Is dit veilig genoeg of is de kans groot op een zwagerschap?

IK ben aan de pil maar nu na een tijdje doen mijn vriend en ik het zonder condoom. Ik vind dat best eng omdat ik nu minder beschermd ben tegen zwanger worden. Ik ben nu net ongesteld geworden maar 2 dagen geleden hebben we nog seks gehad zonder condoom. Nou moet ik wachten tot de volgende maand om af te wachten of ik ongesteld word en dus niet zwanger ben?
Of moet ik gewoon vertrouwen op de werking van de pil. Heb microgynon 20.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De pil is een van de veiligste vormen van anticonceptie. Op de 10.000 vrouwen die gedurende een jaar de pil gebruiken, worden er slechts 4 vrouwen zwanger. Als je de pil correct gebruikt is de kans dat je toch zwanger wordt kleiner dan 1%.
Maar let op: als je last hebt gehad van ernstige diarree of als je een antibioticakuur hebt gevolgd in de afgelopen periode kan de pil zijn werkzaamheid verliezen.

Als je door wilt gaan met vrijen zonder condoom is het verstandig om eerst even samen langs de GGD te gaan voor een SOA-test, dan weet je zeker dat jullie verstandig bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Er is maar 1% kans dat je zwanger word waneer je de pil hebt geslikt. Ik zal even afwachten. Bron: uit het blad girlz
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kans is veel kleiner dan 1%
De pil is om te voorkomen dat je zwanger wordt en goed betrouwbaar.
Zwanger zul je dus niet zijn als je hem maar netjes slikt en niet vergeet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet helemaal waar, het is maar 97% en ja altijd nog 3% kans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk. Daarom zeg ik ook " goed betrouwbaar " ( waar je wel van mag spreken met 97%) en zeg ik niet "100% betrouwbaar" :-)
Waarom zou je jezelf elke maand kwellen met de angst om zwanger te zijn, blijf gewoon een condoom gebruiken als alleen de pil je zo onzeker maakt.

Wil je dat niet, de pil is, mits goed gebruikt, echt wel betrouwbaar.

Je hebt 2 dagen voor je menstruatie sex gehad, als je nu menstrueert betekend dat dat je niet zwanger bent.
Was je 2 dagen terug zwanger geworden was je nu niet ongesteld geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pil voorkomt dat je ovuleert (een eisprong hebt). Je hebt de pil geslikt dus er is geen eitje die bevrucht kan worden.(dat verklaart de 99% betrouwbaarheid). Bovendien ben je nu ongesteld en dat zou je niet zijn als je zwanger was. Als je toch erg onzeker bent over je kans op zwangerschap terwijl je wel aan de pil bent, zou ik toch een condoom gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pil is NIET 100% betrouwbaar, sommige vrouwen worden ondanks de pil zwanger.
Ik heb ook een kleindochter gekregen zo en ik kan zo nog een paar noemen die zwanger geworden zijn ondanks de pil.
Er zijn veel factoren welke de pil kunnen beinvloeden, antibiotica is er eentje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pil is een goede veilige vorm van anticonceptie mits hij op e juiste manier word ingenomen. Dus elke dag op tijd innemen het liefst op de zelfde tijd. Als je hebt gebraakt korte tijd na het innemen van de pil neem dan een extra pil uit een reserve strip. Dit geld ook voor diarree. Penicilline kan de werking van de pil verminderen. Gebruik dan ALTIJD een condoom naast de pil. Een pil kan te licht voor je zijn. Ga in dat geval als je je zorgen maakt naar je huisarts/gynaecoloog om zeker te weten dat deze pil voor jouw de juiste is. Lees ook goed de bijsluiter. Mocht je eens een pil vergeten dan kun je opzoeken wat je moet doen. Het verschilt namelijk per pil week wat je moet doen. Maar als het je teveel stress geeft gebruik dan gewoon een condoom naast de pil. Dan ben je ook beschermd tegen soa's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In theorie heb je 0,1% kans op zwangerschap, maar in de praktijk heb je 3% kans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je al langer dan een maand de pil slikt en je aan de voorschriften houdt (lees de bijsluiter), zou die zo veilig moeten zijn als maar kan: en dat is géén 100%, want alleen geheelonthouding is 100% safe.
Als jij je onzeker voelt, dan zou ik gewoon die condooms blijven gebruiken, want daar is niets op tegen.
Tip: als je gebraakt heb vlak na inname van de pil (zie bijsluiter), of heftig diarree hebt gehad, dan kan de pil de rest van de slikmaand onbetrouwbaar zijn.
Ook kan sommige antibiotica invloed op de werking van de pil hebben (als je een kuur krijgt, _altijd_ de bijsluiter van die kuur lezen of dat zo is, en zo ja: een maand condooms gebruiken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook IK ben zwanger geworden TERWIJL ik de pil gebruikte. Zelfs mijn huisarts was verbaasd....

MAAR ik moet er wel bij opmerken dat ik in de periode dat ik de pil slikte, HEEL VAAK diarree had.
Dus waarschijnlijk heb ik de pil weer gewoon "uitgepoept"...

Ik liep toen ook onder dokterscontrole OMDAT Ik zo vaak diarree had...

Maar goed, ik ben dus WEL zwanger geworden.

Maar, als jij echt bang bent om zwanger te worden dan zou ik gewoon gaan voor "dubbele" beveiliging.

Dus de pil EN een condoom.
Ben je ook beschermd tegen eventuele SOA's