Kind gaat niet mee op schoolreis, heb nog niet betaald, kan school mij afdwingen te betalen?

Mijn dochter van 15 zou met school naar Engeland gaan. In November werd dit vanuit school gewijzigd naar bestemming Frankrijk (vanwege brexit) in Half Maart zou ze vertrekken. Nu heeft mijn dochter geen zin om naar Frankrijk te gaan en wijzelf zijn ook niet gerust op de situatie rondom het Corona virus. Dus begin deze maand heb ik via mail laten weten dat mijn dochter niet mee gaat op schoolreis en liever deelneemt aan het thuisblijf programma. We hadden ook nog geen rekening betaald van de reis.Vandaag kreeg mijn dochter te horen dat we alsnog een rekening tegemoet kunnen zien van de gemaakte kosten €360,- voor de reis waar ze niet aan deelneemt. Mijn vraag is of school dit mag afdwingen en ik dit moet betalen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Waarschijnlijk niet. Omdat onderwijs gratis hoort te zijn, zijn dit soort extra kosten alleen daadwerkelijk inbaar als je daar expliciet toestemming voor hebt gegeven. Het kan zijn dat deze toestemming verpakt/verborgen zat bij de inschrijving; de rechtsgeldigheid van zo'n toestemming hangt af of voldoende duidelijk was waar je voor tekende.

Toegevoegd op 28 februari 2020 21:49: bron
Bronnen:
https://lsvb.nl/dossiers/collegegeld/extra...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100