hoe kan ik mijn baby laten slapen ?

- iedere avond schudden we onze baby een uur, soms langer.
- we doen voor de rest alles "normaal", volgen de 3 "r"'s.
- Als we vragen bij het consultatieburo zeggen ze dat het niets is om zorgen over te maken.
- honger gechecked, melk pap gegeven, luier verschoont.
- Ik heb haar nu meer dan een uur laten huilen, maar het is duidelijk dat ze doorgaat tot het einde zeg maar..

Toegevoegd na 1 uur:
stom; met schudden bedoel ik zachtjes wiegen

Toegevoegd na 1 uur:
ons kind is trouwens 5 maanden

Toegevoegd na 1 uur:
ze is ook wel echt moe, want ze krabt voortdurend in haar ogen op de manier die we kennen van als ze moe is..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Rieneke1
11 jaar geleden
schudden? is dat vlaams?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik hoop dat je met schudden, wiegen bedoeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het mag niet eigenlijk, maar probeer je baby eens op haar buik te laten slapen.... ik had ook twee buikslapers en 1 baby die huilde om in slaap te komen.... Ze slapen nog steeds op hun buik hoor! En die andere die weet nog steeds niet hoe hij in slaap moet komen.... Mijn dochter was 1 maand, ze werd elke 5 minuten wakker en ik wist van gekkigheid niet meer wat ik moest done, omdat het snachts ook door ging, toen heb ik haar op haar buik gelegd (ze was nog geen 4 weken oud) en ze sliep meteen 8 uuur en sindsdien sliep als een os, en moest ik haar zelfs wakker maken om de fles te geven, anders bleef ze gewoon slapen! Mijn oudste is bijna hetzelfde verhaal, die moest ook slaap inhalen toen hij op zijn buik gelegd werd... En me jongste, ach wat ik ook probeerde, niks hielp!Ik heb hem maar laten huilen, want dat was het enigste om hem in slaap te krijgen. ZElfs inbakeren hielp niet! Je kan het altijd proberen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krol, als mede autimama zeg ik: mee eens! Contrast99: dat is ook een manier om er tegenaan te kijken. "Tel je zegeningen."

Antwoorden (12)

Hoe oud is je kindje? Is dit al lang aan de gang of is het pas sinds kort zo?

Laat je baby liever niet 'n uur huilen. Een half uur is echt al heel veel voor zo'n klein wichtje, dus pak haar op en troost haar 'n kwartiertje en leg haar dan weer neer. Laten huilen druist waarschijnlijk ook in tegen je eigen gevoel en dat kun je nog het allerbeste volgen.

Dit zou je allemaal kunnen proberen: Rondsjouwen in een draagdoek, in een hangmatje laten slapen, een eind gaan wandelen in de wandelwagen, een muziekje aanzetten bij de baby, in een bedje dicht bij jullie leggen, inbakeren, in badje doen voor het slapen gaan.

En vertrouw er op dat er een moment komt waarop ze niet meer zo veel moet huilen, het gaat echt over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel erg bedankt, maar ik wil haar niet uit bed halen, dan weet ze dat het kan. ik heb daar zoveel slechte dingen over gehoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet doen wat je zèlf het beste lijkt, niet (altijd) wat het C.B. zegt. Feit is dat je baby jou en je liefde nodig heeft, je kind kan jou nog lang niet bewust conditioneren. M.a.w. je kind kan nog niet bewuste keuzes maken om te zorgen dat jij haar altijd uit bed haalt. Ze geeft primitieve, basale signalen om aan te geven dat ze aandacht wil. Hoe jij daarop reageert is jouw keuze, maar er zijn weinig echt slechte keuzes die jij als ouder maakt voor je kindje. Dus: laten huilen is een keuze, oppakken is een keuze, in bed laten liggen en erbij blijven, etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een cassette gemaakt met geluiden van het dagelijks huishouden , en zachtjes op de kamer afgespeeld, ook heb je hele leuke cd met sprookjes verhaaltjes (Pinkeltje) ik vond het zelf ook nog leuk, succes
Groetjes Pier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt daar zoveel slechte dingen over gehoord... Jouw aanpak, jouw kind is iets heel anders dan dat van andere ouders. Ga af op je eigen intuïtie naar jouw kind, gevoelsmatig. En niet verstandelijk af op wat andere zeggen. Gebruik steeds 1 methode voor je kind, van alles uitproberen wordt het onrustig van en weet het kind helemaal niet meer waar het aan toe is. Als jij niet wilt dat hij na bedtijd uit zijn kamertje komt, (wilde ik ook niet), dan kan je dat aan wennen. Ik had een stoel in het kamertje staan en en na een kwartier huilen haalde ik hem eruit (als baby), zei niets en ging met hem op de stoel zitten. Bleef zelf ook van binnen kalm, want als je zelf onrustig wordt en ongeduldig voelen ze dat. Als hij weer rustig was dan legde ik hem weer terug. Later toen hij wat ouder was, dat hij minder slaap nodig had, en heb hem toen een uurtje later naar bed gedaan en dat ging goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik geloof er zelf wel daadwerkelijk in dat als we haar uit bed nemen, ze daarvan zal leren voor de volgens, dat we haar gedrag dus conditioneren idd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar hoe oud is de baby nu? Wij weten van niks!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5 maanden is echt nog te jong om te 'manipuleren'. Haal haar gerust uit bed als je haar wil troosten. Verwennen kan echt nog niet bij zo'n kleintje. Ze heeft net 9 maanden in je buik gezeten, en dan zou ze nu maar moeten wennen aan alleen zijn?
Ik hoop toch écht dat je met 'schudden' bedoelt dat je je baby wiegt of iets in die richting, want van regelrecht schudden kunnen baby's - met hun tere hersenstructuur en tere bloedvaten - zeer ernstige schade oplopen.

Als je verder voor je gevoel alles goed doet, dus haar zoveel mogelijk op dezelfde tijd in bed legt, op vaste tijden te eten geeft, haar kamertje of het bedje niet te warm en niet te koud zijn, de kamer waar ze ligt donker is, en allemaal dat soort basale dingen in orde zijn, dan zou ik in de eerste plaats nog eens heel duidelijk aangeven bij het consultatiebureau wat er aan de hand is en om advies vragen. Als je daar geen hulp krijgt, ga dan naar je huisarts om eventuele lichamelijke problemen uit te sluiten. Een kind dat pijn heeft of zich niet goed voelt, zal ook blijven huilen.

Verder zijn er wel algemene tips, maar ik denk dat je die bij het consultatiebureau ook krijgt of hebt gekregen. Sommige baby's komen tot rust als je met ze op de arm loopt, als je voor ze zingt, als je ze wiegt of als je met ze loopt in de kinderwagen. Maar naast dat soort algemene adviezen en het feit dat eventuele medische problemen uitgesloten moeten worden, is het helaas zo dat sommige baby's voor ons onverklaarbaar huilen, en zo hun ouders tot wanhoop kunnen drijven. Eén troost: als er geen medisch probleem is, gaat dat ooit weer over. Maar het is wel enorm frustrerend als je kindje steeds huilt en je weet niet wat er aan de hand is. Zoek daarom hulp, soms kan een simpel advies je verder helpen.

En ik meen heel serieus dat je met een baby NOOIT moet schudden, jonge kinderen kunnen daar zelfs aan overlijden. Dus tenzij je met 'schudden' niets meer bedoelt dan voorzichtig heen en weer wiegen, vraag dan ook aan je huisarts om je kindje goed te onderzoeken, en STOP met dat schudden. Als je schudt uit wanhoop, omdat je niet weet wat je moet doen om haar stil te krijgen, zoek dan ook hulp voor jezélf. Zoals gezegd is het enorm frustrerend voor een ouder om een continu huilend kind te hebben, en het kan dan een absolute noodzaak zijn om bijvoorbeeld af en toe een goede oppas te hebben zodat je er even uit kunt, zodat de wanhoop niet de overhand krijgt. Als dit dus speelt bij jou, geef dan asjeblieft aan bij je huisarts wat er speelt, en zorg ervoor dat jij én je kindje geen schade oplopen door deze situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee met schudden bedoel ik absoluut wiegen, ik kan mezelf gelukkig goed onder controle houden :-)
alle punten in je verhaal kloppen hier trouwens dus enigste zou zijn om naar de huisarts te gaan, maar ik heb niet echt het gevoel dat ze iets heeft want door de dag is ze helemaal normaal. ze heeft gewoon de @^#*#hekel aan slapen, terwijl ze wel moe is. Vanavond ging het zo ver, dat ik haar toch uit bed gehaald heb (stom natuurlijk) en naar beneden gehaald, nu heb ik haar 20.30 in bed gedaan, was ze blijkbaar zo moe dat ze toch ging slapen. wellicht wordt ze straks wel weer wakker..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is daar nou stom aan? Je volgt je instinct. Heb je wel eens naar een hond gekeken hoe die haar puppies verzorgt? Ook niet door ze een uur te laten janken en op haar horloge te kijken wanneer ze weer mag troosten als ze moe zijn, maar door ze tegen zich aan in slaap te laten vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Contrast: gelukkig, ik was even bang dat je het echt over schudden had. Vergeef me mijn reactie dan, ik moest er gewoon niet aan denken wat er zou kunnen gebeuren als iemand uit wanhoop een kind echt zou gaan schudden, zonder te weten wat de gevolgen daarvan zouden kunnen zijn. Dan zou je geheel onbedoeld je kindje schade kunnen doen. Ik vind het trouwens echt niet stom dat je een baby uit bed haalt als ze maar blijft huilen. Ik proef een beetje uit je reacties dat je heel bang bent om toe te geven aan je kindje als ze huilt, maar zoals anderen ook al zeggen, is een baby echt nog niet in staat om jou bewust te manipuleren. Als ze wél slaapt als je haar even uit bed haalt en op de arm neemt, wat met haar loopt en dan weer teruglegt.. dan doe je dát toch gewoon? Ik weet dat er altijd hele discussies gaande zijn over of je een kind nu wel of niet moet laten huilen, maar je bent er in elk geval achter dat maar laten huilen niet werkt om haar toch in slaap te laten vallen. Dan zul je iets anders moeten doen. Elk kind is anders, en elke ouder is anders: iedereen kan wel van alles roepen, maar uiteindelijk zul je een manier moeten vinden die voor jouw kindje werkt. Als dat voor jullie is dat je haar even uit bed haalt als ze lang blijft huilen, dan is dat prima. Als ze drie is en je doet dat nog steeds, dán moet je die gewoonte nodig gaan afwennen, maar op dit moment heb je te maken met een baby die ontzettend veel huilt, en die mag je best uit bed halen en troost en warmte bieden als ze dat blijkbaar nodig heeft. Voor een ander werkt het misschien wel om vanaf het begin een kind te laten huilen, maar ik denk dat je wat minder bang moet zijn om gewoon je eigen moedergevoel te volgen hierin. En misschien is het toch handig om voor de zekerheid de huisarts even mee te laten kijken? Sommige klachten verergeren in liggende houding bijvoorbeeld, dus ook als je overdag een vrolijk kind hebt, is dat nog geen zekerheid dat er niets aan de hand kan zijn dat haar 's nachts zo aan het huilen maakt. En misschien heeft de huisarts nog wat adviezen, die zal ongetwijfeld heel wat wanhopige ouders met huilbaby's op zijn/haar spreekuur hebben gezien door de jaren heen, dus kan vast ook wat praktische handreikingen geven.
Onze dochter had er ook een handje van. Bleek ook dat ze vaak oorontsteking had. Misschien helpt het dan om het hoofdeinde te verhogen.
En wat ik ook wel doe is luisterverhaaltjes van Disney boeken club opzetten. En ook wel eens niks zeggen en wel aanwezig blijven zonder oogcontact en stapje voor stapje terug naar de gang lopen. En wanneer ik haar weer hoorde deed ik weer een paar stappen terug.
Succes ermee weet hoe vermoeiend het kan zijn. Bij ons is het gelukkig over gegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha; herkenning hier
dat doe ik ook altijd ! en als de vloer dan iets kraakt sta ik verstijfd als in een tekenfilm te wachten op een reactie.
oorontsteking, daar moeten we eens naar kijken, hoe kom je hierachter ?
Onder het halve jaar liet ik ze niet zolang huilen en pas met anderhalf ging ik over op 'laten huilen'.

We weten niet wat je met schudden bedoelt maar veel baby's zijn huilerig tussen 17-22 uur en willen dan heel graag bij je zijn. Mijn jongste lag die uren ook bij me en deed aan clustervoeden (alleen maar aan de borst zo ongeveer) toen hij heel jong was.

Als je baby nog jong is houd het dan die uren lekker bij je, als het wat ouder is: niet zo lang laten huilen maar ook weer lekker bij je nemen in een draagzak ofzo en pas als het anderhalf is kun je over gaan op laten huilen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is een beetje krom; de ene zegt dat je een kind absoluut in het bedje moet laten slapen, en er nimmer uit mag halen anders dan zal het nooit meer snappen dat "slapen = slapen" en de ander (jij in dit geval) zegt "hou het kind lekker bij je" kijk het is wel zo dat ze echt moe is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het eigenlijk wel met Pelle eens. Het is namelijk zo dat een kindje pas vanaf ongeveer 9 maanden 'objectpermanentie' ontwikkelt. Dit houdt in dat een kindje snapt dat wanneer je iets niet ziet, het er dan nog wel is (bijv. Een bal onder een doek). Dit is echter ook zo met de moeder, tot 9 maanden snapt een kindje niet dat de moeder er nog is ook al ziet het kindje jou niet. Als je hierover nadenkt is het eigenlijk ontzettend sneu voor het kindje om het in bed te laten huilen. Ik denk dat Pelle een goed advies geeft door te zeggen dat je het kindje lekker bij je moet nemen. Dit verlaagt de stress bij het kindje enorm, misschien valt ze ook wel lekker in slaap. Ook komt het de hechting zeer ten goede!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Contrast: waarom zeg je nu nog niet hoe oud de baby is? Onder het halve jaar kun je een baby daar helemaal niet aan laten wennen en de meeste mensen zeggen zelfs 9 maanden en sommigen een jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oja: ze is moe maar als ze TE moe is lukt het ook niet om in slaap te vallen in je eentje in dat koude bed. Minder aandacht geven zodat het niet te moe wordt en rust maar wel jouw aanwezigheid. Dat trainen kan prima met anderhalf jaar of eerder als je er tegen kan maar ik ken weinig mensen die er tegen kunnen om een baby van 5 mnd een uur te horen huilen.
Geen uur schudden/wiegen!
Als ze gaapt INBAKEREN (kan nog net met 5 mnd) zodat ze niet met haar handen kan krabben en in bed. Na tien minuten huilen gaan kijken, een hand op haar borst leggen en eventueel een opgerolde handdoek (vastspelden) boven haar hoofd en onder haar voeten. Je kind schreeuwt om veiligheid. Je moet dit patroon doorbreken, anders word je zelf gek. zet je wekker of telefoon elke 10 minuten. Je zal zien dat ze snel slaapt.

Het consultatiebureau moet je kunnen uitleggen hoe je moet inbakeren met doeken en je kan op marktplaats ook makkelijke bakerdoeken kopen. dat is niet zielig, dat is heerlijk voor zo'n klein onrustig kindje. Bij mijn jongste was dat de enige oplossing. uiteindelijk (na vier weken al) is hij zelf zich los gaan wurmen en dan 'uitgebakerd' in slaap gevallen maar soms moet je ze even leren in slaap vallen.

je mag je baby, hoe moeilijk het ook is, niet een uur laten huilen. Dat is te lang. Ga desnoods naar de huisarts als ze op het cb niet willen luisteren. deze hoeveelheid stress is niet goed voor jou en de baby en dus ook niet goed voor de gezamenlijke hechting. laat je niks wijs maken door mensen die zeggen: laten huilen maar ga op je gevoel af.

als de baby bij jou in slaap wil vallen s'avonds, zoek een goede draagconsulent die jou ergonomisch leert te dragen. niet zomaar een doek of zak kopen, veel zijn echt niet goed, je moet er één hebben waar je baby niet rechthangt (met hangende beentjes) maar waar de knietjes hoger zijn dan de billen.

Toegevoegd na 5 minuten:
ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt. het belangrijkste advies is: laat niet over je gevoel heen lopen als het voor jou niet goed voelt ga naar de huisarts! Ik ben zelf wel vijf keer geweest voor ik gehoor kreeg en er was iets aan de hand inderdaad. Ik wil niet beweren dat je baby iets mankeert maar wat niet goed is, is niet goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je doet het goed hoor, met dat wiegen. Gewoon mee doorgaan, en doe er als je het volhoudt nog een uur bij tot ze wel in slaap is. Je moet haar niet laten huilen, ze kan hier niks aan doen en haar laten huilen maakt dat ze zich volstrekt eenzaam en verlaten voelt. Ze krijgt het vast weer te pakken, dat trucje om in slaap te vallen, maar niet als je niet bij haar bent. Weet dat ze nog geen misbruik van je kan maken, in het eerste jaar, dus geef haar wat ze nodig heeft - jouw liefde en nabijheid. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kindje van 5 maanden kan je laten slapen door het lekker tegen je borst te laten liggen en wat rond te lopen door het huis. Je rustige cadans zorgt ervoor dat het gaat doezelen en in slaap valt. Als het al rustig aan het soezen is, kan je op de bank zitten met de tv aan. Zo heb jij wat afleiding en kan je kindje krijgen wat het nodig heeft: jouw warmte en nabijheid. Wij ontdekten dat als ons kindje eenmaal sliep, dat we dan nog minimaal 10 minuten met de slapende baby ongestoord moesten blijven zitten. Daarna konden wij het moeiteloos in bed leggen en sliep het heerlijk verder. Waarschijnlijk zijn die 10 minuten nodig om in een diepere slaap te komen. Dat vraagt dus wel wat geduld van jezelf, maar ach, als ze groter worden hoeft dat echt niet meer. Je zou met je partner kunnen afspreken dat je om de beurt deze taak op je neemt. Veel succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb met hetzelfde gezeten en heb toen een indonesische draagdoek gekocht (ik geloof dat zo´n ding slendang heet) bij prenatal. Zelf een dun shirtje of laag uitgesneden shirtje aan zodat ze jouw geur en lichaamswarmte goed kan voelen en dan zo half zittend in bed gaan slapen. Het is geen ideale situatie maar je kan zo in ieder geval zelf nog een paar uur meepikken.

Volgens mij zijn wij ook een van de weinige volkeren die hun baby in een kamer apart leggen overigens. In veel landen blijven babys heel dicht bij hun moeder, totdat ze er aan toe zijn om zelf de wereld te gaan verkennen in kleine stapjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb veel goede antwoorden gezien. Maar wellicht is het te proberen met een fopspeen. Baby`s hebben een enorme behoefte om te zuigen.

`KISS syndroom`zou ook eventueel het probleem kunnen zijn. Er zijn vele sites hierover te vinden om een oplossing te kunnen vinden.

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan zijn dat het een periode is. Mijn beide zoontjes hadden dit ook.. Bij mijn tweede zoontje had ik een tricot slen, een draagdoek, (goedkoop via mp) en dat was echt een uitkomst, met opgetrokken knietjes erin, en slapen maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze niet WIL slapen moet je zoeken wat ze wilt en als je het niet vindt dan trek je haar aan met iets een verhaaltje of zo.

Lavendel werkt slaapverwekkend. Amandelen, honing, kook eucalyptus, kamille thee

Of laat haar buikje vol steken, dat werkte bij mij vroeger. Je hebt in niets zin meer en dus wil je slapen.

Je zingt een liedje eerst super snel naar suuupeeer traaaag totdat zij ook traag wordt en dus in slaap valt.

Of ze is BANG om te slapen. Misschien kan ze je verstaan: Lees een sprookje voor, vertel een mooi verhaal, tel haar gerust. Misschien kan ze je niet verstaan: Slaap bij haar.

Ze weent wel voor IETS! Dus zoeken maar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vriendin legde haar huilende baby met een skipakje aan in de maxi cosi en zetten hem buiten.............en slapen dat hij deed!
Als moeder moet je trouwens ALTIJD je eigen gevoel volgen!
Liefde en aandacht is wat "mooie mensen" maakt.