Vrouwen ondergaan steeds vaker een keizersnee, doordat
ze pas op latere leeftijd hun eerste kind krijgen. De afgelopen dertig jaar is het aantal keizersnedes in westerse landen drastisch toegenomen. In Nederland schoot het van 5 procent in de jaren tachtig naar ruim 15 procent in 2008. Duitsland en Groot-Brittannië zitten al boven de 20 procent, de Verenigde Staten zelfs boven de 30 procent.
De universiteit van Cambridge heeft berekend dat 38 procent van de keizersnedes vermeden zou worden als vrouwen weer net zo jong kinderen zouden krijgen als dertig jaar geleden.
De leeftijd van de moeder is echter niet de enige verklaring voor de opmars van de keizersnee. Er zijn ook meer risicofactoren bekend dan dertig jaar geleden. Zo is bij stuitligging het aantal keizersnedes spectaculair gestegen.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het percentage sectio’s is in Nederland de afgelopen twintig jaar gestegen van 7.9% in 1991 naar omstreeks 12% in 2001. De toename betreft vooral keizersneden bij niet-vorderende baringen bij gezonde vrouwen met een voldragen, gezond kind in schedelligging.