hoe moet ik omgaan met (vreemde)mensen? en hoe word ik socialer?

ik heb/had eerst een nogal niet sociaal leventje, ik werd op de basisschool gepest waardoor ik heel verlegen en onzeker werd.
daarom had ik besloten om alles te focussen op me toekomst, omdat ik hierdoor met rust werd gelaten. alleen omdat ik dit deed, sprak ik weinig mensen waardoor ik geen vrienden maakte.
een jaar geleden kwam er een nieuwe collega op zaterdag, waarmee ik heel goed mee om kan gaan. afgelopen bouwvak moest er veel gebeuren op het werk, waardoor hij een vriendin had meegenomen om te helpen. hij wist dat ik een socialer leven wil, dus moest ik van hem een gesprek houden met haar. voor jullie misschien iets simpels, maar ik had in geen jaren een meisje gesproken. daarom duurde het 2 weken voordat ik wat zei tegen haar.
een week daarna vroeg me collega of ik een keer mee uit wou gaan. natuurlijk wou ik dat, maar omdat dit me eerste keer uit was (op me 17e) was ik nogal stil omdat ik moest wennen aan de omgeving. verder was het heel gezellig, maar omdat ik niet snel laat merken of ik iets leuk vind (want vroeger kreeg ik daar commentaar op, en als je iets hebt aangeleerd is het helaas heel lastig om het ook af te leren), heeft hij me niet weer een keer meegevraagd.
nu de vragen:
hoe laat ik merken als ik iets leuk vind
hoe moet ik omgaan met nieuwe situaties
hoe spreek ik een vreemde aan (want in 2 weken heb ik haar wel leren kennen)
en antwoorden op vragen die ik nog niet gesteld heb, omdat ik er nog niet opgekomen ben mogen ook gerust geantwoord worden

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geef alvast een + voor jouw vraag want er is ook moed voor nodig om het virtueel met anderen te delen. Ook al is het anoniem, het vergt moed om het te doen. Liefs en Succes x 2 tot in het oneindige!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met alleen een droge opsomming van wat tips, denk ik dat ik je niet veel verder kan helpen. Maar ik las hier beneden ergens dat je een training gaat doen. En dat is een erg goed plan! De dingen die je opnoemt, waar je moeite mee hebt, zullen daar allemaal wel aan bod komen.
En het mooie is, dat je er bij zo'n training ook mee kunt oefenen. Dat laatste is erg belangrijk... oefenen en nog meer oefenen. Je kunt ook eens kijken op forum.verlegenmensen.nl. Dan kom je erachter dat je zeker niet de enige bent. (ook dat kan al een beetje helpen). Heel veel succes

Het beste antwoord

Je wordt vanzelf socialer als jij jouw focus daarop legt. Net zoals jij destijds jouw focus op wat anders hebt gericht. Van zodra je iets echt wil dan ga je allerlei zaken aantrekken die van pas komen voor jouw situatie.

Blijf vooral jezelf en forceer niks.
Observeer anderen die volgens jou vlotter zijn in sociale omgang. Pik met je ogen en oren en maak enkel gebruik van uitspraken of bewegingen die jou een intens goed gevoel geven.

Maak een lijstje op van de eigenschappen die jij bij jezelf wil versterken en lees het elke dag.
Observeer anderen in functie van jouw lijstje en oefen af en toe voor de spiegel. Praat met jezelf en observeer jezelf. Dat lijkt simpel maar dat is het vaak niet want ook tegen jezelf praten en tegelijk jezelf bewust aankijken kan best confronterend zijn.

Zet eens wat vaker jouw Glimlach op want daarmee breek je niet enkel het ijs naar anderen toe maar hiermee breek je ook met oude denkpatronen die jou thans in jouw isolement houden. Glimlach hormonen zijn de beste neurotransmitters voor positieve signalen, dus maak er ook veelvuldig gebruik van als je alleen bent. Je zelfvertrouwen krijgt er een enorme groeischeut van, ja heus test het zelf maar uit, elke dag opnieuw en opnieuw en opnieuw ;-)

Als aanvulling kan je ook een assertiviteitscursus volgen. Zoek eens via Google of er een betaalbare cursus in jouw buurt is.

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zal zoveel mogelijk doen met deze tips, ik ga komende woensdag trouwens naar een cursus omgaan met anderen. heb gelukkig me ouders kunnen overtuigen (gelukkig :) )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hé wat leuk dat je zo'n cursus mag en wil gaan volgen. Geloof me, je staat verre van alleen met dit fenomeen.
Later kom je er ook wel achter dat zelfs mensen die ogenschijnlijk ongeremd zijn vaak héél wat moeten overwinnen vooraleer ze zich mengen in ht sociale gebeuren. Let tijdens die cursus maar eens goed op het gedrag van anderen en luister maar heel goed naar anderen hun verhaal. Je zal vaak van de ene verbazing in de andere vallen. Je staat donderdagochtend met zekerheid als een opgelucht mens op, al was het alleen al omdat je tijdens de cursus hebt gemerkt dat vele anderen het op bepaalde punten nog veel lastiger hebben dan jij ;-) Ik wens je Alle succes van de wereld toe!!! Liefs en Fijn weekend nog!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gister dus erheen geweest, was alleen een gesprek of ik wel op de goede plaats zat. ze wisten niet of het aan me jeugd lag of dat er iets niet helemaal goed zit/werkt in me hoofd. daarom kreeg ik het advies om naar een psygiater te gaan. een ander advies was dat ik zelf de huisarts bel voor een doorverwijzingsbrief, dit vind ik zelf nogal een grote stap voor mezelf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat dit allemaal heel rustig bezinken.
Ik heb niet de indruk dat jij een psychiater nodig hebt maar gewoon iemand die jou op heel eenvoudige en speelse wijze leert om van jezelf te houden zoals je bent. Ik heb ook niet de indruk dat de mensen van die cursus 'omgaan met anderen' veel ervaring hebben met het omgaan met het anders zijn van anderen.
Anders hadden ze jou nooit met dit soort advies opgezadeld. Leer aub jezelf aanvaarden zoals je bent en wees tevreden met jouw anders zijn want ook jij bent een volwaardig wezen van de schepping.
Twijfel daar aub nooit meer aan. Jij leert en verwerkt bepaalde zaken gewoon aan een ander tempo en in een andere volgorde. Meer is er heus niet aan de hand met jou. Kijk voortaan met een Glimlach naar jezelf in de spiegel en onthou voor eeuwig wat ik hier vandaag geschreven heb: "Ook Jij bent een absolute win-winnaar in dit knotsgekke schouwspel. Je mag er zijn zoals je bent, Ik vind jou prima zoals je bent!" Herhaal deze woorden élke dag opnieuw voor de spiegel tot... ook Jij in staat bent om Liefde te voelen voor degene die jij in de spiegel ziet verschijnen. Gewoon DOEN prachtig mensenkind, gewoon Doen! En maak er een vrolijke bedoening voor jezelf van.
Trek er gekke snuiten bij terwijl je leuke complimenten geeft aan jezelf.
Durf wat vaker Vrolijk te zijn!
En spreek jouw Dankbaarheid uit voor alle kansen en herkansingen die je tot nu toe reeds kreeg. Je zal merken dat het ook jouw zelfvertrouwen én jouw vermogen tot sociale contacten leggen, ten goede komt. Liefs, Succes en Mega Big Smile van me

Andere antwoorden (4)

Je gevoel van eigenwaarde is aangetast door de gemene pesterijen in je jeugd.
Je bent teruggetrokken, angstig en reageert geschhrokken wanneer je medemensen je aanspreken of uitvragen.
Je zult moeten gaan leren wat anderen op jongere leeftijd leren: Dat je niets meer of minder bent dan andere mensen, dat je er mag zijn en dat je bent wie je bent.
Dat men jou heus accepteert en waardeert zoals je bent.

Ik adviseer je om hier hulp bij te zoeken.
Nu hulp ivv een therapeut om jou weer te leren wat je waard bent zal je een levenlang verdriet, eenzaamheid en angst besparen.

Je bent het waard!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar hoe/waar vind ik die hulp dan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk eens of er een HSK in jouw buurt gevestigd is.
Deze organisatie biedt snel (zonder wachtlijst) en goedkoop (betaald door je verzekering) gegarandeerde hulp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is er geen HSK in de buurt, zoek dan naar een goede thearapeut. In jouw geval zou wellicht een hypnotherapeut een goede hulp zijn.
Neem geen genoegen met de eerste de beste: Het moet wel 'klikken' tusen jullie. Doen hoor! Echt, je zal er de rest van je leven blij om zijn.
Ik spreek uit ervaring. Ook ik ben mijn hele jeugd gepest (zowel op school als thuis door een oudere broer). Dankzij therapie heb ik mijn eigenwaarde teruggevonden en heb langzaamaan geleerd dat ik niets meer of minder waard ben dan de mensen om mij heen n deze wereld. Vind jezelf terug!!!
Heel veel sterkte en succes gewenst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
www.hsk.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar juist dat wil ik niet, klinkt raar maar ik wil liever niet dat me ouders hiervan weten
geen idee waarom ik niet wil dat ze er wat van weten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer daar eens achter te komen.
Sommige dingen zijn echt heel lastig zelf op te lossen.
Wat hulp kan je heel veel opleveren.
Je moet er niks bijzonders voor doen. Het kunst is juist dat je jezelf blijft. Behandel anderen net zoals jij behandelt wilt zijn. Ik kan mij voorstellen dat door het pesten in het verleden, voel jij soms onzeker tussen nieuwe mensen. Maar die zijn niet vreemd hoor. Die zijn net zoals jij. Het feit dat jij uitgenodigd voor en uitje bent geeft aan dat jij aardig, leuk en gezellig kan zijn. En jij hoeft niet bang te zijn om je mening te uiten of iets te zeggen. Als jij iets leuk vindt, mensen horen dat graag, anders denken ze dat je het niet leuk vind en volgende keer ze durfen jou niet uit te nodigen. Ik durf te wedden dat, dat meisje gaat jou niet bijten als jij haar iets vraagt of iets zegt. Wees spontaan en vooral jezelf dan komt het helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet niet wanneer ik mezelf ben, ben vroeger altijd negatief over dingen geweest (wat ik niet graag ben), maar omdat ik de laatste tijd veel ben veranderd moet ik de ware ik nog vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met negatief zijn sluit je jezelf af. Dan ben jij juist jij vreemd voor de anderen. Je gaaf aan dat je het leuk vond toen je uit ging. Dus doe zoveel mogelijk dingen die jij leuk vindt en met degene die jij leuk vindt. Stel jezelf open en probeer nieuwe dingen. Nu kan je bv collega en dat meisje uit vragen omdat je het plezierig vond. Of iets anders plannen dat je gezamelijk kunt doen. Bv film kijken, muziek luisteren, spelletjes doen, wandelen, koken...iets wat je graag doet. En zo langzaam je stelt jezelf open voor nieuwe vriendschappen. Jij heb niets aan om van beter te doen dat jij het bent. Dus jezelf blijven en genieten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet niet hoe ik zoiets moet aanpakken, dat meisje is er inmiddels niet meer op het werk omdat er geen werk meer is voor haar. maar ik ga er wel vanuit dat ik haar vaker zie omdat het de beste vriendin is van me collega
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het geeft niet dat zij niet meer werkt. Jij kan je collega vertellen dat jij het super leuk zou vinden om samen met hun weer wat leuks te gaan doen, bv bios of zo. Dan kunnen jullie gezamelijk een moeie dag of avond plannen. Gewoon vragen of stel je wensen voor, uiteraard met een breed lachje.:-D... Het komt goed, geen zorgen maken.
Mensen die onzeker zijn kunnen heel erge problemen met zichzelf hebben. Dit is niet de bedoeling en hier worden ze vaak erg verdrietig van. Als je merkt aan jezelf dat de onzekerheid jou gaat overheersen is het de tijd voor verandering. Want iedereen is wel eens onzeker, maar je moet het wel in de hand hebben.

Verander je instelling,
Iemand die onzeker is blijft hier vaak in hangen. Als dit gebeurd is het nog moeilijker om de onzekerheid weg te werken. Hierdoor is het dus nodig om je instelling te veranderen. Noem niet altijd de slechte punten van jezelf op, maar vooral de goede! Denk niet dat je het toch niet kan. Nee, jij kunt het! Blijf positief!

Sta elke ochtend vrolijk op
Als je ’s ochtends opstaat met een rotgevoel, of dat alles zal mislukken dan blijf je hier aan denken. Het gevolg hiervan is dat het een rotdag wordt of dat alles zal mislukken, juist doordat je hier aan denkt. Dus ook al sta je op met een rotgevoel, bedenk meteen dat het een topdag wordt en dat alles gaat lukken!

Onzekerheid komt vaak doordat mensen te weinig zelfvertrouwen hebben. Dit zelfvertrouwen kan je zelf maken of breken. Als jij de hele dag tegen jezelf zegt dat je stom en lelijk bent, of dat je haar nooit leuk zit en je lichaam misvormd is. Dan ga je dit geloven. Om jezelf meer zelfvertrouwen te geven zijn een paar handige trucjes.

Ga als je bent op gestaan voor de spiegel staan en noem een minuut lang alle goede dingen van jezelf op. Kijk jezelf aan terwijl je dit doet en kijk ook naar dingen van jezelf die je normaal niet opgevallen zouden zijn, zoals je oren, ogen neus of je linker onderbeen. De eerste keren vind je jezelf waarschijnlijk stom bezig en voor gek staan, maar het helpt echt! Het is wel de bedoeling dat er alleen positieve woorden uit jouw mond komen. Dus ga ook niet na deze minuut jezelf finaal staan afkraken.

Zoek een sport die je alleen kan doen. Tijdens het sporten ga je veel nadenken. Zo kunnen wandelen of fietsen al een goede sport zijn. Het hoeft niet snel te gaan, of uren te duren, als je maar even buiten komt. Soms lijkt het alsof je niet nadenkt, maar onbewust denk je over van alles na. Hierdoor verwerk je heel veel moeilijke dingen en stress.
De bron is het ervaringsverhaal van de schrijver...erg interessant voor jou denk ik. Sterkt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
laatste tijd was ik al bezig met me instellingen, dit helpt enorm. maar na de middagpauze slaat dit op de een of andere manier om, geen idee waarom verder zou ik graag willen weten over wat ik na zou moeten denken alvast bedankt ;)
Ik had ook geen sociaal leven, en vond het dood eng om naar mensen toe te stappen om een gesprek te beginnen. In een groep met mensen voelde ik me ook nooit zo op me plek. Ik ben naar een psycholoog geweest, klinkt misschien heftig, maar ik heb daar zo ontzettend veel dingen geleerd. Ik had eerst nooit vrienden, alleen via internet, en nu heb ik ook vrienden in real life. Misschien is de psycholoog niet de 1e stap waar je naar toe moet, (voor mij was dat wel het geval omdat ik er depressief van werd) je zou naar de dokter kunnen gaan. Bij psychologen hebben ze een speciale ''progamma'' waardoor je leert om met mensen om te gaan, volgensmij heet dit iets met vrienden progamma? Ik weet het niet zeker, volgensmij is er een ander woord voor ''progamma''. Ik ben trouwens ook veel gepest, en was heel onzeker. De psycholoog heeft me geleerd hoe ik met mensen om moet gaan, en daardoor werd ik zekerder van mezelf doordat ik een socialer leven kreeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik kan mezelf terug zien in je, maar ben een beetje bang als ik tegen me ouders zeg dat ik naar een psycholoog wil, verder ben ik wel benieuwd hoe ze die dingen jou hebben geleerd