Hey ik ben bijna 20 jaar kan ik mij laten adoptere?

Ik heb hele maal geen contact meer met mijn vader omdat hij het zo wil en ik om eerlijk te zijn na zo veel jaren ook niet meer daar ben ik mij 100 % zeker van. Kan ik mij dan door mijn stiefvader laten adopteren? En kan ik de papieren zelf aanvragen om hem te verassen zo ge zegt want we hebben er al eens over gesproken en weet dus dat hij mij zou willen adopteren

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Meis, het kan zeker, maar je zult naar een advocaat moeten gaan. Omdat het jouw stiefvader betreft, zijn er openingen. Zoek een advocaat die hierin gespecialiseerd is. Alleen kun je niet jouw stiefvader verrassen met een standaardformulier.
Amadea
4 jaar geleden
Maar volgens mij is er hier geen sprake van adoptie, want vraagsteller is door haar eigen ouders (of eigen moeder plus stiefvader) opgevoed. Het gaat om erkenning.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea, je verwart stiefvaderadoptie, eenouderadoptie of partneradoptie met stiefvadererkenning.
Een stiefouderadoptie kan aan de orde zijn wanneer één van de oorspronkelijke ouders een nieuwe partner krijgt en wanneer de andere ouder allang buiten beeld is. Als het kind gedurende lange tijd in zo’n nieuwe gezinssituatie opgroeit, kan de stiefouder en het kind behoefte hebben de familiebanden (juridisch) te formaliseren. Stiefouderadoptie is daarvoor de aangewezen weg, ook voor reeds volwassen kinderen.

Antwoorden (2)

Nee, dat kan niet. Alleen minderjarige kinderen kunnen geadopteerd worden, en zelfs dan zijn de eisen hoog (zie link). Het aantal adopties in NL is 'enkele tientallen' per jaar, bijna allemaal baby's uit ongewenste zwangerschappen.

Overigens, adoptie betekent dat je vader geen familie meer is, terwijl je adoptie-ouders en hun familie ook familie van jou worden. Daarom moet adoptie ook aangevraagd worden door (aanstaande) adoptie-ouders; zij krijgen daardoor plichten, jij krijgt rechten. Adoptie is ook 'voor eeuwig'; als jij een kind krijgt, en jij overlijdt, erft je kind van de adoptie-ouders.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik geef geen min, maar lees dit artikel eens. Dat geeft een ander antwoord.
https://appelman.nl/juridische-diensten/personen-en-familierecht/adoptie-advocaat/adoptie-volwassene/
tinus1969
4 jaar geleden
Nou, stiefvader verrassen zit er dus niet in. Hij moet zelf beginnen met een vermoeiende/dure gang naar de rechter.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Duur zal het zeker worden (onaangename verrassing ;-))
Misschien kun je (als je wilt) de bron gebruiken als aanvulling bij jouw antwoord, kijk maar.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@tinus1969, als er na deze reactie een min verschijnt, is deze niet van mij.
De voorwaarden voor adoptie door de stiefvader van een meerderjarig kind zijn streng, in Nederland worden met regelmaat uitspraken gewezen waarbij een verzoek tot adoptie van een (jong)volwassene wordt gehonoreerd.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
tinus1969, Adoptie hoeft niet voor eeuwig te zijn. Herroeping is mogelijk. Als gevolg van de herroeping worden de familierechtelijke banden tussen de geadopteerde en zijn adoptiefouder(s) en bloedverwant(en) verbroken. De familierechtelijke banden tussen het geadopteerde kind en zijn biologische ouder(s) worden erna hersteld.
Het herroepen van een adoptie kan alleen via de rechter met verplichte bijstand van een advocaat.
De vraag betreft stiefouderadoptie (dus geen stiefoudererkenning)
Een algemene voorwaarde voor adoptie is dat het te adopteren kind op de dag van eerste indiening van het verzoek minderjarig is, maar uitzoderingen bevestigen ook hier weer de regel.
Als het de wens is van een (jong) volwassene (het te adopteren kind is inmiddels meerderjarig), dan gelden er andere, strengere voorwaarden. De voorwaarden daarvoor zijn strenger, maar in Nederland worden met regelmaat uitspraken gewezen waarbij een verzoek tot adoptie van een (jong)volwassene wordt gehonoreerd. Er dient dan sprake te zijn van - bijzondere omstandigheden -.
Hieronder een uitleg wanneer adoptie mogelijk kan zijn.
De wettelijke grondslag voor een verzoek tot adoptie van een volwassene is art. 8 EVRM (family life). Europese wetgeving gaat boven nationale wetgeving, waardoor onder omstandigheden een nationale wet door de rechter terzijde kan worden geschoven. Dat geldt ook bij de wettelijke voorwaarde: dat het te adopteren kind bij adoptie minderjarig moet zijn. In veel gevallen heeft de aspirant-adoptiefouder al lange tijd voor de thans meerderjarige zoon of dochter gezorgd. Het kind heeft dan lange tijd onderdeel uitgemaakt van het gezin of doet zulks thans nog steeds. Partijen willen dan om begrijpelijke redenen die band juridisch bevestigen
De ouders en het kind hebben vaak verschillende redenen voor het starten van de adoptie, maar een ding hebben alle verzoeken gemeen: er is sprake van een hechte band tussen het meerderjarige adoptiefkind en de (adoptief)ouder(s).
Er zijn een aantal factoren die een rol kunnen spelen bij de vraag of het verzoek tot adoptie van een volwassene wordt toegewezen:
1) De te adopteren persoon geniet gezinsleven, of heeft gedurende enige tijd gezinsleven genoten met diens stief/pleegouders in de zin van art. 8 EVRM;
2) Overige omstandigheden van het geval, waaruit blijkt dat er sprake is van ‘bijzondere omstandigheden’. Wanneer hiervan sprake is, verschilt per situatie en wordt in onderling verband met alle omstandigheden van het geval beoordeeld.
Er zijn in Nederland zowel als in België advocatenkantoren die gespecialiseerd zijn in volwassenadopties als onderdeel van het adoptierecht.
Door bijzondere omstandigheden kan art. art. 1:228 lid 1 sub a BW terzijde worden geschoven ten gunste van art. 8 EVRM
De rechter kan gelijk worden verzocht de achternaam te wijzigen in die van de adoptiefouder en zullen meestal tegelijkertijd behandeld worden door de Rechter.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De teksten die betrekking hebben op adoptie en reeds door gespecialiseerde advocaten familierecht zijn gepubliceerd, hoef ik niet nog eens opnieuw te verzinnen, zie:
https://appelman.nl/juridische-diensten/personen-en-familierecht/adoptie-advocaat/stiefouderadoptie/
@Michellexxmim, als je denkt in aanmerking te komen voor gesubsidieerde rechtsbijstand, oftewel een pro deo advocaat vraag dan een verwijzing aan bij het Juridisch Loket in de regio. Zij kunnen bepalen of je ervoor in aanmerking komt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.rischen-nijhuis.nl/nieuws/adoptie-ongedaan-maken-het-is-mogelijk
Als de wens ontstaat de adoptie weer ongedaan te maken geeft de wet daartoe een mogelijkheid. Voorwaarden o.a.: herroeping van de adoptie moet in het belang van de geadopteerde te zijn
De rechter moet daarnaast van de redelijkheid van de herroeping overtuigd te zijn. Tot slot stelt de wet een termijn voor het ongedaan maken van adoptie: herroeping kan plaats vinden wanneer het geadopteerde kind tussen de 20 en 23 jaar is.