Hoe komt het dat een zwangerschapstest niet voor 100 % betrouwbaar is, maar 97-99 %, en wat is er dan met die ene tot 3 % ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Elke uitgevoerde zwangerschapstest – mits correct uitgevoerd – zijn erg betrouwbaar. Het is van groot belang dat van te voren de gebruiksaanwijzing aandachtig en uitvoerig gelezen wordt. Een foutief positief resultaat komt zelden voor. Een foutief negatief resultaat kan voorkomen: vaak met als reden dat de test te vroeg is uitgevoerd.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/30328-zwangerschapstest-gebruik-en-werking.html

Ik geloof dat het dus wel betrouwbaarder is dan 97% maar dan moet je de test dus helemaal goed uitgevoerd hebben EN je moet in een goede periode testen (niet te vroeg dus).

Verder is bijna geen één test 100% betrouwbaar, die garantie geeft men gewoon niet bij testen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De trst kan te lang uit de verpakking of over datum zijn, en ook de urine kan te lang buiten het lichaam bewaart zijn. Daarnaast kun je te vroeg (nog onvoldoende HCG) of te laat (te weinig HCG meer, na de 16e week) testen. En natuurlijk het stukje positief resultaat dat heel vroeg in de zwangerschap sneuvelt.

Alles bij elkaar is 3 % onbetrouwbaarheid nog aan de heel nette kant ; maar weinig tests zijn ZO betrouwbaar.

Overigens is de kans dat je een foutief negatieve uitslag krijgt terwijl je WEL zwanger bent, veel groter dan dat je een positieve uitslag krijgt als je het NIET bent.