Kind gaat niet mee op schoolreis, heb nog niet betaald, kan school mij afdwingen te betalen?

Mijn dochter van 15 zou met school naar Engeland gaan. In November werd dit vanuit school gewijzigd naar bestemming Frankrijk (vanwege brexit) in Half Maart zou ze vertrekken. Nu heeft mijn dochter geen zin om naar Frankrijk te gaan en wijzelf zijn ook niet gerust op de situatie rondom het Corona virus. Dus begin deze maand heb ik via mail laten weten dat mijn dochter niet mee gaat op schoolreis en liever deelneemt aan het thuisblijf programma. We hadden ook nog geen rekening betaald van de reis.Vandaag kreeg mijn dochter te horen dat we alsnog een rekening tegemoet kunnen zien van de gemaakte kosten €360,- voor de reis waar ze niet aan deelneemt. Mijn vraag is of school dit mag afdwingen en ik dit moet betalen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.1K
Utrecht
4 jaar geleden
Als in november de reis(bestemming) wordt bepaald en het vertrek is intussen over 2 weken, is het rijkelijk laat om nu af te melden. Toch?
Er is vervoer geregeld, reserveringen gemaakt, slaapplekken geregeld, etc. Er zijn dus al verplichtingen aangegaan door de school en kosten gemaakt.
En welk extra risico geeft deze schoolreis? Op school zit uw dochter ook hele dagen met vele klasgenoten in kleine ruimtes. Of heeft ze om andere redenen geen zin en lijkt Corona een handig excuus?......
Inekez1
4 jaar geleden
Er is vast vanuit de school van te voren informatie gegeven voor welke datum uiterlijk moest worden aangegeven welke leerlingen meegaan op schoolreis en welke niet. Als in november de bestemming is gewijzigd en de nieuwe bestemming is reden om niet mee te willen, dan had dat ook direct in november bekend gemaakt kunnen worden. Van de andere kant, als je begin februari hebt aangegeven dat je dochter niet mee gaat, had school ook direct op dat moment kunnen laten weten dat er dan toch betaald moest worden. Ik zou eerst even met school contact opnemen om te vragen wat er nog te regelen is qua betaling. En kijk even na welke 'afspraken' er vooraf zijn gemaakt met betrekking tot het aanmelden en afmelden van deelnemers aan de reis.
Inekez1
4 jaar geleden
Vergelijkbaar geval:
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vakantie-reizen/schoolreis-geannulleerd-geen-geld-terug
Amadea
4 jaar geleden
Zo de nieuwsberichten over het coronavirus volgend schat ik de kans dat die reis wordt uitgesteld of afgelast behoorlijk groot in. Twee Venlose scholen zien inmiddels al helemaal af van de reisplannen. Het Arnhemse Stedelijk Gymnasium overweegt de Rome-reis te schrappen. Behalve naar Rome gaat het onder meer om trips naar Barcelona en Parijs. Ook scholen in Amsterdam bekijken of ze hun reizen laten doorgaan.

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk niet.
Omdat onderwijs gratis hoort te zijn, zijn dit soort extra kosten alleen daadwerkelijk inbaar als je daar expliciet toestemming voor hebt gegeven. Het kan zijn dat deze toestemming verpakt/verborgen zat bij de inschrijving; de rechtsgeldigheid van zo'n toestemming hangt af of voldoende duidelijk was waar je voor tekende.
Toegevoegd op 28 februari 2020 21:49: bron
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Link graag van deze bewering een reisje heeft niets met het onderwijs te maken.
tinus1969
4 jaar geleden
Aangevuld. Dit is verder een standasrd onderwerp op interfora voor ouders van schoolgaande kinderen .
Inekez1
4 jaar geleden
"...dit soort extra kosten alleen daadwerkelijk inbaar als je daar expliciet toestemming voor hebt gegeven" Precies. Waarschijnlijk is er al ver voordat het februari was een moment geweest waarop moest worden aangegeven of leerlingen wel of niet mee gaan op de schoolreis. Na het wijzigen van de bestemming kan daar dan nog een keer van gedachten worden veranderd, maar als je in eerste instantie meldt dat je meegaat en je niet direct na de wijziging in november meldt dat je toch niet meegaat, mag de school er vanuit gaan dat je dus mee gaat. Twee maanden later van gedachten veranderen omdat 'je geen zin hebt in Frankrijk' is geen goede reden voor annulering. De reis, het verblijf etc zijn dan al geboekt en moeten dus betaald worden. Kan iemand niet mee ivm ziekte of andere overmacht, dan geldt een annuleringsregeling. 'Geen zin' valt daar niet onder. Zou het gevaar van Corona reden zijn niet te gaan, dan zou dat voor de hele klas gelden, niet alleen voor 1 leerling.
Inekez1
4 jaar geleden
Beschrijving in je antwoord klopt. Conclusie ben ik het niet mee eens, zou denk ik moeten zijn: Waarschijnlijk wel. Duidelijk is in elk geval dat er een grijs gebied is, afhankelijk van de data en voorwaarden die door school zijn gesteld voor aanmelding van deelname en eventuele annulering van de reis.