Wat is een platonische relatie ?

Toegevoegd na 1 uur:
hoe heeft zo'n relatie dan een kans op slagen ?
of gaat eenieder dan gewoon zijn eigen gangetje ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Platonische liefde of een platonische relatie is een liefdesrelatie waar geen seksueel handelen (Lichamelijke liefde) of begeren aan te pas komt: een innige
vriendschap, een liefde zonder lichamelijke wensen.

Het begrip platonische liefde gaat terug op de Griekse filosoof Plato, die er evenwel iets anders onder verstond en het in zijn boek Symposion uitvoerig beschreef. Hij brengt het daar in verband met het begrip 'eros', waar ons woord voor 'erotiek' van afstamt.

Volgens Plato was echte liefde alleen mogelijk tussen 'gelijken'. Gelijken waren diegenen die over gelijke rechten en status beschikten, of konden beschikken. Vrouwen hoorden hier in het oude Athene niet bij, en daarom was volgens Plato echte liefde tussen man en vrouw niet mogelijk. Gelijken waren in die tijd alleen mensen van hetzelfde geslacht. En daar Plato ook homoseksualiteit afwees, bleef alleen de platonische liefde over.

Naar Plato's idee was de platonische liefde de hoogste trap van liefde, in tegenstelling tot lichamelijk begeren en seks, die hij als een eerste trap beschouwde. Van daaruit kon de mens een hogere trap bereiken door de liefde voor de juiste levensinstellingen, voor de wetenschap, en voor goede gedachten. De platonische liefde was de hoogste trap: het in elk mens aangeboren streven en begeren naar zaken als schoonheid, waarheid, en uiteindelijk goddelijkheid. Deze trap bereikten slechts weinig mensen. Diegenen die zich intensief met dit streven bezighielden noemde Plato filosofen.

Na Plato sprak als eerste de renaissancefilosoof Marsilio Ficino (1433-1499) over het idee van de platonische liefde als "amor platonicus".
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

een relatie waarbij je geen sex hebt samen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een realtie zonder sex. Vaak bedoelt men ermee; We zijn gewoon vrienden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een innige vriendschap of relatie zonder seks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is de definitie van een platonische relatie? Volgens Wikipedia is het "…een liefdesrelatie waar geen seksueel handelen of begeren aan te pas komt: een innige vriendschap, een liefde zonder lichamelijke wensen." Hebben we dan niets te vrezen als onze partner over zijn vrouwelijke collega, met wie hij regelmatig naar de sauna gaat, roept: Vrouw, het is alleen maar platonisch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijken maar niet aankomen... iig de definitie van platonische liefde ;)