wanneer vruchtbaar??

ik ben 5dec gestopt met de pil en na 5dagen werd ik ongesteld, nu ben ik in die tussentijd niet meer ongesteld geworden en ook niet zwanger , {is getest} mijn vraag is ben ik nu in de tussentijd wel gewoon vruchtbaar? maar welke dagen zijn dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (5)

Het kan soms 3tot 6 maanden duren dat je weer vruchtbaar word. Tuurlijk kan je wel weer vruchtbaar worden in tussen tijd. Maar de werking van pil kan soms echt lang duren totdat het uit is gewerkt. En meestal ben je tussen de 10 en 16 dagen nadat je menstruatie helemaal is gestopt het meest vruchtbaar zie het als een berg als je menstrutatie is begon ben je helemaal beneden zodra het is afgelopen ben je midden vruchtbaar ben je aan de top en langzaam loop je weer omlaag. En helemaal beneden ben je weer ongesteld haha..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer ben ik vruchtbaar?
,, Moet je op vaste tijden vrijen om sneller zwanger te worden?''
Nee,Iedere maand ben je een aantal dagen vruchtbaar. De dag van de eisprong ben je het meest vruchtbaar en is de kans op een bevruchting het grootst. Om er achter te komen wanneer je vruchtbare dagen zijn, moet je weten wat de lengte van je menstruatiecyclus is.

De menstruatiecyclus begint op de eerste dag van de menstruatie en eindigt op de dag voor de volgende menstruatie. Een gemiddelde menstruatiecyclus duurt 28 dagen.

De eisprong, ook wel ovulatie genoemd, vindt ongeveer 14 dagen voordat je weer moet menstrueren plaats. Tijdens de eisprong komt een rijpe eicel vrij. Zodra de eicel is vrijgekomen, is de eicel vruchtbaar en kan de eicel worden bevrucht. De eicel blijft na de eisprong tot 12 uur in leven.

Je bent het meest vruchtbaar in de periode van twee tot drie dagen rond de eisprong. Maar de geslachtsgemeenschap zou vanaf vijf dagen voor de eisprong kunnen plaatsvinden om een bevruchting als gevolg te hebben. Aangezien de eicel na de eisprong nog maar tot 12 uur in in leven kan blijven, is het na de eisprong lastiger om zwanger te worden omdat je niet precies weet wanneer de eisprong plaatsvindt en je dus te laat kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je stopt met de pil ben je direct vruchtbaar. Het kan zijn dat je lichaam even "in de war" is nadat je bent gestopt met de pil. Het kan een aantal maanden duren voordat je weer een normale en redelijk gelijkmatige cyclus hebt. Dit wil echter niet zeggen dat je in die tijd niet vruchtbaar bent!!

+/- 14 dagen voor je menstruatie vindt de eisprong plaats. Wanneer je geen regelmatige cyclus hebt is het alleen lastig te bepalen wanneer dit precies is.
Als je graag zwanger wilt worden is het een idee om ovulatietests te kopen. Dit kan bij de apotheek, maar ook online (veel goedkoper). Een Ovulatietest meet het hormoon in de urine dat vrijkomt om de eisprong mogelijk te maken.
In de gebruiksaanwijzing vind je een tabelletje waarin aangegeven wordt op welke dagen je zo'n test moet doen. Dit wordt berekend adhv je (onregelmatige) cyclus. Wanneer de test positief is ben je nog zo'n 48 uur vruchtbaar.

Ik wens je alle geluk toe!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het lastige van stoppen met de pil: je cyclus kan een tijdje onregelmatig blijven of zelfs een tijdje wegblijven, en dan weet je dus niet wanneer je eisprong is.

De eisprong is gemiddeld ongeveer 14 dagen vóór de vólgende menstruatie. Ook als je onregelmatig bent. Maar wanneer dat dan is, weet je pas als de volgende menstruatie zich aandient en je dus niet zwanger bent. En om het nog ingewikkelder te maken, kan 'ongeveer 14 dagen' ook (meestal) minimaal 10 en maximaal 18 dagen zijn. Wel blijft het over het algemeen constant: als je de ene keer 15 dagen voor je volgende menstruatie ovuleert, zal dat de volgende keer weer zo zijn.

Wat dit allemaal betekent: die eerste menstruatie zal een onttrekkingsbloeding geweest zijn, alleen veroorzaakt door het wegblijven van de pilhormonen. Tussen die menstruatie en nu zul je waarschijnlijk geen eisprong hebben gehad, en dus niet vruchtbaar geweest zijn. Dat gebeurt op zich vaker na het stoppen met de pil. Mocht het nou langer dan een maand of drie blijven duren dat je niet ongesteld wordt, ga dan even langs de huisarts. Er zijn middelen waarmee je cyclus weer op gang gebracht kan worden.

Wordt je nou wel vandaag of morgen ongesteld, dan is het een kwestie van kijken hoe het loopt. Zodra het weer een beetje regelmatig wordt, kun je met de informatie die ik hierboven geef, ongeveer uitrekenen wanneer je ovulatie zou kunnen zijn. De grootste kans om zwanger te worden heb je als je seks hebt in de periode van drie dagen vóór tot één dag ná de ovulatie. Overigens kun je ook net zo goed gewoon regelmatig (iedere twee à drie dagen) seks hebben, dan zal er ook sperma in je lichaam zijn op het moment dat je ovuleert.

Wil je graag precies weten wanneer je ovuleert, zijn er trouwens ook ovulatietests te koop bij de drogist, in hetzelfde schap als de zwangerschapstests.

Tot slot een (hopelijk overbodige) waarschuwing: ook wanneer je weer ongesteld wordt en op precies de juiste momenten seks hebt, hoef je niet direct zwanger te raken. Reken erop dat dat zomaar een jaartje kan duren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Direct nadat je bent gestopt met de pil ben je vruchtbaar, alleen in de menstruatie en eisprong nog niet helemaal regelmatig en moet wel eerst weer goed in een ritme komen! Als je echt graag wilt weten wanneer je vruchtbaar bent, raad ik je aan elke dag je temperatuur op te nemen (rectaal is het betrouwbaarst)! Iedere dag rond het zelfde tijdstip in de ochtend, schrijf deze temperatuur op! De dag dat je temparatuur verhoogd (ongeveer 0,2-0,5 hoger dan normaal) is de dag van je eisprong en ben je dus die dag het vruchtbaarst! Het vraagt wel iets van je, maar het verschaft je wel duidelijkheid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit werkt i8n dit geval niet; je temperatuur gaat pas de dag ná de eisprong omhoog, als het al te laat is om nog zwanger te worden. Als je regelmatig bent, is dit een goede manier om erachter te komen wanneer je ovuleert (en zelfs dan pas als je de gegevens van een paar maanden hebt). Je kunt dan de gegevens van vorige maanden gebruiken om te voorspellen wanneer de eisprong zal zijn. Maar het zal nog wel even duren voordat de vraagstelster regelmatig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, bij mij heeft het toen wel geholpen en toen bleek dat ik mijn eisprong 7 dagen voor de menstruatie had i.p.v. 14 dagen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kan het helpen, er zijn niet voor iets gevallen waarbij artsen dit aanraden. Alleen in dít geval is het niet erg nuttig. Zoals ik al zei: als je regelmatig bent, is dit een goede methode om met de informatie uit vorige maanden de eisprong te voorspellen. Maar wat heb je eraan om bijvoorbeeld te weten te komen dat je eisprong zeven (zal trouwens dus acht geweest zijn) dagen voor je menstruatie is, als je geen idee hebt wanneer je menstruatie zal zijn?