Kan de telling van een zwangerschap al ingaan voor het moment van de seks zelf? Mijn laatste menstruatie was ruim voor het gemeenschap.

De telling van je zwangerschap gaat vanaf de eeerste dag van je laatste menstruatie. Dit snap ik echter niet want ik ben zwAnger (bloed getest) maar mijn laatste menstruatie was 1,5 week voordat we seks hadden. dus de telling begon al 1,5 week voor we seks hadden. Dat kan toch niet kloppen?!

Weet jij het antwoord?

/2500

Dit klopt wel, je telt nu eenmaal vanaf je laatste dag van je menstruatie. Zo kan je dus ook pas vanaf je vierde week testen of je zwanger bent, en de bevruchting zal altijd zo rond de tweede week plaats hebben gevonden. De reden dat ze dit zo bedacht hebben is dat je wel weet wanneer je ongesteld was, maar niet wanneer je eisprong precies is. Dus dan telt het wat lastig.

Kun je doen, maar de officiele telling begint vanaf de 1e dag van je laatste menstruatie. Bij de verloskundige en tijdens echp's wordt een uitrekendatum vastgesteld. Met de huidige apparatuur kan dat vrij nauwkeurig.

Tegenwoordig wordt de uitgerekende datum bepaald met behulp van de zogenaamde termijnecho dus daarop heeft de menstruatie datum geen invloed (meer). Het is ook zo dat je niet alleen zwanger kunt raken als je seks hebt op de dag van je eisprong. Als je bv woensdag seks hebt en je eisprong is op vrijdag dan kan die eicel nog bevrucht worden door de zaadcellen die van woensdag nog in leven zijn (ze overleven 3-5 dagen)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100