hoe moet ik omgaan met (vreemde)mensen? en hoe word ik socialer?

ik heb/had eerst een nogal niet sociaal leventje, ik werd op de basisschool gepest waardoor ik heel verlegen en onzeker werd.
daarom had ik besloten om alles te focussen op me toekomst, omdat ik hierdoor met rust werd gelaten. alleen omdat ik dit deed, sprak ik weinig mensen waardoor ik geen vrienden maakte.
een jaar geleden kwam er een nieuwe collega op zaterdag, waarmee ik heel goed mee om kan gaan. afgelopen bouwvak moest er veel gebeuren op het werk, waardoor hij een vriendin had meegenomen om te helpen. hij wist dat ik een socialer leven wil, dus moest ik van hem een gesprek houden met haar. voor jullie misschien iets simpels, maar ik had in geen jaren een meisje gesproken. daarom duurde het 2 weken voordat ik wat zei tegen haar.
een week daarna vroeg me collega of ik een keer mee uit wou gaan. natuurlijk wou ik dat, maar omdat dit me eerste keer uit was (op me 17e) was ik nogal stil omdat ik moest wennen aan de omgeving. verder was het heel gezellig, maar omdat ik niet snel laat merken of ik iets leuk vind (want vroeger kreeg ik daar commentaar op, en als je iets hebt aangeleerd is het helaas heel lastig om het ook af te leren), heeft hij me niet weer een keer meegevraagd.
nu de vragen:
hoe laat ik merken als ik iets leuk vind
hoe moet ik omgaan met nieuwe situaties
hoe spreek ik een vreemde aan (want in 2 weken heb ik haar wel leren kennen)
en antwoorden op vragen die ik nog niet gesteld heb, omdat ik er nog niet opgekomen ben mogen ook gerust geantwoord worden

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je wordt vanzelf socialer als jij jouw focus daarop legt. Net zoals jij destijds jouw focus op wat anders hebt gericht. Van zodra je iets echt wil dan ga je allerlei zaken aantrekken die van pas komen voor jouw situatie. Blijf vooral jezelf en forceer niks. Observeer anderen die volgens jou vlotter zijn in sociale omgang. Pik met je ogen en oren en maak enkel gebruik van uitspraken of bewegingen die jou een intens goed gevoel geven. Maak een lijstje op van de eigenschappen die jij bij jezelf wil versterken en lees het elke dag. Observeer anderen in functie van jouw lijstje en oefen af en toe voor de spiegel. Praat met jezelf en observeer jezelf. Dat lijkt simpel maar dat is het vaak niet want ook tegen jezelf praten en tegelijk jezelf bewust aankijken kan best confronterend zijn. Zet eens wat vaker jouw Glimlach op want daarmee breek je niet enkel het ijs naar anderen toe maar hiermee breek je ook met oude denkpatronen die jou thans in jouw isolement houden. Glimlach hormonen zijn de beste neurotransmitters voor positieve signalen, dus maak er ook veelvuldig gebruik van als je alleen bent. Je zelfvertrouwen krijgt er een enorme groeischeut van, ja heus test het zelf maar uit, elke dag opnieuw en opnieuw en opnieuw ;-) Als aanvulling kan je ook een assertiviteitscursus volgen. Zoek eens via Google of er een betaalbare cursus in jouw buurt is. Liefs, Succes en Mega Big Smile van me

Je gevoel van eigenwaarde is aangetast door de gemene pesterijen in je jeugd. Je bent teruggetrokken, angstig en reageert geschhrokken wanneer je medemensen je aanspreken of uitvragen. Je zult moeten gaan leren wat anderen op jongere leeftijd leren: Dat je niets meer of minder bent dan andere mensen, dat je er mag zijn en dat je bent wie je bent. Dat men jou heus accepteert en waardeert zoals je bent. Ik adviseer je om hier hulp bij te zoeken. Nu hulp ivv een therapeut om jou weer te leren wat je waard bent zal je een levenlang verdriet, eenzaamheid en angst besparen. Je bent het waard!

Je moet er niks bijzonders voor doen. Het kunst is juist dat je jezelf blijft. Behandel anderen net zoals jij behandelt wilt zijn. Ik kan mij voorstellen dat door het pesten in het verleden, voel jij soms onzeker tussen nieuwe mensen. Maar die zijn niet vreemd hoor. Die zijn net zoals jij. Het feit dat jij uitgenodigd voor en uitje bent geeft aan dat jij aardig, leuk en gezellig kan zijn. En jij hoeft niet bang te zijn om je mening te uiten of iets te zeggen. Als jij iets leuk vindt, mensen horen dat graag, anders denken ze dat je het niet leuk vind en volgende keer ze durfen jou niet uit te nodigen. Ik durf te wedden dat, dat meisje gaat jou niet bijten als jij haar iets vraagt of iets zegt. Wees spontaan en vooral jezelf dan komt het helemaal goed.

Mensen die onzeker zijn kunnen heel erge problemen met zichzelf hebben. Dit is niet de bedoeling en hier worden ze vaak erg verdrietig van. Als je merkt aan jezelf dat de onzekerheid jou gaat overheersen is het de tijd voor verandering. Want iedereen is wel eens onzeker, maar je moet het wel in de hand hebben. Verander je instelling, Iemand die onzeker is blijft hier vaak in hangen. Als dit gebeurd is het nog moeilijker om de onzekerheid weg te werken. Hierdoor is het dus nodig om je instelling te veranderen. Noem niet altijd de slechte punten van jezelf op, maar vooral de goede! Denk niet dat je het toch niet kan. Nee, jij kunt het! Blijf positief! Sta elke ochtend vrolijk op Als je ’s ochtends opstaat met een rotgevoel, of dat alles zal mislukken dan blijf je hier aan denken. Het gevolg hiervan is dat het een rotdag wordt of dat alles zal mislukken, juist doordat je hier aan denkt. Dus ook al sta je op met een rotgevoel, bedenk meteen dat het een topdag wordt en dat alles gaat lukken! Onzekerheid komt vaak doordat mensen te weinig zelfvertrouwen hebben. Dit zelfvertrouwen kan je zelf maken of breken. Als jij de hele dag tegen jezelf zegt dat je stom en lelijk bent, of dat je haar nooit leuk zit en je lichaam misvormd is. Dan ga je dit geloven. Om jezelf meer zelfvertrouwen te geven zijn een paar handige trucjes. Ga als je bent op gestaan voor de spiegel staan en noem een minuut lang alle goede dingen van jezelf op. Kijk jezelf aan terwijl je dit doet en kijk ook naar dingen van jezelf die je normaal niet opgevallen zouden zijn, zoals je oren, ogen neus of je linker onderbeen. De eerste keren vind je jezelf waarschijnlijk stom bezig en voor gek staan, maar het helpt echt! Het is wel de bedoeling dat er alleen positieve woorden uit jouw mond komen. Dus ga ook niet na deze minuut jezelf finaal staan afkraken. Zoek een sport die je alleen kan doen. Tijdens het sporten ga je veel nadenken. Zo kunnen wandelen of fietsen al een goede sport zijn. Het hoeft niet snel te gaan, of uren te duren, als je maar even buiten komt. Soms lijkt het alsof je niet nadenkt, maar onbewust denk je over van alles na. Hierdoor verwerk je heel veel moeilijke dingen en stress. De bron is het ervaringsverhaal van de schrijver...erg interessant voor jou denk ik. Sterkt

Bronnen:
http://artikelen.foobie.nl/leven/help-ik-b...

Ik had ook geen sociaal leven, en vond het dood eng om naar mensen toe te stappen om een gesprek te beginnen. In een groep met mensen voelde ik me ook nooit zo op me plek. Ik ben naar een psycholoog geweest, klinkt misschien heftig, maar ik heb daar zo ontzettend veel dingen geleerd. Ik had eerst nooit vrienden, alleen via internet, en nu heb ik ook vrienden in real life. Misschien is de psycholoog niet de 1e stap waar je naar toe moet, (voor mij was dat wel het geval omdat ik er depressief van werd) je zou naar de dokter kunnen gaan. Bij psychologen hebben ze een speciale ''progamma'' waardoor je leert om met mensen om te gaan, volgensmij heet dit iets met vrienden progamma? Ik weet het niet zeker, volgensmij is er een ander woord voor ''progamma''. Ik ben trouwens ook veel gepest, en was heel onzeker. De psycholoog heeft me geleerd hoe ik met mensen om moet gaan, en daardoor werd ik zekerder van mezelf doordat ik een socialer leven kreeg.

Bronnen:
Eigen ervaring

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100