Wat gebeurt er met iemand die een psychose of meerdere doormaakt?

Is het mogelijk dat het een tijdje rustig is en daarna weer een zware periode komt. Mijn broer heeft hier last van en hij zoekt geen hulp en gebruikt dus geen medicatie. Hoe krijg je iemand dan geholpen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Psychoses kunnen inderdaad na een tijd weer terugkomen. En uit ervaring vanuit omgeving kan ik zeggen dat het meestal terugkomt wanneer iemand een stressvolle/ emotionele periode heeft (gehad).

Psychoses kunnen van lichtere vorm tot behoorlijk ernstig aannemen.
Ik kan gerust stellen dat in ernstige vorm (maar ook in lichte vorm) het iemand compleet kan veranderen.
Iemand kan bepaalde dingen zien die er niet zijn.

Dit geldt ook voor zijn/haar mening. Als hij/zij iets in 't hoofd haalt praat je dat er ook niet meer uit.
Medicijnen kunnen goed helpen omdat het bepaalde gedachtegangen onderdrukt.. en uiteindelijk afbouwen tot iemand weer 'zichzelf' is.
Maar zoals je al aangaf doet je broer dat niet.
...

Een psychose gaat, bij iemand die ik ken wel weer 'over'maar dat is tijdelijk. Het blijft naar mijn idee altijd ergens hangen en op het moment dat het weer zwaar wordt voor die persoon dan komt die psychose weer terug.

Dus als je broer ècht geen hulp wil (wat met psychoses toch wel erg lastig wordt) dan zou jij/hij kunnen proberen om zijn leefsituatie/omgeving zo aan te passen dat hij niet veel stress heeft en niet onnodig veel emoties heeft.

Maar wel even voor de duidelijkheid: Ik ben geen dokter, en iedereen is weer anders dus ga er niet vanuit dat mijn bovenstaande verhaal het zelfde zou werken als bij je broer:)

succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het makkelijkste gezegd is: Die persoon kan geen onderscheid meer maken tussen dat wat werkelijk is en dat wat hij denkt dat het is... Dus de realiteitszin is weg en alles is zoals hij denkt dat het is... Dus denkt hij dat er spoken zijn, dan ziet en beleeft hij die spoken... Het is een hel want je ontkomt er niet aan... Het pakt je en slorpt je helemaal op...

Medicatie heeft zijn voordelen en zijn nadelen...

Voordelen zijn dat het afvlakt die angst...

En nadeel is dat jij als persoon in alles afvlakt, dus dan is er scepsis en zombie-ervaring...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
@Loenie: Wat nou antwoord?
Het is een verhandeling, zijn vingers zijn even snel als zijn gedachtenspinsels. We mogen blij zijn dat we deze diepe gedachten kunnen ervaren. Dat overstijgt een vraag en antwoord-website, daarmee tilt hij ons allemaal naar een hoger niveau.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan xinix zijn antwoorden bij vlagen wel waarderen, het enige wat me wel zorgen baard zijn duidelijk inaccurate antwoorden. hier is opzich de "verhandeling" wat betreft effect van medicatie terecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
UUuuuhh sorry hoor, maar hij geeft toch echt wel een antwoord hier.
Heel duidelijk.
+1
Psychoses laten zich niet op lange termijn voorspellen. wel kan het zo zin dat er voortekenen zijn. psychoses zijn ook niet uit te sluiten. medicatie kan wel tot stabilisering leiden. als je broer zich niet wil laten helpen kan je wellicht weinig doen, het is een vaker voorkomend verschijnsel dat er op een psychose "gewacht" moet worden waarna een gedwongen opname volgt. het kan zijn dat de klap dan zo hard aan komt dat hij zelf inziet dat medicatie nodig is. of dat depot's (een maandelijkse spuit) worden gebruikt in het vervolg ipv dagenlijkse pillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga samen naar de huisarts!
Als hij dat niet wil. Dus als hij geen hulp wil. Dus niet mee wil werken.. Dan valt er niet zo veel te doen..
Hij moet het willen.
Sorry voor deze antwoord..

Toegevoegd na 1 minuut:
Succes in ieder geval!
Ik hoop voor je dat goed komt..