Hoe zorg ik dat mijn kind weer wat aankomt?

Mijn jongste zoon van 4 jaar oud is een kleine week geleden geopereerd aan zijn keelamandelen. Heeft als gevolg hiervan al die dagen niet gegeten en amper gedronken, was er flink ziek van. Hij begint nu mondjesmaat weer wat te eten en te drinken( vla, roomijs en ranja), maar het weigeren hiervan van de afgelopen dagen heeft gezorgd voor aardig gewichtsverlies. Ik ben al heel blij dat ik nu weer wat bij hem naar binnen krijg, anders zoi ie morgen opgenomen worden in het ziekenhuis om aan een infuus gelegd te worden.
Op het moment dat ie alles weer wil en mag eten, wat kan ik hem dan geven zodat ie z'n gewichtsverlies weer wat inhaalt? Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je zoon zit nu nog in een herstelperiode en mag nog best een klein beetje verwend worden. Drinken is na het verwijderen van de keelamandelen het belangrijkste, maar ik zou wel snel beginnen met wat gezonde 'bouwstoffen' toe te voegen.
Prak bijvoorbeeld een banaan en voeg dat aan de vla toe; maak een gezonde groentesoep (eventueel fijner maken met de staafmixer); geef aardappelpuree met wat peterselie (bevat veel vitaminen en door de peterselie ook ijzer)

Probeer zo spoedig mogelijk weer naar het normale eetgedrag terug te gaan. Maak het eten eventueel nog een tijdje wat fijner tot het slikken minder pijn doet.
Geef eerst het gezonde eten en geef dan de vla of het roomijs. Op die manier krijgt het kind eerst de gezonde bouwstoffen binnen en daarna nog wat extra's voor de calorieën.

Als je zoon nu weer wat eet, gaat het waarschijnlijk snel de goede kant op. Hij heeft een aantal dagen de ervaring gehad dat slikken en dus eten en drinken erge pijn doet. Maak er in ieder geval geen drama van, maar bied hem eerst het gezonde eten aan. Je mag dit gerust een beetje aanpassen (pureren met wat melk of bouillon) om het wat vloeibaarder te maken. Betrek hem wel bij dit proces, want gepureerd eten ziet er soms wat onsmakelijker uit. Als je het samen hebt gedaan en hem uitgelegd hebt dat je dit doet omdat hij het dan wat makkelijker kan eten, maar dat hij dan weer wel snel beter en sterk wordt, dan kan samen dit 'speciale' eten maken stimulerend werken.

In ieder geval succes en beterschap met je zoon!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Geef hem dat wat hij lekker vindt. Dwing hem vooral niet te eten, maar spreidt het over de hele dag.

Ga samen boodschappen doen en kook wat hij het liefste eet. Je hoeft nu nog niet veel te variëren, het gaat erom dat hij weer leert eten en dat zijn smaak terug komt.

Sterkte ermee!

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zou wel oppassen met te veel snoep en andere zoetigheid. Door heel veel suikers kan hij darmklachten krijgen. Je kunt dan beter stukjes fruit of nootjes geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit geval: alles wat hij lekker vindt en het wil eten.

Chocolademelk of chocoladepudding met slagroom.

Koop zo'n fles spuitslagroom en laat hem daar lekker mee knoeien.

Vooral ijs gaat er meestal goed is en verkoelt ook de keel.
Maak leuke toetjes.
Ga plakken cake versieren met m&m enzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn neefje heeft dit ook gehad. Hij had sowieso al ondergewicht en werd geopereerd aan zijn keelamandelen. Mijn schoonzus heeft hem vooral veel ijsjes gegeven en zodra hij wat beter kon eten mocht hij zoveel snoep eten als hij wilde. Daardoor kwam zijn gewicht wat beter bij.

Verder zou ik vette dingen geven (pizza, patat), koolhydraten (pasta's) en tussendoor lekker wat hij wil. Lekker verwennen dat mannetje. Eiwitten zijn ook erg belangrijk. Gezonde dingen kan ook. In witte druiven bijvoorbeeld zitten veel suikers.

Van Herbalife is er ook een middel, een shake, die helpt om aan te komen. Zie bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer de verleiding te weerstaan om hem uitsluitend 'lieverkoekjes' en zoete en vette troep te geven.
Uiteindelijk is het de honger die hem weer aan het eten moet krijgen (en honger maakt rauwe bonen zoet, zoals je weet), en je zal niet de eerste zijn die met feitelijk zo'n kleine aanleiding van een goed etertje een slecht etertje maakt.

Zuivel en fruit zijn wel prima opties (zolang het niet alleen chocoladevla is natuurlijk) en als hij weer brood wil eten mag daar ook best alles op wat-ie lekker vindt, maar hem nu (ver)wennen met een dieet van roomijs, chocolademelk en spuitbussen met slagroom kan dan wel heel aantrekkelijk klinken, zelfs voor een kind dat aan moet komen is het niet gezond, en dit is een uitgelezen kans hem te leren dat je ook van tamelijk gezond eten je weer een stuk beter kunt gaan voelen.

Je hoeft het inhalen van het gewichtsverlies an sich niet op de een of andere manier te ' versnellen' laat hem liever in een normaal en natuurlijk tempo weer op gewicht komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt natuurlijk gelijk Marleen, maar het gaat om een vierjarig kind, wat anders aan het infuus moet in het ziekenhuis. Dat wil je toch ook niet als moeder.
Natuurlijk is een waarschuwing op zijn plaats dat je zo snel mogelijk weer aan een gezond eetpatroon moet.
Maar het kind is pas 4.............
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vier jaar is wat dat betreft een heel cruciale leeftijd.....
en kinderen die zichzelf 'doodhongeren' als ze wel weer kunnen eten, echt, die zijn buitengewoon zeldzaam. Ik wou dat ik (vanaf haar anderhalfste ongeveer) nooit begonnen was met de ongeklopte slagroom in plaats van melk en dergelijke die zelfs op advies van de diëtiste (!) ging. De 'voedzame' koekjes, de donuts, de frikandellen.... Ik denk dat het vijf jaar geduurd heeft voor ze heel, heel langzaamaan weer normaal ging eten. En ook NU pas (14 jaar) begint ze een beetje normaal gewicht te krijgen.
Vrat ze nu nog steeds alleen maar bagger, dan was ze over vijf jaar vermoedelijk van mijn postuur. Ik ben namelijk OOK een mager, 'vetgemest' kind, dat nu al jaren en jaren probeert weer onder de 100 kilo te komen, met een levensgevaarlijke voedselvoorkeur. En dat is gewoon echt een onderschat probleem.
Bij de dirx staat bij de babyvoeding een pot waar van ik de naam ben vergeten dat is speciaal voor kinderen/baby's om aan te komen en dat is verantwoord, ik zou je kleine juist niet allemaal vet en snoep geven want dat is ongezond.

Eten na zo'n operatie doet echt pijn hoor, ijs verkoeld goed,vaak koud drinken geven dan droogt zn keeltje niet uit. Geef vooral nog geen dingen waarvan je slijm in je keel krijgt het kan zijn dat het hem nog pijn doet bij het slikken,je slikt ook anders na zon operatie hij gaat vanzelf wel meer eten. Maar goed,waarschijnlijk hebben ze dat spul waar ik het net overhad ook wel bij een andere drogist.

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij krijgt vanzelf weer trek.. Een kind kan wel even zonder eten hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal zou ik het hiermee eens zijn, vaak is dit waar. Maar in dit geval was het 'even zonder eten' (en drinken!) ver genoeg gevorderd dat het kind bijna opgenomen moest worden. Dan is de even-zonder-eten-kunnen-reserve wel weg.
Ga idd niet met allerlei snoep en vettigheid aan de slag.
Kies wel voor de vette zuivel produkten, volle melk, volle yoghurt. Een beker bouillion schijnt eetlust opwekkend te zijn , bv een half uur voór de warme maaltijd. Verwerk in sausen en soep room, bv bij bloemkool sausje of iets dergelijks.
Afhankelijk van waar hij zin in heeft:
Bananen
Noten (niet echt lekker met een zere keel)
Vruchtendrank als druivensap, appelsap evt met een schepje dextrose
gedroogt fruit bevat ook veel caloriën
Veel brood, en af en toe pindakaas
stukjes kaas tussendoor
milkshake
voor nog meer tips zie onderstaande link.
Beterschap voor je mannetje, hoop dat hij snel weer een sterke vent is :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Das heel vervelend voor het klaine mannetje. Mogelijk is het een optie om hem wat zachtere voeding te geven. En daarin is pasta of stamppotjes een goede optie.

Het is zaak om het kereltje weer een beetje bij te laten komen, en wanneer het genezen is gaat het er net zo snel weer bij aan dan het eraf is gevlogen. Maar om de genezing te stimuleren is het natuurlijk zaak dat hij op krachten blijft.

Succes en heel veel beterschap voor het mannetje!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaat vanzelf, beetje geduld moeders, maar geef hem havermoutpap.