Wat zijn de voor en nadelen van een zwangerschap op jonge leeftijd ( 16-21) ?

Gewoon uit nieuwsgierigheid .

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (4)

Het voordeel is, dat je op relatief jonge leeftijd al uit de kinderen bent, als je tenminste niet door blijft fokken.
Eén van de nadelen is, dat je geestelijk nog niet klaar bent voor het moederschap en ook, dat je op die leeftijd nog schoolgaand bent. De a.s. opa's en oma's zullen dan moeten bijspringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het moederschap is erg zwaar een vaak onderschat. Zo zul je elke dag moeten klaar staan voor je kindje. Je vrienden zullen vaak gaan stappen terwijl jij thuis moet blijven of een oppas moet regelen.

Er is ook een voordeel, zo zal je je kind misschien makkelijker begrijpen als het opgroeit door het kleinere verschil in leeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een voordeel kan zijn dat je tot je 25 jaar het meest vruchtbaar bent en minder kans hebt op afwijkingen bij het kindje. vaak zijn jonge moeders ook wat meer onbevangen dan wat oudere moeders die vaak wat meer levenservaring hebben en daardoor ook wat meer gevaren zien. je lichaam is nog jong en kan daardoor vaak ook wat makkelijker een zwangerschap aan en de periode erna (sneller opknappen na bevalling en minder last van slapeloze nachten).
een nadeel is dat je er psychisch ws nog niet aan toe bent (het dragen van de verantwoordelijkheid) en vaak ook nog geen stabiele relatie hebt. je hersenen zijn pas volgroeid rond je 25 jaar.
de kans dat je financieel onafhankelijk bent is ook klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het niet helemaal eens met de antwoorden die gegeven worden. Ik was zelf 18 toen ik zwanger raakte en mijn vriend was 15..!! We zijn ondertussen al een tijd gelukkig getrouwd en met de kleine man gaat het uitstekend! Kerngezond kwam hij op de wereld! En tijdens je zwangerschap groeien je partner en jij naar het ouderschap toe. Op het moment van de bevalling voel je jezelf ook gelijk moeder. Het 'moeder zijn gevoel' dus ook je verantwoordelijkheids gevoel, dat is er!! Hoe dan ook. Natuurlijk is het niet verstandig om al op zo'n jonge leeftijd er voor te kiezen maar als het dan zo is.. dan komt het ook allemaal weer wel goed. Met hulp van anderen natuurlijk, dat wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar ben ik het dan weer niet mee eens!
in jouw geval is het dan toevallig zo (goed) gelopen, maar de praktijk leert dat lang niet elke tiener automatisch verantwoordelijkheidsgevoel krijgt.
ik werk regelmatig met tienermoeders, die heel vaak uiteindelijk alleen voor het ouderschap komen te staan, omdat de vader het bij nader inzien,allemaal nog niet zo ziet zitten. het vergt ook vaak veel geduld om ze verantwoordelijkheidsgevoel bij te brengen en daar hebben ze meestal professionele hulp bij nodig.
dus nogmaals; er zijn heus voordelen, maar ook veel nadelen!