Alle eerdere beschrijvingen zijn duidelijk, toch heb ik nog een andere beschrijving.
Een vriendin van mij vroeg me eens wat vriendschap is, daarna hebben we een half uur niet gepraat, zonder dat 1 van de twee dat raar vond of dat 1 van de twee de stilte wilde verbreken.
Na een half uur zei ze:"oh...dit is dus vriendschap", dat het niet erg is als er een stilte valt, omdat je elkaar respecteert en waardeert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Luisteren.. lachen...huilen...en dat allemaal samen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens +0 haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL
Ervoor iemand zijn als hij/zij je nodig is en andersom natuurlijk ook.
Iemand die je kunt vertrouwen en op kunt bouwen dat is een vriend.

Toegevoegd na 1 minuut:
vriendschap is bij mij ook gebaseerd op wederzijds respect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wikipedia omschrijft vriendschap als “de relatie of verhouding tussen twee of meerdere mensen waarbij het geslacht geen rol speelt”. Een vrij vage, algemene definitie, waaruit goed blijkt hoe ongrijpbaar het begrip vriendschap eigenlijk is.

Dat blijkt ook als je mensen vraagt naar hun definitie van vriendschap: vraag tien mensen wat vriendschap is, en je zult tien verschillende antwoorden krijgen. Het is namelijk een gevoel en iedereen ervaart het anders. Bovendien is de ene vriendschap de andere niet, er zijn verschillende soorten.

De Griekse filosoof Aristoteles schreef: “ware vriendschap is de liefde voor de ander, omwille van de ander.” Bij vriendschappelijke relaties komt dus altijd een soort liefde kijken. Dat is geen liefde in de betekenis van seks en romantiek, maar je houdt altijd van je vrienden. Die liefde komt altijd van twee kanten: je kunt niet met iemand bevriend zijn die dat niet met jou is. En dat betekent dat de ander zich ervan bewust is dat jullie vrienden zijn.

Maar er komt meer bij kijken dan wederzijdse genegenheid. Als je iemand beschouwt als een vriend, wens je hem of haar altijd het beste toe. Je wilt dat je vriend of vriendin gelukkig is en dat het goed met hem of haar gaat. En hoewel vriendschap draait om zowel geven als nemen en je zelf ook dingen uit de vriendschap haalt, is het geven het belangrijkste element. Je kijkt wat je vrienden nodig hebben en plaatst je eigen belangen op de achtergrond.

Omdat vriendschap nog veel meer aspecten heeft, is er niet echt een eenduidige, allesomvattende definitie van vriendschap te geven. Wel ken je nu zes belangrijke kenmerken die iedere vriendschap bezit:

Vriendschap is niet afhankelijk van geslacht
Vriendschap is liefde voor een ander, maar zonder seksuele betekenis
Vriendschap is tweerichtingsverkeer: de genegenheid is dus wederzijds
Beide vrienden zijn zich bewust van hun onderlinge vriendschap
Vriendschap is onzelfzuchtig: vrienden willen het beste voor elkaar
Vriendschap is niet exclusief: er is ruimte voor meerdere vrienden in ons leven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vriendschap is het uniek gevoel dat je met elkaar in voor en tegnspoed er voor elkaar bent.Ook al zitten er maanden tussen. Als je elkaar weer spreekt dat het goed voelt en er bent voor die gene. Ook al is het diep in de nacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
goed verwoord!
Vriendschap is houden van zonder de ander te claimen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als kind had ik een vriend waarmee ik alles deed
Als hij begon te vechten, dan vocht ik met hem mee
Als ik in het water sprong, dook hij er achteraan
Een mooiere vriendschap, kon er in m'n ogen niet bestaan
Totdat hij verhuisde naar een andere stad
Ik heb als ik het goed heb nog een kaart van hem gehad
En keer trek je de conclusie
Vriendschap is een illusie
Vriendschap is een droom
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oheho!
AWM
14 jaar geleden
Juist! Maar dan anders.
Vriendschap is iemand wel uit het oog verliezen,maar niet uit het hart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elkaar accepteren en waarderen zoals de ander echt is, met alle leuke en niet leuke eigenaardigheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee mensen die een bijzonder hechte en langdurige vriendschap hebben worden vaak boezemvrienden genoemd; vrouwen heten dan ook wel hartsvriendinnen. Ook de termen beste vriend en beste vriendin worden veel gebruikt. Naast de vriend bestaat er ook de kennis. Met een kennis gaat men over het algemeen luchtig vriendschappelijk om; wederzijdse verwachtingen, inspanningen en verplichtingen zijn in dat soort contacten lager en soms geheel afwezig.

Een belangeloze vriendschap is een vriendschap waarbij de één kijkt naar wat de ander nodig heeft en zijn eigen belangen/verlangens op de achtergrond plaatst.

Een persoonlijke vriendschap is iets wezenlijk anders dan een vriendelijke houding tegenover iedereen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vriendschap is een Ilusie. Vriendschap is een droom. Een pakketje schroot, met een dun laagje Chroom......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alles doen me elkaar : opstap gaan, samen lache, samen plezier make enz =)