Door er voor haar te zijn, naar haar te luisteren, en lekker samen om het gebeurde te huilen en hopelijk na een tijdje samen te kunnen lachen. Laat haar het ritme aangeven(tenzij ze te lang in een bepaalde fase blijft hangen, dan kun je wellicht proberen wat opbeurende op relativerende woorden te spreken, maar begín daar zeker niet mee.

Of jullie 13 zijn of 53 maakt daarbij eigenlijk niet uit ; liefdesverdriet is liefdesverdriet, het duurt alleen maar langer naarmate de liefde langer heeft geduurd.

Gewoon lekker er voor haar zijn, een schouder bieden en wellicht wat afleiding. Op een dag is ze er overheen, en gaat het leven weer verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een wijsheid plus van mij +!
Door de luisteren naar wat ze kwijt wil, meeschelden, vloeken enz. Dat geeft haar een idee van steun.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga niet mee in het afgeven van een persoon die het heeft uitgemaakt. Maar ga er samen eens voor zitten en laat haar huilen, praten, lachen en herinneringen ophalen.
Stuur haar lieve sms-jes, een kaart, zodat ze weet dat je veel aan haar denkt.

Luisteren en er voor haar zijn geeft al troost.

Ga naar buiten en verzin iets leuks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vader zei: Ach, er zijn meer mannen dan kerken.
Ik vond dat zo gemeen van hem, maar het relativeerde een beetje.

Laat haar haar verhaal maar vertellen, maar niet eindeloos, want anders blijft ze erin hangen.
Er is vast nog wel een andere leuke jongen.
Even dit rouwproces door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haar in eerste instantie een schouder aanbieden, haar gal laten spugen en haar laten praten. Je hoeft niet zo zeer hier met haar over te praten, maar laat haar praten, zodat zij haar ei kwijt. Ga daarna leuke dingen doen. Lekker winkelen, naar de bioscoop, lekker op de bank films kijken etc. Wat jullie dan ook maar leuk vinden om te doen. Maak het er in ieder geval niet zieliger erop. Voorkom dat ze in zelfmedelijden weg kwijnt. Als ze dat gaat doen, trek haar er dan uit. Een goede vriendin kan het hebben als je haar een "schop onder haar kont" geeft als dat nodig is. Het enige wat je in eerste instantie kan doen is even extra lief zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door naar haar te luisteren en er voor haar te zijn op de momenten dat ze dat nodig heeft. Haar met rust te laten als ze dat wil. Aan haar vragen wat jij voor haar kunt doen. Dan hoef je het niet zelf in te vullen maar geeft zij aan wat ze nodig heeft en kun jij dat, als je wilt, voor haar doen.
Meehuilen helpt soms wel maar alleen als het lekker oplucht. Als het er toe leidt dat het langere tijd een heel trieste, depressieve toestand wordt, heeft ze er misschien meer aan om er eens uit te breken en wat leuks te doen. Dat kun jij als vriendin het beste inschatten.
Ze zal tijd nodig hebben om te rouwen over het verlies van haar relatie en daarna ook zien dat er meer in de wereld is waar je blij van kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haar steunen, naar haar luisteren, er over praten en daarna juist over andere dingen praten en een bak ben & jerry ijs met haar leegeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met haar te praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefdesverdriet is vreselijk.
Kom niet aan met cliche's zoals: er zijn genoeg andere - geen handvol, maar een landvol, etc. Want zij wil gewoon die ene terug.
En dat zal niet gaat. Wees daar dan ook reeel in.

Misschien wil jouw vriendin daar eindeloos over praten.

Heb ik ook meegemaakt met een vriendin: of ik nu onder de zonnebank lag of op het werk was, of aan het eten, als zij daar was met de telefoon, dan kreeg ze een luisterend oor, een medelevende stem, maar wel een oprechte mening, zonder valse hoop.
Het zal moeten slijten.
Probeer voor afleiding te zorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
veel luisteren en steunen . je moet niet altijd tips geven want dan gaat ze er te veel over nadenken. soms zijn stille momenten de momenten je waarbij je de meeste steun geeft