Moet ik mijn kinderalimentatie aan mijn verzorgende ouder geven?

Mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader is helemaal niet meer in beeld. Hij maakt elke maand kinderalimentatie naar mij over omdat ik 19 ben. Ik maak dit bedrag dan weer over naar mijn moeder, mijn verzorgende ouder. Nou hebben we hier een aantal keer ruzie om gehad omdat ik er een opmerking over maak. Ik heb niet het gevoel dat dit bedrag aan mij word besteed, maar aan basis onderhoud van ons alle drie (ik, zus en moeder) en eventueel de huur, omdat we het niet breed hebben. M'n moeder werkt niet.

Ben ik verplicht dit geld aan haar over te maken? Ze heeft mij dit namelijk de afgelopen jaren dat ik de alimentatie zelf krijg wel wijs gemaakt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K
Pieterke
4 jaar geleden
Of je dat verplicht bent weet ik niet maar ik vind het niet raar dat je moeder het geld besteed aan basisonderhoud voor jullie alle drie.Eigenlijk vind ik dat je je een beetje moet schamen dat je dit vraagt. Je moeder heeft het niet breed en ze geeft het geld kennelijk alleen aan dingen uit die nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Kindje123, Vanaf het moment dat je 18jaar wordt, is het enige verschil dat de kinderalimentatie rechtstreeks aan de jongmeerderjarige betaald moet worden. Als jouw vader trouw iedere maand deze bedragen heeft overgemaakt aan jouw moeder en vanaf je 18de aan jou, is hij (financieel) wel degelijk in beeld. Jij hebt dus geen volle baan, bent financieel niet zelfstandig, hebt hoogstens een bijbaan en gaat waarschijnlijk nog naar school. Je schrijft dat jullie het al niet breed hadden, dat is daarna dus nog smaller geworden. Besef je dat op je 18de verjaardag de kinderbijslag en het kindgebonden budget zijn gestopt. Heeft je moeder recht op bijstand, dan is deze nu misschien minder, ook diverse toeslagen zoals huurtoeslag zijn waarschijnlijk naar beneden gegaan. Kinderalimentatie is bedoeld om te voorkomen dat door verminderd inkomen de maandelijkse vaste kosten niet meer betaald kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Kindje 123, neen zoals @Summo en @Computoon al schrijven: kostgeld betalen ben je niet altijd verplicht. Er gelden wel morele verplichtingen. Als je thuis woont kom je geheel ten laste van de hele huishouding. Het hangt af van wat jij verdient en wat jouw vaste lasten zijn. Het is onmogelijk deze bedragen in een wet vast te leggen. Daarom is die wet er niet.
Als een inwonend jongmeerderjarige onderdeel is van het huishouden dient deze van de kinderalimentatie een financiële bijdrage te leveren aan het hele huishouden. Huur, gas, licht, verwarming, eten, de was, watergebruik etc. etc.. Besef wel dat kinderalimentatie vanaf de 18de verjaardag niet elke maand op de rekening wordt gestort om de bloemen buiten te gaan zetten maar om aan morele financiële verlichtingen te kunnen voldoen.
Ga samen aan de keukentafel zitten, je moeder, je zus en jij. Probeer er samen uit te komen, investeer in je toekomst door een gezonde relatie op te bouwen.

Antwoorden (3)

Nee, je bent niet verplicht daartoe, maar je moeder kan je wel kostgeld vragen als je bij haar woont dus kan komt het er toch op neer dat je haar geld geeft.

Kinderalimentatie is niet bedoeld als "extraatje" voor kinderen. Het is bedoeld als bijdrage in het levensonderhoud, dus eten, huisvesting, vakantie en evt zakgeld.

Dus wat is je probleem dat een deel van het geld wordt gebruikt om een deel van de huur te betalen? Je woont daar toch? En je eet toch mee? Als je elders gaat wonen betaal je je moeder geen geld meer maar moet je dat allemaal zelf betalen.

Je schrijft niet om welke bedragen het gaat, maar bijv via het nibud kun je opzoeken wat redelijke bedragen zijn om bij te dragen aan huur en levensonderhoud.
Ik neem bijv aan dat in de winter de verwarming in je kamer aan staat en de lampen het doen, dat kost allemaal ook geld.

Laat je hierover informeren dan voelt het mogelijk minder oneerlijk.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
++ meer valt er niet over te zeggen.
Wettelijk niet. Als de wet dat verplicht had gevonden, had er niet in gestaan dat vanaf de leeftijd van 18 jaar de kinderalimentatie rechtstreeks aan het kind overgemaakt moet worden.

Maar waar is kinderalimentatie voor bedoeld? Voor jouw eten, drinken, kleding, het dak boven je hoofd, enz. Tot je financieel zelfstandig bent of 21 jaar wordt. (Als je bijvoorbeeld gaat werken, dan kan je vader mogelijk stoppen met het geven van kinderalimentatie.)

Dus het is niet meer dan normaal dat je daaraan meebetaalt, want hoe zou je moeder anders het geld daarvoor krijgen...

Dus is het logisch dat je meebetaalt aan eten, drinken, kleding en het dak boven je hoofd want hoe zou je moeder anders geld moeten krijgen voor jouw levensonderhoud...
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
++ zo is het maar net.
Als je moeder bijstand ontvangt wordt haar uitkering waarschijnlijk gekort met het bedrag van jouw kinderalimentatie. In dat geval is het onvermijdelijk dat de kinderalimentatie wordt gebruikt voor basisonderhoud.