Als ik met zwangerschapsverlof ben is de winkel waar ik werk 2 weken gesloten normaal kost mij dit dan twee weken vakantie dagen?

maar nu valt dit midden in mijn 16 weken zwangerschapsverlof, kost dit mij nu toch 2 weken vrije dagen (dus houdt ik eigenlijk maar 14 weken verlof over)???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Nee hoor, wees gerust het kost je geen vakantiedag.

Jouw werkgever stuurt UWV een aanvraag voor de zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Althans, dat behoort hij te doen. Jij geeft de werkgever een verklaring van de verloskundige, gynaecoloog of huisarts waarin staat dat je zwanger bent.
Jouw werkgever betaalt het loon tijdens het verlof gewoon door en krijgt van UWV de uitkering uitbetaald. Er worden in die periode dus geen vakantie- of snipperdagen ingehouden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat hangt ervan af wat er in de CAO staat. Ik weet niet om welke CAO het precies gaat.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik zie hieronder (en boven) veel tegenstrijdige antwoorden, daarom deze aanvulling:

Het minimum aantal vakantiedagen waarop een werknemer recht heeft, de wettelijke vakantiedagen, is viermaal het aantal overeengekomen arbeidsdagen per week. als je 5 dagen per week werkt, is dat 5 x 4 = 20 dagen.
Meestal heeft een werknemer recht op meer vakantiedagen, bijvoorbeeld op basis van de CAO. Dit zijn de bovenwettelijke vakantiedagen.

Als je minder dan 6 maanden ziek bent, houd je recht op het wettelijk aantal dagen. Bij een tijdelijke bedrijfssluiting (zoals jij noemt in je vraag) kan het mogelijk zijn dat je de bovenwettelijke vakantiedagen kwijt raakt tijdens het zwangerschaps-/bevallingsverlof. Of dat wel of niet zo is, staat in de CAO.

Verschillende groot-winkelbedrijven hebben een eigen CAO en ik weet niet om welk bedrijf het hier gaat. Daarom kan ik niet precies vertellen wat in dit geval van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt een beetje van je CAO af. Die zou ik er dus zeker op naslaan.

Dit is de algemene norm:

"Indien zwangerschap/bevallingsverlof gedeeltelijk tijdens een vastgelegde verlofperiode (collectief verlof)plaatsvindt, dan wordt deze verlofperiode opgeschort. (deze periode wordt dus geregistreerd als zijnde gewerkt)"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het algemeen komen die 14 dagen er nog boven op. Maar je CAO kan afwijken,maar ga er maar vanuit dat je die 14 dagen gewoon te goed houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je verlof schuift gewoon twee weken door.