ik heb scheve bekken, kan dit een probleem zijn bij de zwangersschap?

ik ben 17 jaar en over een paar jaar wil ik graag een kindje.. maar nu heb ik te horen gekregen dat ik scheve bekken heb, kan dit een probleem zijn voor de zwangersschap?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (2)

Dat kun je het beste vragen aan de arts die dit bij jou heeft vastgesteld, en die ook de foto's e.d. heeft gezien.

Over het algemeen geldt dat eventuele bekkenafwijkingen geen probleem hoeven te vormen voor de zwangerschap, hooguit zullen er vooral tegen het einde van de zwangerschap wat meer problemen komen met lang lopen en dergelijke, wat langzaam weer overgaat na de bevalling. Die bevalling zou wél een probleem kunnen zijn, bij een ernstige afwijking aan het bekken of de heupen wordt soms een keizersnede geadviseerd. Maar er zijn ook vrouwen die probleemloos kinderen krijgen en bij wie dan op latere leeftijd een aangeboren afwijking aan het bekken wordt ontdekt, dus eigenlijk valt daar weinig over te zeggen.

In jouw geval valt er sowieso weinig over te zeggen, want een "scheve bekken" zegt bijzonder weinig. Wat is er precies scheef, hoe scheef is het, hoe is de doorgang van het bekken, de verbinding van het schaambeen aan de bekkenhelften, en heb je er (veel) klachten van? Dát zijn de vragen die tellen. Als je nu al heel moeilijk loopt door deze afwijking, dan lijkt mij de kans dat je met een zwangerschap méér problemen krijgt met lopen, groter dan wanneer je er nu eigenlijk weinig last van hebt. Daarom, nogmaals: vraag dit aan de arts die dit bij jou heeft vastgesteld. Die weet precies hoe jouw bekken in elkaar zit, en weet de ernst van de afwijking en de klachten die jij hebt. Voel je vrij om dit te vragen, want het is een hele normale vraag: het overgrote deel van de jonge vrouwen die een dergelijke diagnose krijgt, zal zich afvragen of een normale zwangerschap en bevalling nog mogelijk is. Je arts zal daar ook echt begrip voor hebben. Misschien moeten er wel aanvullende onderzoeken gedaan worden om deze vraag voor jou te beantwoorden, maar je arts zal altijd proberen om jou een zo goed mogelijk advies te geven. Vraag dus gerust.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hey hoi, bedankt voor je advies. De dokter heeft dit niet bij mij vast gesteld, ik liep al een paar jaar heel vreemd, als een soort eend! Mijn ouders hebben mij toen naar iemand verwezen die steunzolen maakt, die heeft dit bij mij geconstateerd. en het stond nogal flink scheef. Ik heb ook paar dagen geleden te horen gekregen dat mijn oma kleine bekken had, en mijn moeder ook vrij kleine bekken. dus bij mijn oma moest het zowiezo al met een keizersnee, bij mijn moeder hoefde dat gelukkig niet. ik zal mijn dokter binnenkort eens om informatie vragen. en vragen wat ik er het best aan kan doen. Bedankt voor je advies.
Dan moet je naar een chiropractor gaan, of met de bekendere naam: bottenkraker;) klinkt eng maar dat valt reuze mee hoor, ik heb er zelf ook last van en tijdens mijn eerste zwangerschap ben ik eraan geholpen en de bevalling ging hartstikke makkelijk:D

ik ga nu ook weer heen want ik sta weer scheef, maar dat is na een paar week alweer verholpen, hun zijn de enige die jou daar echt bij kunnen helpen. ik hoop dat je het durft te proberen, het word sowieso grotendeels vergoed
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heyhey, Ja ik weet niet of ik dat durf haha. Maar het is wel een tip voor als ik zwanger raak om dat dan toch te doen. als het daardoor de bevalling makkelijker gaat is dat een goede oplossing, en je zij dat het voor een groot deel word vergoed, ik zal dit even na kijken bij mijn zorgverzekering maar neem aan dat het wel wordt vergoed dan. bedankt voor de tip, ik zal binnenkort naar de dokter gaan om goed advies te vragen en zal dit dan aan hem voorstellen als hij ook goede resultaten heeft dan wil ik dit zeker uit proberen! bedankt voor je advies. x