Gesolliciteerd, aangenomen, zwanger wat nu?

In juni gesolliciteerd op een baan en in september pas uitgenodigd voor een gesprek, na twee gesprekken te hebben gehad ben ik aangenomen en mag per 1 december beginnen. 2 weken na mijn gesprekken blijk ik zwanger te zijn, nu inmiddels +/- 8 weken zwanger en geen idee hoe ik dit ga oplossen. Ik begin volgende week met veel enthousiasme aan m'n nieuwe baan maar wanneer vertel ik nou dat ik zwanger ben? Ik heb een proefperiode van 1 maand...

Toegevoegd na 12 minuten:
Dit is mijn tweede zwangerschap en bij mijn eerste wist ik het pas na 10 weken. En ik ben een persoon die graag eerlijk is en een hekel heeft aan dingen achter houden.

Toegevoegd na 1 uur:
ik ben ook op de hoogte van het feit dat ik het niet verplicht ben om het te melden en ik snap idd ook dat mijn baas zich genaaid zal voelen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Deze vraag spookte de hele lunch door mijn hoofd, dus toch maar een antwoord al heb je al een hele serie

Je zit feitelijk voor een dilemma tussen je hoofd en je hart.

Misschien moet je jezelf de vraag stellen:
Wat vind je erger om uiteindelijk mee te moeten leven:
a) dat je er de eerste maand uitvliegt en je WEET dat het door je zwangersschap komt of
b) dat men je er toch op aan kijkt als je met het nieuws komt (later dus) dat je het niet meteen hebt verteld.

Hier kan niemand je "een beste keus" in aanraden wat dit is een zeer persoonlijke afweging. Als je dit van jezelf weet zou je kunnen bepalen wat je doet,
sterkte (en gefeliciteerd natuurlijk)
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Gewoon direct zeggen en dat je dit niet wist tijdens de gesprekken.

Eerlijkheid duurt het langst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In theorie moet zwanger zijn natuurlijk geen enkele belemmering zijn om heelhuids door je proefperiode te komen, in de praktijk is dat nog wel eens anders en vinden werkgevers het toch een risico om met een zwangere sollicitant in zee te gaan. In principe ben je beschermd tegen dit soort grappen, maar in de praktijk kunnen ze je aan het eind van je proeftijd te verstaan geven dat je niet meer terug hoeft te komen zonder dat ze daarbij een echte geldige reden hoeven op te geven ('past niet zo goed in het team').

Je hoeft het niet te vertellen, zeker niet als daar geen enkele aanleiding voor is. Ga gewoon enthousiast werken, met een beetje geluk heb je een probleemloze zwangerschap en kun je gewoon doorwerken tot 6 tot 4 weken voor de uitgerekende datum.

Als je met ruim 3 maanden (en dus na je proeftijd) aan je baas vertelt dat je zwanger bent, is dat nog keurig op tijd. Zelfs dán gaat het hem eigenlijk nog niks aan. Als je baas daarna het gevoel heeft om er in geluisd te zijn, is dat misschien wel een heel klein beetje terecht, maar zwanger zijn hoort gewoon bij het leven.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb zelf in een soortgelijke situatie gezeten en toen heb ik het inderdaad pas na mijn proeftijd, met ruim 3 maanden, verteld. Daar ben ik later nooit op 'teruggepakt'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herkenbaar verhaal... ik ben een paar weken voordat ik ging solliciteren ook zwanger geworden. Dit wist ik nog niet omdat ik vrij laat getest had. Het leek er dus op dat ik al flink tijdje zwanger was toen ik aan mijn nieuwe baan begon.
Ik heb mijn proeftijd niets gezegd en daarna op gesprek gegaan. Toen was ik ook zo'n 12 weken dus dat kwam goed uit.
Bij jou is het allemaal iets lastiger want je bent nu al 8 weken zwanger....
ze mogen je nooit ontslaan of je contract niet verlengen omdat je zwanger bent, dat mag nooit de reden zijn. Echter verzinnen veel werkgevers dan wel iets anders... maar je zult merken dat eerlijkheid vaak het meest gewaardeerd wordt.
Ik zou wachten totdat je 12 weken bent en het dan gaan vertellen. Tel er een week bovenop en je proeftijd zit er al op.
Gefeliciteerd en ik hoop dat je voor jezelf de goede keuze kunt maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gefeliciteerd. Verder gewoon je stinkende best gaan doen, je baas het blijde nieuws gaan vertellen, en erop rekenen dat hij zeer tevreden over jouw prestaties gaat zijn, zodat je proeftijd niet je eindtijd zal zijn. Meer kan je niet doen. Iedereen weet dat een vrouw wel eens zwanger kan worden! Ook jouw baas. En het bedrijf zal er heus niet aan kapot gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Officieel hoef je dit niet te vermelden, maar moreel gezien lijkt me dit meer dan redelijk, alhoewel je dan wel de kans loopt niet door je proefperiode heen te komen.
Een afweging die afhankelijk zal zijn van je eigen moraal en kansen op de arbeidsmarkt en het (in te schatten) sociaal gezicht / beleid van je toekomstig werkgever.
Bij een (semi) overheidsinstelling hoef je jezelf misschien niet zo veel zorgen te maken. Bij een commercieel bedrijf zijn ze mogelijk minder blij als je de zwangerschap verzwijgt, zodat ze al weer snel op zoek moeten naar een ander.
Succes met de beslissing én uiteraard je zwangerschap !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Een werknemer, die bijvoorbeeld ziek of zwanger is, mag in de proeftijd ontslagen worden, maar de arbeidsongeschiktheid mag niet als reden opgegeven worden. Als een werknemer er om vraagt heeft hij altijd recht op een schriftelijke verklaring over het ontslag in de proeftijd."

Oei, wat een dilemma. Als je het tijdens je proeftijd vertelt kan niemand je garanderen dat je na je proeftijd nog welkom bent. Werkgevers zitten er vaak niet op te wachten dat ze nu (weer) een vervanger moeten zoeken.

Wat nu te doen? Steek hier je licht eens op:
http://www.ontslag-krijgen.nl/juridisch-advies-aanvragen.html?nt=cta \

Of vraag hulp bij een vakbond.

Sterkte (en natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap!).

Toegevoegd na 6 minuten:
Ter aanvulling: vertel het na je proeftijd (dan ben je over de 3 maanden zwanger) met als reden dat het voor 3 maanden vaak nog mis kan gaan.... Dat is een legitieme reden. Mocht er een probleem onstaan met je werkgever, dan kun je bij bovenstaande instanties advies inwinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
geheel mee eens, geef als reden dat je wilde wachten tot die 3 maanden. Maar ik begrijp je dilemma, dus volg gewoon je hart en voelt dat niet goed, gewoon gelijk vertellen!
Als je gesolliciteerd hebt bij een organisatie met een behoorlijk personeelsbeleid, hoeft dit geen probleem te zijn. Bij kleinere organisaties maakt men er wel een probleem van. Ik heb veel gevallen gezien waarin al jaren goed functionerende vrouwen tijdens/na een zwangerschap (met veel ziekteverzuim) ineens niet meer goed bleken te functioneren.
Bespreek eerst met je partner hoe de situatie gaat zijn na de bevalling. Immers het gaat niet alleen over zwangerschapsverlof en bevallingsverlof maar ook juist over de periode na de bevalling. Wie gaat er eventueel korter werken?
Het belangrijkste is dat jouw sollicitatie naar een zwangerschap succesvol is. GEFELICITEERD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gefeliciteerd met uw zwangerschap.
Ten tijde van uw sollicitatie heeft u niet aangegeven in blijde verwachting te zijn om dat daar welhaast geen sprake van was.
U begrijpt wel dat het wenselijk is als er veranderingen
zijn tijdens de sollicitatie procedure om dat tijdig kenbaar te maken.
Gelet op het kostenplaatje mbt zwangerschapsverlof
maakt u volgens mij geen kans om daar in dienst te
komen cq te blijven.
Maar ik hoop voor u dat de wonderen de wereld niet uit zijn.
Natuurlijk zijn wij wel benieuwd of het in uw voordeel
is afgelopen en kijken reikhalzend uit naar uw antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kostenplaatje? Vervanging bedoel je. Dat is toch pas bij het bevallingsverlof, over 'n half jaar, aan de orde?
Het niet vertellen lijkt me niet goed. Binnen je proeftijd kan inderdaad je contract niet worden verlengd. Maar ik neem aan dat je een jaar contract krijgt dus als ze echt niet willen en zich bedonderd voelen verlengen ze dat niet. Dan heb je na een jaar evengoed geen werk
13 jaar geleden
Je kan het natuurlijk geheim houden tot na de proefperiode zodat je dat niet de reden is dat je niet mag blijven.
Het nadeel hiervan is wel dat je baas zich misschien genaaid voelt. Dan heeft hij na je proefperiode al een beetje negatief oordeel over je, en zal de relatie tussen jou en je baas stroever verlopen.
Ik denk dat je daarom het beste het gewoon eerlijk kunt vertellen en uitleggen dat je zelf wel heel graag wil blijven!