kan een baby die borstvoeding krijgt ook last hebben van een koemelkallergie?

ze is nu6.5 week oud, spuugt sinds anderhalve week veel voeding uit (niet heel ver dus ik denk geen reflux) poept ineens minder en lijkt op haar wangetjes, kinnetje in de wenkbrauwtjes eczeem te hebben.
ze huilt nu sinds een paar dagen overdag bijna nonstop en wil niet slapen tenzij ik haar vasthoud.
de nachten gaan wel heel goed:)

kan je dit ergens testen ofzo?
word inmiddels een beetje radeloos:(

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan, een vriendin van mij (die zelf ook veel last heeft van allergische klachten) heeft een kind dat allergisch reageerde als zij melkproducten gebruikte. Je kan eens proberen om een paar dagen geen melkproducten te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uhm... borstvoeding toch? Vrouwen geven geen koemelk hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ehm, Adrie? Wat denk jij dat de samenstelling van de borstvoeding beïnvloedt? Dat is toch echt het dieet van de moeder hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, er zijn kinderen die zo allergisch zijn voor koemelk dat ze er zelfs last van hebben als ze borstvoeding krijgen, en hun moeder drinkt het. Zie ook het antwoord van Pelle.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hadden ze daar geen huisarts voor uitgevonden?

Het beste antwoord

Dat kan. Een kind dat neigt naar allergieën kan zelfs tijdens het geven van borstvoeding (waarbij wat ze binnenkrijgen aan koemelkeiwit vrij weinig is) al een allergie ontwikkelen. Als een zuigeling een koemelkallergie heeft, dan zal de moeder een koemelkvrij dieet moeten volgen. Minder gevoelige kinderen kunnen soms al wel de allergie ontwikkelen tijdens de borstvoedingsperiode, dus produceren dan al specifieke antistoffen tegen koemelkeiwit, maar krijgen pas echt klachten op het moment dat je overgaat naar flesvoeding, of met bijvoeding naast de borstvoeding producten met koemelk gaat geven. Maar echt al allergisch reageren als ze alleen nog maar borstvoeding krijgen, is dus zeker ook mogelijk. Als allergieën voorkomen in de familie, is die kans groter.

Het is inderdaad te testen, bijvoorbeeld door een huid- of bloedtest. Maar vaak gebruikt men een zgn. eliminatie-provocatie dieet om een allergie aan te tonen of uit te sluiten. Dat betekent in dit geval dat jij een hypoallergeen dieet gaat volgen, en dat er gekeken wordt of de klachten van je kindje daarmee verminderen. Als dat het geval is, kun je - onder begeleiding van een diëtiste, je huisarts of de CB-arts - steeds een voedingsmiddel opnieuw toevoegen aan je dieet. Als dan de klachten terugkomen bij het gebruik van een bepaald voedingsmiddel, weet je dat dat de boosdoener is. Als een kind als zuigeling een koemelkallergie ontwikkelt, verdwijnt dit vaak spontaan in de eerste jaren. Het betekent vaak wél dat je kindje een grotere kans loopt op het ontwikkelen van ander allergieën op latere leeftijd.

Ik weet niet of je al op het consultatiebureau of bij je huisarts bent geweest, maar die zouden je hierin kunnen begeleiden. Sowieso moet er gekeken worden naar andere mogelijke oorzaken, en als je een dieet zou moeten volgen, heb je daar zelf vaak ook begeleiding bij nodig, zeker als er besloten zou worden om een eliminatie-provocatie dieet uit te voeren bij wijze van test. Ik heb niet echt veel verstand van dit soort problemen, maar bij een zuigeling met exceem lijkt één of andere allergie mij zeker niet ondenkbaar.

Sterkte met je meisje verder, 't lijkt me heel frustrerend om je kindje zo ontroostbaar te zien. Zorg je ook goed voor jezelf, dat je voldoende rust krijgt? Gelukkig gaan de nachten wel goed, dat maakt waarschijnlijk al een wereld van verschil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook een prima antwoord! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal ik die plus mar geven dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wilde nog even ingaan op de vraag of het te testen is, die vraag stond nog open. Bedankt, Stip!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
blijkt het gelukkig niet te zijn, dan had ze oa snachts ook last gehad. ze dronk te veel en kwam te snel vereind dus voortaan 1borst, rustig omhoog en anderemanier van voeden; fonteinhouding. thanks voor je antwoord

Andere antwoorden (1)

ja hoor, dat kan.

"De volgende klachten kunnen symptomen zijn van koemelkallergie:
Huid: jeuk, uitslag, eczeem, galbulten (netelroos, urticaria), oedeem (ophoping van vocht in bijv. oogleden, lippen, mond of keel);
Luchtwegen: astma, bronchitis, neus/oogklachten;
Maagdarmstelsel: braken, diarree of juist verstopping (obstipatie), kolieken, buikpijn, misselijkheid, weigeren van borst- of flesvoeding;
Andere klachten: excessief huilen (huilbaby), groeivertraging, gedragsklachten, migraine, anafylactische shock.

Bij genoemde klachten is het aan te raden deze met de huisarts of consultatiebureauarts te bespreken en uit te zoeken of het om een koemelkallergie gaat. Zij hebben om tot de juiste diagnose te komen, afspraken gemaakt over hoe te handelen bij mogelijke voedselallergie. Deze afspraken hebben de consultatiebureauartsen vastgelegd in een soort stappenplan: ‘De landelijke standaard voor de diagnose en behandeling van voedselallergie bij zuigelingen op het consultatiebureau’. Ook de huisartsen hebben eendergelijke ‘standaard’.

Meer informatie in de bron.

Toegevoegd na 6 minuten:
Omdat mijn ''ja dat kan" blijkbaar niet duidelijk is: "Zeer gevoelige kinderen kunnen een allergische reactie vertonen op de borstvoeding. Dit betekent meestal niet dat ze allergisch zijn voor de moedermelk zelf. Ze reageren op de kleine hoeveelheden koemelkeiwitten (bijvoorbeeld uit melk of zuivelproducten) die de moeder via de moedermelk overdraagt aan de baby. Als dit het geval is, moet u koemelk, zuivelproducten en alle producten die koemelk bevatten, uit uw dieet weglaten, maar wel doorgaan met borstvoeding. ‘Welke producten kan ik kiezen?’ ‘Hoe lees ik een etiket? helpen u de juiste voedingsproducten te kiezen. Neem contact op met een diëtist zodat u er zeker van bent dat u en uw baby alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgen die u nodig zijn om gezond te blijven.

Als u vragen of twijfels heeft, kunt u contact opnemen met uw arts of diëtist ."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ostraat heeft het over borstvoeding. Ik weet niet of er zoiets als moedermelkallergie bestaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het gaat om koemelkallergie via de borstvoeding!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met het extra uitleg is het nu helder.
... en het klopt ook nog!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, dat bedoel ik maar! Ik ken er een paar die het hebben / hadden (meestal groeien kinderen er overheen als ze wat ouder zijn).