Heeft iemand misschien het volgende ook ervaren?

ik ben 24 weken zwanger,maar op de echo was niets te zien. ik voel wel alle bewegingen en mijn buikje is flink gegroeid. iedereen ziet dat ik zwanger ben, want ze vragen dat steeds weer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je 24 weken zwanger bent is er al bijna sprake van een levensvatbaar kind! Dat moet te zien zijn! Direct naar de huisarts! Want of de echo is kapot of jij hebt een ander probleem!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zwangerschapsecho wordt alleen uitgevoerd in een verloskundigenpraktijk of bij de gynaecoloog, er moet dus al een specialist bij betrokken zijn. Deze hoort uitleg te geven over wat er wel of niet te zien is geweest.
Na 3 maanden zwangerschap is er via een uitwendige echo al van alles te zien, met een interne echo vanaf 5 weken. Er was niets te zien dus er is geen zwangerschap. Dan is er eigenlijk maar 1 mogelijkheid: schijnzwangerschap. Een echo wordt altijd afgenomen door een verloskundige of gynaecoloog, ik neem aan dat deze al het een en ander met je besproken heeft want dat is natuurlijk wel de normale gang van zaken.
Bij een schijnzwangerschap kan een vrouw vrijwel alle symptomen van een gewone zwangerschap hebben maar deze is niet zwanger. De meest voorkomende reden van schijnzwangerschap is dat de vrouw teveel bezig is met zwanger te raken. Doordat je zelf gaat/wil geloven dat je zwanger bent, gaat je lichaam dit ook geloven en daarom krijg je last van de symptomen.
Ik denk dat het verstandig is om dit nog eens met je arts te bespreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-, toelichting als reactie bij Marleen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ 1 Appeltje. In het antwoord staat duidelijk, de meest voorkomende reden van schijnzwangerschap, niet dé reden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Nelly3; je hebt gelijk. Sorry Annigje, de - naar een + veranderen kan niet meer...
Dat klinkt als een schijnzwangerschap. (Pseudokyesis). Van alle manieren die er zijn om een zwangerschap vast te stellen, is de echo echt de enige echt betrouwbare manier om het honderd procent zeker te weten, en als daar niets op te zien is weet je een ding zeker : je bent NIET zwanger.

Waarom sommige schijnzwangere vrouwen 'leven' voelen weten we wel ; dat zijn beweingen van de darmen die soms gewoon niet van kindsbewegingen te onderscheiden zijn. Maar waarom sommige schijnzewangere vrouwen ook een buik krijgen weten we niet. Ze kunnen echter een vrijwel 'voldragen' buik krijgen. Een namaak-bevalling eindigt helaas niet elke schijnzwangerschap ; het is echt een groot medisch raadsel, en ook niet iets waar je 123 vanaf bent.

Laat je doorverwijzen naar een goede psycholoog, want je hebt nog een lange, lange weg te gaan. Overigens is de oorzaak voor een schijnzwangerschap niet altijd 100 % psychisch ; er kunnen zeker ook lichamelijke (hormonale) factoren een rol spelen in het proces.

Toegevoegd na 5 minuten:
Tot mijn verbazing is er heel erg weinig tot niets over schijnzwangerschap te vinden op Internet, althans, niet in het nederlandstalige deel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Vooral omdat er bij jou in staat dat het niet altijd psychisch hoeft te zijn. Schijnzwangerschap kan komen door een cyclusprobleem, bijvoorbeeld een cyste. Ik vind dua ook dat je niet persé een psycholoog in de arm moet nemen, eerder een goede gynaecoloog die je goed onderzoekt en uitlegt wat er nu precies aan de hand is waardoor je lichaam denkt zwanger te zijn.