In een studio wonen met een kind kan dat?

Ik ben er achter gekomen dat ik zwanger ben, ongepland en heb besloten het toch te houden. Nu is het probleem dat ik in een studio woon. Heel erg klein. Slaapkamer/woonkamer en keuken is allemaal een open ruimte. Kan dat wel met een kind?

Recht op urgentie heb ik niet, ik kan ook niet particulier huren omdat ik een bijstandsuitkering heb op het moment.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.3K

Het beste antwoord

Allereerst hartelijk gefeliciteerd !

Na de eerste schrik, ben je nu hopelijk een beetje aan het idee gewend en plannen aan het maken. Een wiegje, een commode, een badje en dat zijn nog maar 3 aan te schaffen zaken. (Als dat financieel moeilijk is, kan je naar de Sociale Dienst gaan en bijzondere bijstand aanvragen.) Laat je daar niet door van de kook brengen, net als je vraag of de ruimte niet te klein is. Je zou met een smalle boekenkast een beetje een hoekje kunnen maken, als je dat prettig vindt en verder heb je niet zo veel ruimte nodig. Ja je bent ineens met z'n tweeen dat klopt maar dan is het juist fijn dat je niet zo veel kamers hebt, want die moet je ook allemaal schoon houden. Ik denk dat de kinderwagen even voorrang heeft op het prioriteitenlijstje, waar kan je die stallen ? dat moet je regelen.

Beste absor: je kan in een studio wonen met een kind, ja.
en als er problemen opdoemen: "Als er een deur dicht gaat, wordt er een raam geopend !" Dit gezegde/spreekwoord heeft mij regelmatig geholpen, want ook al geloof je er niet in, het gebeurt toch, gelukkig!

Veel geluk !

Toegevoegd na 1 minuut:
foutje ik heb je een andere naam gegeven: Beste lala, veel geluk!

Toegevoegd na 11 uur:
waar ik eerder niet aan dacht (kosten/prijzen) en uitkering, je kunt inderdaad veel besparen door aan iedereen te vragen 'of ze nog iets in de kast/op zolder hebben liggen ?' en uiteraard de Kringloop.
Mijn zusje heeft haar 3 kinderen (behalve schoenen) gekleed van 2e hands/kringloop (is misschien anders/ was in het buitenland en +/- 25 jr geleden), maar goed zoeken loont !
Luiers zijn schandalig duur... ook daarop kun je makkelijk besparen door katoenen te gebruiken ! het is veel werk, maar het loont !
Nog iets over de 'kleine' ruimte : in andere culturen zitten mensen in de woonkamer met z'n allen en de baby ligt ertussen, terwijl iedereen hardop zijn/haar verhaal doet, muziek aan (niet keihard, maar toch), en baby slaapt.
Ik me wel voorstellen dat je dat niet iedere dag moet doen.

Als laatste wil ik je nog iets melden, de 3 R's :

Rust, Reinheid en Regelmaat

Rust, stilte/geen herrie,
Reinheid, schoon/wassen, baby en omgeving,
Regelmaat, op tijd naar bed/eten/wassen/verschonen

dat zijn de pijlers waarop een kind goed zou opgroeien!

Sommige adviezen zijn misschien 'ouderwets' en/of achterhaald, haal er uit wat voor jou werkt !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Is het ideaal? Nee vast niet.
Kan het? Absoluut zeker weten!

Heel veel mensen hebben een prachtig mooi groot huis, en houden het kindje om logische redenen het eerste jaar bij hun op de kamer en heel de dag in de draagdoek. Niets mis mee.

Heel veel ruimte heeft een kind het eerste jaar niet nodig.
Bedenk ook nog; nog geen 50 jaar geleden woonden gezinnen met zijn 10-en in een twee kamer appartement.

Komt tijd komt raad..echt!

Overigens gefeliciteerd met je beslissing en als je zaken nodig heb kan je ook altijd bij verschillende instanties terecht. Bijv. bij Siriz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo is het. Paar ruimtebesparende tips die ik gebruikte; de commode is de bovenkant van de wasmachine. geen badje maar een tummytub; nouja, ook geen tummytub maar een gewone emmer van de blokker die ik daarvoor gebruik. Je hoeft ook geen badstandaard dan want je zet het gewoon in de gootsteen. Baby's vinden dat vaak veel fijner dan een groot bad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@absor. Je geeft fantastische antwoorden die duidelijk uit ervaring ontstaan en recht uit het hart komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt toch eens een gewoon badje nodig en heel veel kinderen EN ouders vinden die tub helemaal niks maar proberen kan nooit weg als je hem gratis kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn oudste was ook heel gelukkig met z'n zwarte cement-emmer van de Gamma en krijste alles bij elkaar in een gewoon badje. Toen hij uit de emmer gegroeid was, ging hij op de arm mee onder de douche. Komt goed! ;-)
Op erg veel plekken in de wereld kan het wel omdat mensen daar geen andere keuze hebben.Dus ideaal is het niet, maar wel mogelijk.Ook kun je je alvast in laten schrijven ,bij woningbouwverenigen en zelf advertenties plaatsen. Hele fijne en voorspoedige zwangerschap wens ik je !!