hoe lang zwanger?

Een maand geleden ben ik ongesteld geweest en gisteren heb ik een zwangerschapstest gedaan omdat ik me al dagen niet lekker voelde. Nu blijkt dat ik zwanger ben! Maar ik vind het een beetje onduidelijk of het nu 2 weken is(vanaf de eissprong) of al 4 weken? Met hoeveel weken kan ik het best naar de huisarts gaan, nu meteen al of nog een paar weken wachten? Het is nog zo pril denk ik...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gefeliciteerd! Omdat uit je vraag niet helemaal duidelijk blijkt of je hoopte/verwachtte zwanger te worden: weet je goed waar je nu op moet letten qua eten, drinken en levensstijl in het algemeen? Anders is dat misschien een nieuwe vraag waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Proficiat!

Antwoorden (6)

Het is gebruikelijk om te tellen vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie. Dat is dus het aantal weken dat je zwanger bent.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt het beste na een paar dagen de test nog eens herhalen. Als hij dan weer positief is en je menstruatie is al ongeveer 3 weken uitgebleven kun je naar je huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drie weken na het uitblijven van de menstruatie? Waarom? Ik lees overal het advies om direct contact op te nemen met een verloskundige. En de test na een paar dagen herhalen hoeft ook niet. Positief is positief, je kunt niet een beetje zwanger zijn. En áls het vroeg afbreekt, merk je dat meestal het eerst door een bloeding.
Zwangerschap wordt geteld vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie (dus vóór de eigenlijke bevruchting!), je bent dus een maand zwanger.

Als je in Nederland woont, hoef je niet lang de huisarts, je kunt direct contact opnemen met een verloskundige. Dat doe je het beste direct zodra je weet dat je zwanger bent, de verloskundige vertelt je dan wanneer je het beste langs kan komen. Als je in België woont, is het wél gebruikelijk om langs de huisarts te gaan, ook direct zodra je weet dat je zwanger bent.

Bel je eigen huisarts in ieder geval even op om te zeggen dat je zwanger bent, dan wordt dat opgenomen in je dossier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
Het kan misschien wel verstandig zijn om het te melden bij de huisarts, zodat als er onverwacht iets aan de hand is (wat bijv niks met de zwangerschap te maken heeft) hij daar rekening mee kan houden ook ivm medicijnen enzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zeg ik toch ook?
Je bent fysiek, vanaf de eisprong, twee weken zwanger.
Voor de berekening echter gaan we uit van de eerste dag van de laatste menstruatie, omdat de dag van de eisprong niet precies vaststaat. Daarom ben je volgens de kalender nu 4 weken zwanger, maar het vruchtje is dus twee weken oud ongeveer.

Een normale zwangerschap duurt 40 weken, maar daarvan ben je dus eigenlijk maar 38 weken 'echt' zwanger.

Je hoeft helemaal niet naar de huisarts als je zwanger bent, tenzij voor een doorverwijzing naar de verloskundige of gynaecoloog. (Tenzij je in een heel klein dorpje woont waar de huisarts nog verloskunde doet). En als alles goed gaat en je bent gezond enzo, hoeft dat pas met een week of 12. Voor die tijd kunnen ze als het goed gaat niks doen/zien/horen/voelen, en als het misgaat kunnen ze ook niks doen nog.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt je WEL zodra je weet dat je zwanger bent (nu dus) aanmelden / inschrijven bij een verloskundigenpraktijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra je weet dat je zwanger bent kun je een afspraak maken met je verloskundige. Je eerste afspraak is de intake en krijg je voorlichting over relevante zaken. Ook kun je daarna afspraken maken voor de echo's. Termijn echo had ik met 12 weken. Die echo praktijken kunnen soms best vol zitten waardoor je beter snel een afspraak kan maken zodra je een verwijzing van de verloskundige hebt. Advies dus om gelijk je verloskundige te bellen nu je zwanger bent. O ja en natuurlijk van harte gefeliciteerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nog weet op welke dag je de laatste keer ongesteld werd, mag je tellen vanaf die dag. Als je dat niet bijgehouden hebt, g je uit van enkele weken. Maar met een echo kan dan worden vastgesteld hoeveel weken je precies zwanger bent. Gefeliciteerd trouwens:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, is leuk zo'n termijnecho. Zie je dat er echt wat in je buik groeit! Daar kan ook wel eens een andere zwangerschapsduur uitkomen dan je eerste gedacht had.
Je hebt op internet diverse "uitreken" programmaatjes die het voor je berekenen. Ik heb deze zelf 2x gebruikt:
http://www.sensitest.nl/zwangerschapschijf.php

Toegevoegd na 39 seconden:
Oh ja, en natuurlijk gefeliciteerd!