Wat is ongeveer de prijs van een Doula per uur of dag(deel)?

Doula schijnt vrij nieuw te zijn in NL. Zij ondersteunt voor, tijdens en na een bevalling. Het wordt (nog) niet vergoed door de zorgverzekeraars en ik moet het zelf betalen. Weet iemand het uur of dag(deel) tarief van een Doula?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (2)

Een doula komt niet een uurt of een dagdeel ,maar begeleidt je tijdens de hele zwangerschap. Je spreekt normaal gesproken tevoren een tarief af, (en wat ze voor je doet) omdat het een vrij beroep is en er dus geen in een of andere CAO vastgelegde prijzen zijn.

Reken voor de kosten van het hele traject tussen de 450 en 1000 euro. De kosten worden inderdaad niet vergoed door een zorgverzekeraar. Het is ook geen medische zorg ; een doula vervangt in principe moeders, tantes en zusters rondom zwangerschap en kraambed, niet de verloskundige of kraamverzorgster.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!
Als voorbeeld hierbij de tarieven van een doulapraktijk in Twente. (bron 1)

Er zijn nu wel een aantal zorgverzekeraars die de kosten van een doula (deels) vergoeden. O.a. Menzis, en Zorg en Zekerheid. Je moet dan wel aanvullend verzekerd zijn. (bron 2)

Werkgevers (indien je een baan hebt) zijn soms ook bereid een bijdrage te leveren aan begeleiding die bijdraagt aan herstel, werkhervatting of voorkoming van verzuim. (te lezen in bron 1).