Alleen als het niet van rauwe melk is gemaakt.
Het moet er altijd op staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag.
Zie bijgevoegde bron voor meer interessante weetjes mbt zwangerschap en eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker mag je feta eten als je zwanger bent.
Geen enkel idee waarom dat niet zou mogen.
De bacterien die erin zitten sterven vrijwel onmiddellijk als zij in onze maag komen.
Aanvulling : Ik ben geen dokter, maar heb wel enig "kaas gegeten" van de biologie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha. Geldt dat ook voor de bacteriën in rauwmelkse brie?
Ik ben het eens met Koole122, ik zie echt niet in waaroom je geen feta zou mogen eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verreweg de meeste kaas die in België en Nederland wordt verkocht, kan veilig worden gegeten tijdens de zwangerschap. Zachte kaas van Belgisch en Nederlands fabrikaat is bijna altijd gemaakt van gepasteuriseerde melk. Dat geldt ook voor de meeste buitenlandse kaassoorten die in België en Nederland te koop zijn. Nederlandse boerenkaas is weliswaar gemaakt van rauwe melk, maar omdat dit een harde kaas is, kan de listeria-bacterie hierin niet overleven of groeien. Kwark, cottage cheese, Hüttenkäse, feta, smeerkaas en kruidensmeerkaas zijn geen schimmelkazen en dus veilig.

Hier een artikel over eten als je zwanger bent.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=846

• Gebruik geen rauwe melk of producten bereid van rauwe melk zoals sommige zachte kazen (bv. Mozarella, Brie, Camembert).
* Rauwmelkse zachte kazen: het gaat vooral om kaas van rauwe melk die een rijping heeft ondergaan, dus schimmelvorming.
Voorbeelden van riskante kazen: Brie de Meaux, Camembert au lait Cru, Reblochon fermier en Coulommiers.
Bij voorverpakte kaas staat op het etiket vrijwel altijd of deze is gemaakt van rauwe of gepasteuriseerde melk.
Bij Franse schimmelkaas, zoals brie, camembert, roquefort en gorgonzola, staat er ‘ au lait cru ’ op de verpakking als de kaas gefabriceerd is van rauwe melk.
‘Au lait pasteurisé’ betekent dat de kaas is gemaakt van gepasteuriseerde melk. Deze is veilig, omdat bij pasteurisatie van de melk alle ziekmakende bacteriën worden gedood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord. +1 Eén praktische aanvulling: ik hoor de laatste tijd nogal eens van vrouwen dat hun verloskundige zegt dat alle kazen bij de supermarkt van gepasteuriseerde melk en dus veilig zijn. Dat zegt alleen iets over in welke supermarkt die verloskundige shopt, want bij sommige supermarkten (ik weet het zeker van AH) ligt er wél rauwmelkse kaas in de koeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook lang gedacht dat rauwmelkse kaas in Nederland niet mocht. [ Misschien was dat ook een poos zo] Dan zouden die verloskundigen met verouderde informatie werken.
Wel slordig hoor.