Wat zijn de do's en do'nt voor een vader bij dreigen afpakken kind door moeder?

Een vriend van mij wilde na zijn scheiding (nog niet officieel) co-ouderschap met de moeder van hun zoontje. Zij wil/kan dit niet en stuurt aan op een rechtzaak en volledige voogdij. Dit naast alle andere trijterijen en zuigerijen. Omdat hij niet de eerste man is in zo'n situatie, bestaat er vast al iets waar hij informatie kan inwinnen hoe hier mee om te gaan en niet opnieuw het wiel hoeft uit te vinden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.9K
jodyenboyke
6 jaar geleden
Zorg dat het belang van het kind voorop komt te staan! Laat al het andere bijzaak zijn. Probeer met mediation tot een goede regeling te komen. Kijk eens op Raad van Mediotors voor een goede mediator in zijn buurt.

Antwoorden (3)

Er bestaat een stichting, Stichting Dwaze Vaders genaamd. De stichting neemt het op voor vaders van kinderen van wie de moeder de omgangsregeling(en) niet of niet volledig nakomt. Zo ver is het in het door jou beschreven geval nog niet, maar mogelijk kan de stichting toch helpen.

De website van de stichting is https://www.dwazevaders.nl.
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Dwaze vaders is een nogal drammerige club. Goed in actie voeren, maar krijgt niet altijd veel voor elkaar.
Antoni
6 jaar geleden
Ik ben het wel met je eens, voorzover ik wat weet van de stichting. Ik vind verder de website ook niet al te duidelijk, maar misschien is er voor de vraagsteller toch iets nuttigs op te vinden.
Als zij een rechtszaak begint moet hij een advocaat nemen die weet van familierecht. Die weet precies hoe het zit. Google maar op "advocaat familierecht" .

Er moet overigens wel heel wat aan de hand zijn wil een rechter daadwerkelijk in zo een rechtszaak het ouderlijk gezag van één van beide ouders wegnemen.

Normaal gesproken maken ze een ouderschapsplan dat de rechter moet goedkeuren. En daarin staat wanneer het kind bij de een en wanneer het bij de ander is. Alleen bij de moeder wordt niet geaccepteerd tenzij beiden dat o.k. vinden of als er iets heel raars aan de hand is. Da advocaten van beide zullen dat plan opstellen voor hen.

Als je weinig geld hebt dan wordt de advocaat betaald (of: grotendeels). Dat heet "toevoeging". De advocaat zelf zal dat uitleggen.
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Je hoeft niet te googlen op advocaten. Een advocaat vind je via www.advocatenorde.nl. Op die website kan je ook het specialisme invullen bij het zoeken.
Poet
6 jaar geleden
dank Antoni :)
Drie belangrijke tips:
-Zoek steun en informatie bij andere gescheiden ouders (online en IRL)
-Zorg ervoor dat je vertrouwt raakt met het jargon en de wettelijke regels. Zo noem je in eigen posting co-ouderschap en voogdij. Co-ouderschap is geen wettelijke term maar wel de gebruikelijke naam voor een 50/50 verdeelde zorg/omgangsregeling; voogdij is een woord dat je niet gebruikt bij ouderlijk gezag na een scheiding (een voogd is per definitie niet de ouder).
-Blijf rustig. Rechters ontnemen zelden vaders omgang of gezag, behalve als die vader zich boos/agressief of anderszins weinig meewerkend opstelt.