Wanneer word je buik dikker?

Ik ben zwanger van de tweede, nu 7 weken.
Sinds deze wwk kan ik als ik zit mijn broek niet meer dicht laten. Het zit dan echt veelste strak. En normaal zat ie altijd wat wijder.

Ik ben niet anders gaan eten. En je kan ook echt (nog) niet zien dat ik zwanger ben.

Maar kan het nu al dat ik wat "uitbuik"?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Wanneer je buik dikker wordt is persoonsafhankelijk. Je zegt niet anders te eten,dus daar kom je niet verder van aan. Het kan ook niet van de zwangerschap zijn -het vruchtje is daar nog te klein voor-, behalve dat je wat vocht kan vast houden door de hormonen. Daar naast ontwikkelt een zwangerschapsbuik vaak eerder als er al eerdere zwangerschappen zijn geweest. Als je een fervent sporter ben, zal je ook minder snel een echte zwangerschapsbuik ontwikkelen.

Als ik even naar mijn zwangerschappen kijk. Bij mijn eerste was ik totaal 6 kg aangekomen en ik had nauwelijks een buik. De tweede zwangerschap kreeg ik een buik rond de 4,5 a 5 maanden. Ik vond dat wel eens leuk voor de verandering want mensen konden dus echt zien dat ik zwanger was. Totaal ben ik toen 8 kg gegroeid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja hoor dat kan,
Ik had het ook in die periode dat mijn broeken te strak werden. Vervolgens gaat het niet heel snel, het is vooral vocht natuurlijk. Het kindje groeit nog niet zo snel.
Het zal nog wel even duren voor mensen het aan je gaan zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er enerzijds aan hoe dik je van zelf bent ; iemand met maatje 34 krijgt al vrij snel haar broek niet meer dicht, (hoewel 7 weken wel erg vroeg is ; pas met een week of 12 begint je baarmoeder te groeien), iemand met maatje 54 kan gewoon de hele zwangerschap haar eigen kleren aan, althans, als daar elastiek in zit (wat je nogal eens ziet in die maat).

Daarbij schijnt het dikker worden van de buik ook voor een deel tussen je oren te zitten. Dat klinkt raar, maar er zijn vrouwen die met een volledig platte buik een uitgedragen kind op de wereld zetten, OOK kleine vrouwen !!, en bij schijnzwangerschap kan de buik opzwellen tot formaatje voldragen zwangerschap.

Als je heel slank bent kan het dus al met een week of 12, maar als je minder slank bent maar je heel erg bezighoudt met de zwangerschap en erg gefixeerd bent op alle veranderingen in je lichaam, kun je het onbewust ook een beetje 'helpen', al is het maar door je buikspieren meer te ontspannen dan je normaliter pleegt te doen. En al eerder dan die 12 weken.

Dus hoewel de baarmoeder nog totaal niet is gegroeid, en de foetus nog maar een heel klein kriebeltje is (ongeveer een centimeter) , kun je toch al veranderingen opmerken aan je buik. Dat is geen verbeelding, maar wel door onbewuste (psychische) processen gestuurd.

Toegevoegd na 56 seconden:
Natuurlijk wordt je vochthuishouding tijdens de zwangerschap ook anders; daar zou je wederom vooral als je erg slank bent al snel wat van kunnen merken. Dan is het echter niet je buik, maar je totale omvang die wat toeneemt. Niet veel, maar op maat 36 is een centimeter al heel wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee minnetjes ?? Toe maar ; het schreeuwende gebrek aan kennis viert weer hoogtij op GV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik snap er ook niets van, dus een dikke +
In de eerste plaats gefeliciteerd met je zwangerschap.
Het is je tweede kindje, dus, de rek is er al een beetje uit. Ik bedoel dat je eens zo strakke buikspieren al wat verslapt zijn na de eerste zwangerschap waardoor een tweede eerder een buikje kan geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan, per persoon.