Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Volgens de wet heeft een zwangere vrouw het recht om elke dag op het werk een uur te liggen in een afsluitbare kamer. Gebeurt dat ook in de praktijk?

De ruimte dient uitgerust te zijn met bed of rustbank.
Toch lijkt het me dat geen enkele zwangere vrouw van dit recht durft gebruik te maken. Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
846
bamibal
13 jaar geleden
Het was mij ook niet bekend dat die wet er is. Ik weet wel dat je recht hebt op een afsluitbare ruimte om te kolven na de bevalling, maar dat je daar ook recht op hebt tijdens de zwangerschap was mij niet bekend. Misschien geldt dat ook voor veel zwangere vrouwen, en maken ze er daarom ook geen gebruik van?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wist het wel, tegenwoordig kun je dat op iedere site en in ieder boek over zwangerschap vinden. Persoonlijk zou ik er geen aanspraak op maken, tenzij zo'n ruimte toch al bestond. Niet omdat ik het niet zou dúrven, maar omdat ik het vooral in een klein bedrijf een onevenredige belasting voor de werkgever vind. Ik vind Nederland eigenlijk een beetje doorgeschoten in dat soort wetgeving.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, bij mijn vorige werkgever had ik 2 collega's, die bezig waren met IVF. 1 collega was hierdoor erg moe. Er is een verrijdbaar, inklapbaar bed in een vergaderruimte geplaatst en daar kon zij gebruik van maken.
Het was even wennen voor de overige collega's, maar volgens mij had iedereen begrip voor de situatie. Bovendien had ze anders ziekteverlof aan moeten vragen en nu kon ze met de nodige aanpassingen werkzaam blijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens werkte ze wel haar volledig uren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb het nog nooit meegemaakt wel dat ze iets eerder naar huis gaan dan normaal
(Lees meer...)
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding