Mijn opa kan niet meer alleen thuis wonen, welke oplossingen zijn er tot er plek is in het verzorgingstehuis?

Het is niet dat we zelf geen oplossingen hebben en we zijn er samen met de familie aan het kijken hoe en wat, maar misschien heeft iemand tips.

13 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Weet je al wat de gemiddelde wachttijd is dat er een plek vrij komt in het verzorgingstehuis? Want als dat via een huisarts/ziekenhuis is geregeld, is de wachttijd "korter" dan wanneer je je opa zelf aanmeldt bij een verzorgingstehuis. Dit is mij verteld door een verpleegkundige toen mijn oma vanuit het ziekenhuis moest worden overgeplaatst naar een verpleegtehuis.

Mocht het zo zijn dat de aanvraag is gedaan via een huisarts, o.i.d., dan is er een mogelijkheid om familieleden voor je opa te laten zorgen. Ik weet dat het zwaar is. Heb het zelf meegemaakt. Maar in combinatie met thuiszorg is dat ideaal. Dan kan je familie ook naast de zorg van je opa blijven werken/studeren. Diegenen die werken, kunnen dan verlofdagen opnemen voor de zorg van je opa in plaats van snipperdagen. Dat valt namelijk onder mantelzorg. En daarvoor kun je ook een parkeervergunning vragen voor drie auto's, mocht je opa in een gebied wonen waar betaald parkeren is.

Daarnaast zouden kennissen en vrienden ook voor je opa kunnen zorgen, dan alleen maar familie. Maar ja, hoe goed is de band tussen je opa en hen? Ouderen zien toch graag bekende gezichten, begeven zich liever in hun eigen vertrouwde omgeving (thuis).

In het geval dat wordt overwogen of er voor wordt gekozen om je opa thuis te verzorgen, totdat er een plek vrij komt in het verzorgingstehuis, raad ik aan om serieus af te wegen of het wel realistisch is dat afspraken worden nagekomen. Je opa moet niet de dupe worden als er bijvoorbeeld iemand niet komt opdagen. Er wordt veel, heel veel gevergd van degenen die de zorg van je opa op zich nemen. Hier is veel geduld voor nodig, heel veel geduld en betrokkenheid, maar ook fysiek en mentaal gezien wordt er heel veel gevraagd van elk familielid/kennis/vriend. Dus leg agenda's naast elkaar om tot concrete afspraken te komen, leg ze vast, om miscommunicatie te voorkomen.

Mocht het zo zijn dat die mogelijkheid er niet in zit dat familie/kennissen/vrienden niet in staat zijn om voor je opa te zorgen, al dan niet in combinatie met thuiszorg, dan bestaat er ook een mogelijkheid om de particuliere thuiszorg in te schakelen. Dit is alleen wel prijzig, omdat zij een dagdeel, 12 uur of 24 uur aanwezig zijn. In een team van een x-aantal personen (een poule), dag in dag uit, draaien ze hun diensten. Hoeveel dit bedraagt is inkomensafhankelijk, dit geldt ook voor de reguliere thuiszorg, dat wordt allemaal door het CIZ vastgesteld. Een goede thuiszorg-instantie is: Zuster Jansen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Veel informatie over diverse mogelijkheden en nuttige tips.

Andere antwoorden (10)

Het enige wat ik kan bedenken is dat iemand van de familie hem in huis neemt en dat de hele familie gezamenlijk voor hem gaat zorgen, dus dat niet één iemand alles moet doen. Het is wel zwaar, maar als je het met de hele familie doet, moet het tijdelijk lukken!

Toegevoegd na 54 seconden:
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt al naar gelang de ernst van de situayie een x aantal uren thuiszorg krijgen, dacht ik en de rest zelf in moeten vullen. Een alternatief is, dat je iemand in huurt en zelf betaalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt inderdaad, Moolkeesje. Dat heet: PGB (=persongebonden budget). Dat is een stuk prijziger dan gewone thuiszorg. PGB staat gelijk aan prive/particulier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik werk voor de thuiszorg. Standaard krijg je 3 uur per week voor de huishouding. Als iemand zelf niet veel meer kan, kan dat 4 uur worden, of 2 x 3 uur of zelfs nog meer. daarvoor betaal je dan alleen eigen bijdrage aan het CAK. Daarnaast kan er iemand van de zorg langskomen voor wassen, kousen aandoen etc. Dat kan meerdere keren per dag, zelfs 'savonds of 'snachts.
Je kunt overleggen met zijn huisarts wat je kunt doen. Thuiszorg is een mogelijkheid. Dit neemt de druk van de familie al een stuk weg. Je hebt hiervoor een indicatie nodig van het ciz. Hier helpt de huisarts ook mee. Als de situatie thuis echt niet meer kan is er nog de mogelijkheid voor acute opname. Ook dit gaat in overleg met de huisarts.

sterkte ermee

Toegevoegd na 45 minuten:
Wat voor nu ook een tip kan zijn, is om een communicatie schrift in zijn huis te leggen. Zo kan iedereen die er geweest is opschrijven hoe het ging en wat die gene gedaan heeft. Dit voorkomt onduidelijkheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je opa op de wachtlijst staat is het verzorgingshuis al verantwoordelijk voor de zorg voor je opa. Je kunt hun inschakelen zodat zij de indicaties regelen voor jullie, voor aanvullende zorg. Momenteel wordt er geïndiceerd met zzp's waarbij je recht hebt op x uren zorg. Je mag die zelf in overleg invullen waarbij jullie dan kunnen kijken of er overdag of 's nachts zorg nodig is.

Kijk eens op de website van het zorgcentrum waar je opa op de wachtlijst staat, die hebben meestal al een hoop info erop staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Praat met het maatschappelijk werk van het verzorgingshuis, ik neem aan dat het een verpleeghuis is?
Die vertellen je alles over de mogelijkheden van thuiszorg en eventuele overbruggingszorg.
Wat jullie zelf kunnen wordt meegenomen in het vaststellen van de zorgbehoefte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk ook dat dit besproken moet worden met de huisarts en het verzorgingstehuis. Zij hebben ongetwijfeld ervaring cq een oplossing voor de tussenliggende periode. Zelf denk ik aan mantelzorg, zie bron. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste oplossing is dat de famillie de handen in een slaat en voor opa gaat zorgen. Jammer genoeg zien veel mensen in Nederland, oude mensen als lastig en daarom stoppen we ze maar weg. Als we wat meer verantwoordelijkheid nemen naar onze famillie, dan kan de zorgkosten omlaag en de ouderen hebben een leukere oude dag.
In veel landen is het gebruikelijk dat de opa en oma bij hen woont.
PS: dit is geen kritiek op degene die de vraag stelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel mooi en fijn voor opa als de familie zoveel mogelijk zelf gaat mantelzorgen.
Echter, mijn ervaring is, dat dit ook een nadeel biedt.
Urgentie wordt namelijk mede vastgesteld aan de hand van zorg die familie kan bieden.
En in de praktijk blijkt vaak, dat mantelzorg nogal tegenvalt, ook al omdat de zelfredzaamheid alleen maar afneemt en de druk op familie dus groter wordt. Gaandeweg haken (bijna altijd) mensen af ( drukker werk, kind erbij, verhuizen, de klus onderschat enz. enz.) waardoor de zorg dan terechtkomt op anderen, die niet willen afhaken , maar ondertussen wel steeds zwaarder belast worden. Ik heb het meerdere keren van heel dichtbij meegemaakt en vond dat telkens weer tragisch om te zien.
Mijn tip is, dat wanneer er een tijdelijke oplossing komt, dit door te spreken met de personen die over de aanmeldingen en urgentie gaan. Vooraf met elkaar vaststellen hoeveel zorg iedereen kan / wil geven en hoe lang. ( niet te lang wachten met een volgende bijeenkomst, want zorgbehoefte verandert vaak snel) Dit aan de intake / urgentiegever meedelen en vragen wat men in concreto met die informatie doet.
In het volgend familieberaad eventueel de plannen bijstellen.
Mantelzorg is mooi, maar als je een drukke baan hebt en daarnaast een gezin, is dat op zich al een zware combinatie. Het is (weet ik uit ervaring) slopend om dan 's avonds of in het weekend nog steunkousen aan/uit te gaan trekken , luiers te verschonen, wasbeurten te geven, koelkasten schoon te maken, ramen te lappen, boodschappen te doen enzovoort voor opa's en oma's die zich niet meer kunnen redden.
(Ik heb het jaren gedaan, dus weet echt waarover ik praat.)
Daar hebben we toch echt ons zorgsysteem voor, waar we met elkaar ook stevig voor betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat zolang er geen plek is in een verzorgingshuis dat de meeste zorg toch wel op de familie terecht kom en anders eens naar de dokter gaan die kunnen je verder helpen als er echt geen mogelijkheid is dat jullie het zelf doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan extra zorg aan vragen, zowel lichaamlijk als huishoudelijk.
Ik werk zelf in de bejaardenverzorging en het komt geregeld voor.
Maar het beste is dus dat iemand je opa in huis neemt, maar dan moet er wel altijd iemand in huis zijn.
Al je ouders hem in huis nemen en er is niemand thuis omdat ze alle twee werken en jij op school zit of wat dan ook dan heb je er ook niet veel aan.

Wat ook veel mensen doen is tijdelijk ergens anders onder brengen in een ander bejaarden huis buiten de woonwijk of plaats ( waar dus welplek is )

Maar mijn ingeving is om meer zorg aan huis te vragen dus dat er bv 4 of 6 keer per dag iemand langs komt en eten geeft een aankleed en wast en naar bed brengt enz enz.