Welk stofje maakt baby aan als teken voor de bevalling?

De nier of bijnier van de baby maakt een stofje aan waardoor in de hersens van de moeder een teken word gegeven dat de baby geboren kan worden (de baby is helemaal klaar om het te kunnen redden buiten de baarmoeder) HOE heet dat stofje wat de baby aanmaakt in zn/haar nier of bijnier?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K
Amadea
11 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/zwangerschap/bepalend-echte-bevallingsdatum.369561
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet mijn vraag. mijn vraag Hoe heet het stofje wat word aangemaakt, rest weet ik al bedankt

Het beste antwoord

Uit de bron: Wat de bevalling precies uitlokt, is tot op heden niet met zekerheid bekend. Er wordt wel eens gezegd dat de baby zelf bepaalt wanneer hij geboren wil worden. De baby zou namelijk op een bepaald moment stoffen produceren die veranderingen teweegbrengen in de hormoonhuishouding van de aanstaande moeder.

Het hormoon progesteron wordt afgebroken en er worden meer prostaglandines (stoffen die verantwoordelijk zijn voor het op gang komen van de bevalling) aangemaakt. De baby die klaar is om geboren te worden, produceert ook het hormoon cortisol dat de baarmoedermond doet rijpen. Zodra de baarmoedermond rijp is, wordt het bevallingshormoon oxyticine geproduceerd en begint de baarmoeder samen te trekken (weeën).

Overigens (zie tweede bron) gaat de baby al na de 26ste week cortisol produceren (in de bijnier inderdaad) en dat kan andere gevolgen hebben: http://www.circadian.nl/cortisol-zwangerschap/