Hoe kan het dat je soms iemand ziet waarvan je weet dat je die kent en ook weet uit welke periode of van welke plaats ongeveer?

Misschien iets duidelijker:

Stel ik loop met mijn zus op straat, en ik zie iemand waarvan ik vrij zeker ben dat ik diegene ergens van ken. Maar ik weet ook dat ik diegene ergens van ken waar mijn zus niet bij was [bijvoorbeeld school ofzo] en dus vraag ik het niet aan haar. Of als ik met een vriend loop die ik onegeveer vier jaar ken en ik zie iemand en ik weet dat het van voor die tijd was.

Maar als je niet weet wie het is, dan zou je toch ook denken dat je dit ook niet zou kunnen weten? Of is hier een verklaring voor?

En ik bedoel dan niet dat ik niet op de naam kan komen, maar echt de persoon herken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Lichaamstaal en gezichtskarakteristieken zijn 2 zaken waarop je iemand herkent. Beide zijn leeftijds onafhankelijk tenzij iets heeft geintervenieerd zoals een ongeluk waardoor iemand bijvoorbeeld mank loopt en niet langer als dusdanig is te herkennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het niet zo kunnen zijn dat mensen soms ook (al dan niet sprekend :))) op elkaar lijken ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een prachtig voorbeeld van gebruikmaking van je zesde zintuig! Het werkt als een aanvulling op je normale waarnemingen. Ik heb al eerder gezegd dat veel mensen ongemerkt gebruik maken van paranormale waarnemingen, zoals b.v. de vrouwelijke intuitie. Het loopt als een rode draad door ieder zijn leven, dus ook bij de diegenen die er niet in geloven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is even een verschil in persoon en plek. Dan duurt het effe voordat de link gelegd kan worden. Totdat die link er is, weet je het gewoonweg niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het menselijk brein is opgedeeld in stukjes. Alle informatie die je waarneemt als je iemand ziet wordt op verschillende plaatsen opgeslagen. Zo wordt bijvoorbeeld het gezicht op een ander punt opgeslagen dan de naam.
Ieder gezicht dat je je herinnert wordt opgeslagen in één hersencel.

Als je iemand ziet lopen waarbij je het gevoel hebt dat je hem 'ergens' van herkent maak je gebruik van het stukje hersen dat het gezicht van deze gene heeft opgeslagen. Als je het echter niet samen kan voegen met de naam en de omgeving herken je hem of haar niet echt. Je weet alleen dat je hem of haar kent, niet waarvan of hoe hij of zij heet.