Heeft het aangifte doen na seksueel misbruik invloed op bij welke ouder een kind woont na scheiding?

Ik ben een paar jaar geleden seksueel misbruikt door mijn vader, moet ik hem aangeven? Mijn ouders zijn gescheiden en hierdoor loop ik de kans dat ik bij mijn moeder moet wonen en dit wil ik niet. En wat gebeurt er dan met mijn broertje? Ik hou wel van mijn vader en ik weet niet of ik dit wel kan, hem aangeven want ik weet er ook niet zoveel meer van omdat ik het verdrongen heb.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Alhoewel het erg is wat je is overkomen, is terughoudendheid geplaatst. Probeer eerst zeker vast te stellen dat het echt seksueel misbruik is geweest en niet een verkeerde interpretatie.

Verder zou je kunnen proberen om er met je vader over te praten.

De consequentie van het naar de politie gaan is wel dat je vermoedelijk naar je moeder moet. Je broertje ook. Als je vader de cel in gaat dan is er niemand voor de huur en voor jullie.

Aangifte kun je altijd nog doen. Vanaf je 18de gaat de teller pas lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit antwoord is te erg!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit antwoord is prima, want daar komt het op neer.
Plus van mij. Je kunt er wel een hoop woorden aan wijden, maar die
maken het verhaal heus niet beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Beer56 - Aangifte doen kan altijd nog, ik zeg ook niet dat ze het niet moet doen. Je moet echter kijken naar de situatie en dan kom je tot de conclusie dat nu aangifte doen niet heel verstandig is. Ze weet het niet helemaal zeker, ze wil niet bij haar moeder wonen. Een op dit moment stabiel gezin ruk je zo helemaal uit elkaar en dat hoeft niet. Over 4-5 jaar kan ze alsnog naar de politie
Dit is een heel moeilijke vraag. Mijn eerste reactie is ja, je moet je vader aangeven, want ouders hebben de plicht om hun kinderen te beschermen en mogen hen nooit misbruiken. En als er zoiets is gebeurd hoe kun je hem dan nog ooit vertrouwen. Maar als GV-er heb je makkelijk praten want wij weten natuurlijk niet wat en in welke omstandigheden dit is gebeurd hoewel het nooit kan worden goedgepraat.

Verder is het belangrijk dat het maar één keer is gebeurd en niet bij herhaling want dat valt natuurlijk niet meer goed te praten. Waarom komt die gedachte nu bij jou op en niet toen, heeft dat met je leeftijd te maken ?

Het belangrijkste is dat je hem ondanks het gebeurde nu weer kunt vertrouwen en dat je er 100% zeker van kunt zijn dat dit nooit meer zal gebeuren. Heb je dit ooit met hem besproken en uitgepraat. Heb je al eens iemand in vertrouwen genomen over het gebeurde. Ik denk dat het toch verstandig is om het eens met je huisarts te bespreken, die je absoluut kunt vertrouwen vanwege zijn/haar beroepsgeheim en die je ook kan verwijzen naar de juiste hulpinstanties.

Het moet niet zo zijn dat je alleen maar omdat je anders bij je moeder moet gaan wonen en de zorg over je broertje overheerst je geen aangifte wilt doen, terwijl je eigenlijk diep in je hart vind dat je het wel moet doen. Ik wens je heel veel sterkte bij je besluit en hoop dat je de juiste keuze maakt. Denk er ook aan om je daarbij te laten leiden door er aan te denken dat je recht hebt op een veilige leefomgeving.
11 jaar geleden
Om eerst je vraag te beantwoorden: Ik denk dat dat wel van invloed is. Is er misschien nog iemand anders bij wie je kan wonen?

Vervolgens: Dat je dit hier nu vraagt betekent dat het je dwars zit. Je schrijft heel duidelijk dat je meerdere keren seksueel bent misbruikt. Je weet de details misschien niet meer, maar wel dat het niet goed was wat er gebeurde. Ik denk dat het voor jou belangrijk is om hier nu met iemand over te praten. Ook al weet je het niet precies meer, het zit nog wel in je geheugen. Dit beïnvloedt de rest van je leven. Hoe gaat het tussen je vader en je broertje? Daar zou ik bang voor zijn. Wat als hij het ook bij hem heeft gedaan of nog doet? Ik snap dat het moeilijk is en je van je vader houdt. Het is denk ik wel beter om het aan iemand te vertellen en de verantwoordelijkheid te delen.