Hebben gebitsbederf en maagzuur iets met elkaar te maken?

Sinds ik zwanger ben heb ik heel veel last van maagzuur, lig er nachten wakker van. Daarnaast ontzettend last van tandbederf, de stukken kies en tand breken gewoon af. Heb volgens mij wel 15 gaatjes gekregen in een paar maanden tijd.
Kan dit door de maagzuur komen? Of heeft het een andere reden?

Ga het maar weer eens proberen: een serieuze vraag :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ow dan mag ik ook nog even :( heb het ook vanaf een maand of 4 en ben nu 25 weken.... weet geen middeltjes meer te bedenken, heb volgens mij alles al geprobeerd. Rechtop slapen dus maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leg het even voor aan degene die je begeleidt bij je zwangerschap. Er zijn genoeg middelen die het tegen kunnen gaan en die gewoon voorgeschreven kunnen worden.
Het is lastig, pijnlijk enz. en helemaal niet nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag zeker medicijnen tegen de maagzuur ; of neem gewoon rennies. Die doen verder niks op het gebied van vreemde stoffen in je bloed laten komen ofzo, ze binden puur het maagzuur (maken er een soort papje van, door een totaal onschadelijke, niet-giftige stof) , en dat scheelt echt heel veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat het controleren door een huisarts of een mondhygiënist.

Het beste antwoord

Ja, absoluut, Maagzuur is één van de mest desastreuze dingen voor je tanden. Daarom hebben mensen die boulimia hebben (bewust overgeven) ook altijd binnen vrij korte tijd enorme gebitsschade.
Maar .....dat gebeurt dus alléén als het maagzuur in rechtstreeks contact komt met het gebit, doordat je veel spuugt. NIET door de 'normale' maagklachten of zuurbranden.

Wel is bekend dat een zwangerschap zelf in de regel niet bevorderlijk is voor je gebit. Deels is dat een bakerpraatje, dat elk kind een tand kost, maar er moet zeker een kern van waarheid in zitten, want veel vrouwen herkennen het.

Maar 15 gaatjes erbij in een paar maanden ?? Dan is er vermoedelijk toch iets anders aan de hand. Mijn eerste ingeving is : ben je wellicht overdreven gezond gaan eten, met heel veel melk , fruit en vruchtensap ? Die zijn namelijk bijna net zo slecht voor je gebit als maagzuur door braken, vooral de sapjes, die je maar het beste met water zou kunnen aanlengen. Of nog beter : fruit eten en water (erbij) drinken. en NIET meteen poetsen in de eerste 30 minuten na een dergelijke zuur-aanval.

Overleg ook zeker met je tandarts of hij een (andere?) oorzaak kan achterhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben wel iets gezonder gaan eten, maar niet overdreven.... wel ben ik gestopt met roken, maar dat heeft er vast niets mee te maken. De eerste 3 maanden wel redelijk wat overgegeven ook. Zal zowieso eens met de tandarts overleggen.
+

Andere antwoorden (5)

Hmmm.. Als je veel overgeeft of maagzuur in je mond krijgt wel..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en nee. Maagzuur komt vaak niet helemaal tot in je mond, maar het kan wel. Zuur tast je tanden eenmaal aan.

Maar zwangerschap kan echt je tanden en tandvlees om zeep helpen. De verandering van hormonen zorgen voor tandbederf. Ik weet er helaas alles van. Het enige wat je kunt doen is goed schoon houden en 3x per jaar naar de mondhygiëniste gaan.

Voor het maagzuur kun je kleine slokjes cola drinken. Dat is zo'n beetje het enige wat helpt. Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, kan zeker. Dat maagzuur, de naam zegt het al, dat door reflux terugkomt in je mond, is niet echt lekker voor je gebit. Net of je vruchtensap of energiedrank drinkt en dan je tanden gaat poetsen. Een ware aanslag op je glazuur.

Het is niet een onbekend verschijnsel, veel gaatjes in je tanden tijdens de zwangerschap.

citaat:
Zwangerschap en de tanden en kiezen
Hiervoor hebben wij u al verteld dat tijdens de zwangerschap vaak minder goed wordt gepoetst. De tandplak die daardoor op de tanden en kiezen achterblijft, veroorzaakt niet alleen tandvleesontsteking maar ook gaatjes in de tanden en kiezen.

Daar komt nog bij dat tijdens de zwangerschap het voedingspatroon nog al eens verandert en dat er vaak veel meer zoetigheid wordt gegeten. Het risico voor gaatjes wordt daardoor nog eens extra groot. Een goede mondhygiëne en het beperken van het suikergebruik zijn daarom erg belangrijk tijdens de zwangerschap. Met een fluoride-spoelmiddel kunt u het risico voor gaatjes verder beperken.

Er staat nog veel meer op: http://www.tandartsplein.nl/dossiers/informatie/zwangerschap.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tnx voor de info, ik zal eens kijken op die site! +
Wat vervelend dat je zoveel last van maagzuur hebt. Probeer wat Gaviscon drank of tabletten, die helpen mij op dit moment (ook zwanger) vrij goed en mag je gewoon gebruiken tijdens je zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tnx voor je antwoord. Heb inmiddels al flessen leeggedronken... het blijft helaas aanwezig. Rechtop zitten in bed helpt nog wel eens, evenals weinig eten voor het slapen gaan....
Het is een lastig kwaaltje... maar het hoort er echt bij.
Probeer maagzuur oprispingen te voorkomen, maagzuur speelt een grote rol bij gebitsbederf omdat de mond niet beschermd is tegen de zure eigenschappen van maagzuur. Het antwoord is dus ja, want hierdoor kan je tandvlees snel geïrriteerd raken en je tanden verliezen hun natuurlijke beschermlaag. Wat dus gaatjes ten gevolge kan hebben!