Bestaat er zoiets als 'teveel van iemand houden ' zo ja , hoe kan je dit verhelpen dan ?

Ik hou heel veel van mijn vriendin. Maar soms vraag ik me af of ze het wel leuk vind, zoveel aandacht, dat ik zoveel voor dr doe/koop enzo. Ik heb het er wel eens gevraagd, en ze zei dat het wat minder mocht. Hou ik 'teveel' van haar ? Kan ik dit verhelpen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Teveel houden van kan al gauw lijken op bezitterigheid
of zelfs verkapte jaloezie.
Teveel houden van is meestal de positieve benaming "verbloeming" van een negatieve instelling.

Natuurlijk zou verlatingsangst een rol kunnen spelen.
de mate waarin je dat hebt lijkt me bepalend.

het gaat ook niet zonder elkaar

mijn geliefde is van mij en ik ben van mijn geliefde
is een mooie zin.
en nix mis mee.
maar er moet balans zijn.

maar de schaal kan heel snel omslaan
zie het maar als een weegschaal

Als je teveel "liefde" vertoont slaat de schaal negatief uit en wil je geliefde "vluchten" om dat gewicht van de schaal af te halen.

Terwijl eigenlijk jij diegene bent die het gewicht er af moet halen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat moet je haar vragen of aan haar gedrag afleiden.

Teveel van iemand houden kan geen kwaad, zolang je er niet zelf onder lijdt of je partner erin verstikt.

Blijf wel je gezond verstand gebruiken, neem soms afstand en denk 2 maal na vooraleer je die 3de bos bloemen op dezelfde dag meeneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je teveel van iemand kunt houden, je kunt iemand wel verstikken als je hem/haar geen ruimte laat.
Als je vriendin aangeeft 'dat het wel wat minder mag', dan zou ik proberen dat te doen (niet per se altijd samen zijn, niet bij elke keer dat ze zegt 'dat lijkt me leuk' alles gaan kopen/regelen enzovoorts - de keren dat je het dan wel doet, zijn dan ook verrassender misschien).
Vraag haar anders of ze voorbeelden heeft van wat ze kennelijk als 'teveel' ervaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teveel houden van bestaat niet. Echte liefde is onbeperkt en geweldig om te ervaren.

Wat je ermee doet kan echter wel teveel zijn. Je moet elkaar de ruimte laten. Liefde moet ook een beetje een spel blijven met een uitdaging voor beide partijen. Als je het haar te makkelijk maakt ben je geen uitdaging voor haar. Daarnaast moet je je ook afvragen of je niet teveel je eigen leven afhankelijk maakt van haar leven. Of je keuzes nog gebaseerd zijn op wie je zelf bent en wat je wil of dat alles draait om je vriendin. In dat laatste geval zal je je zelf kwijt raken en ook je geliefde.

Mijn advies is wel om een stukje afstand te nemen. En niet teveel overladen met cadeaus of alles voor haar doen.

Mocht je je er onzeker door voelen, is het misschien raadzaam om hier individueel eens met een therapeut over te praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit wat jij schrijft haal ik dat jouw vriendin vindt dat je haar in ieder geval te veel geeft en voor haar doet. Dat is natuurlijk heel erg lief bedoelt van je maar zij heeft behoefte aan wat meer ruimte. Het wordt een beetje gewoon dat als je zoveel doet en geeft en het is leuker als je haar af en toe eens verrast met iets. Dan verwacht ze het niet en is het weer heel erg leuk en wordt het gewaardeerd.

Misschien werkt jouw liefde voor haar op dit moment een beetje verstikkend, heeft ze het gevoel dat je te veel bovenop zit.

Je kunt net zo veel van haar blijven houden als je nu doet alleen kun je leren om het geven en doen voor haar wat te doseren, iets minder doen en haar de ruimte geven.

Je verwend haar teveel en dat maakt het minder spannend. Je bent een bijzondere man omdat het vaak andersom is: vrouwen vinden vaak dat ze wel eens een bloemetje of kadootje mogen krijgen of dat hij eens wat meer doet. Bij jou is het andersom en dat is niet wat je vriendin nodig heeft. Doe eens een tijdje minder voor haar en koop niets voor haar. Dat doe je door op het moment dat je de neiging voelt opkomen iets voor haar te kopen of te doen, het NIET te kopen of te doen. Verder blijf je gewoon wie je bent en laat je haar blijken dat je van haar houdt op de momenten dat ZIJ aangeeft daar behoefte aan te hebben. Kijk dan eens wat er gebeurt tussen jullie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou haar ook wat ruimte geven. Vooral als ze dit zelf al aangeeft aan jou dat ze dat wil. En kadootjes moeten geen gewoonte worden maar gewoon een leuke verassing. Dus gewoon heel soms of met speciale gelegenheden. Ben je zelf soms heel onzeker? Bang dat als je haar niet zoveel kadootjes en aandacht geeft, ze je misschien niet meer leuk zou gaan vinden? Ik hoop dat jullie eruit gaat komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is tof dat je dat doet!!! Alleen zelf ben ik zeer gevoelig persoon en heb ik gezien in relaties dat vrouwen altijd afstand nemen zodra jij te lief word...

Dit is eigenlijk langs 2 kanten zo er moet een soort van "onzekerheid" zijn.

Hoe meer zelfzeker je bent hoe meer spanning en die frictie onzekerheid er is in die relatie want je gaat niet meer de goedkeuring van je partner zoeken en je gaat minder jaloers zijn... Waardoor het mysterie en de onvoorspelbaarheid word behouden waar ze/hij in eerste instantie is op gevallen!!!!!!!