huilend kind, verdacht huis... wat te doen?

Vanuit een huis valkbij waar ik woon hoor ik bijna dagelijks s morgens om half acht een kind huilen. Geen baby, maar echt een kind. Altijd om die tijd, het duurt altijd ongeveer tien minuten. Ik woon hier nu een jaar en hoor dat al dier tijd dus al regelmatig. Vanmorgen viel me voor het eerst op dat het kind al huilend ook iets riep, namelijk: "je doet me zeer" en "au". Op een gegeven moment was het even stil en daarna hoorde ik een dreun, zoals wanneer je hard tegen de verwarming valt ofzo, metaal dat doorklinkt. En toen huilde het kind weer heel hard en riep au.
Er zijn twee huizen waar het vandaan kan komen, en ik vind ze allebei 'verdacht'.... In het ene woont een gezin met twee kinderen van ongeveer 5 en 7 jaar oud. Bleke kinderen, als je glimlacht of groet kijkt iedereen weg. De kinderen zie je praktisch nooit op straat.
Het andere huis is daar pal naast. dat ziet eruit of het niet bewoond is. Vuile ramen, kapotte totaal verbleekte gordijnen, altijd bijna helemaal dicht, bijna dode plant voor het raam. Twee keer hasdden ze de deur open en zag ik dat er een gezin woont. Vandaag kwam er een man naar buiten met een hondje. Die kinderen zie je helemáal nooit.
Ik vertrouw het niet, heb het meldpunt gebeld, maar het blijft me bezig houden. Overdrijf ik? Wat zouden jullie doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je overdrijft niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) Gek he, dat je dan nog aan jezelf twijfelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaan die kinderen wel naar school?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben nu eigenlijk wel heel benieuwd hoe dit afloopt :$
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn dat je zorgt hebt voor deze mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doe je prima!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg goed van je dat je het meldpunt gedaan hebt!

Antwoorden (12)

bijzonder misschien (als dat durft niet lullig bedoeld) moet je bij hun aan bellen (met een vriend) en iets vragen ofzo ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan de je melding hebt gedaan bij het AMK, heel goed.
Het is nu zaak dat je weet waar het precies vandaan komt, op het moment dat je dat weet kan je op een onopvallende manier proberen contact te zoeken met andere buurtbewoners. Indien zij uw zorgen/vermoedens delen, kunnen zij ook melding doen.
Indien er verschillende meldingen binnenkomen over één gezin, zal jeugdzorg worden ingeschakeld en zal het balletje sneller gaan rollen. Verder is het goed dat u het in de gaten houdt, maar verder is er op dit moment geen taak voor u weggelegd.
Over een paar weken nog eens contact opnemen met het AMK om te vragen of ze al iets hebben ondernomen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, goed antwoord. Ze hebben me gevraagd te blijven melden als me iets opvalt en gezegd over een tijdje zelf ook weer contact met me op te nemen. Ze gaan er wel werk van maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn te horen, goed gedaan!!
Je hebt gedaan wat je kon doen, namelijk het meldpunt bellen. Zij kunnen nagaan of het echt om mishandeling/verwaarlozing o.i.d. gaat en welk van de twee huizen het gaat. Je kan je beter niet zelf gaan bemoeien en/of aan gaan bellen. Omdat je niet zeker weet welk huis het is, kan het erg uit de hand lopen als je mensen onterecht beschuldigd.
Blijf opletten en bel desnoods nogmaals als je weer een of ander hoort, je kan ook de Kinderbescherming bellen. Probeer door goed luisteren vast te stellen welk huis het is.
Zie je de kinderen, blijf vriendelijk groeten, maak desnoods een praatje. Als de kinderen echt een onprettige thuissituatie hebben, vinden ze het misschien prettig contact in de buurt te hebben. Je kan door je vertrouwen te geven dan alleen maar hopen dat ze je om hulp vragen als ze dit nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf in een soortgelijk geval het AMK gebeld ( http://www.amk-nederland.nl/ ), en ik ben alsof m'n neus bloedde eens langsgegaan bij het betreffende huis: 'Hallo, ik kom even gedag zeggen, ik ben uw buurvrouw'.
Ze wilde duidelijk wel een praatje maken aan de deur (man was overdag weg), maar meer ook niet. Dus sindsdien regelmatig even een babbeltje gehouden aan de deur. Of het objectief wat uitmaakte weet ik niet, wel weet ik dat zij erg blij was met dat praatje elke keer.
En bel gerust ook eens de politie.
Zelf kun je niet veel méér doen vrees ik :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gezin met de twee kinderen staat duidelijk afwijzend tegenover contact. De kinderen zijn schuw (wat op zich al een slecht teken kan zijn) en de ouders kijken altijd meteen weg als ik wil groeten als ik er langs loop als ze net op de stoep staan.
De andere familie is al helemaal een duister raadsel. Ik vind als ik erover nadenk de ene familie nog vreemder dan de andere....
Maar gewoon even langs gaan is natuurlijk wel bij me opgekomen, maar in dit geval zou dat geen zin hebben. Ik hou ze maar in de gaten en bel inderdaad desnoods volgende keer ook de politie.
bedankt allemaal, alvast, voor het meedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel het voor Marijn misschien niet helpt, wil ik nog wel even kwijt dat ik het heel bewonderenswaardig van Hippo vindt dat zij contact blijft houden met die buurvrouw. Echt fantastisch om iemand zo toch een beetje steun te kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal met Inge eens.
een plusje voor Hippo
Als het weer gebeurt zou ik direct de politie bellen. Dan kunnen zij beide huizen controleren. Dit klinkt echt niet goed!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Typisch iets om aan de buurtagent door te geven. Zij kunnen aan de hand van gegevens van de gemeente en verhuurder een inschatting maken. En evt eens langsgaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wettelijk gezien mag je als je iets soortgelijks hoort als: au, je doet me pijn, en dat er herhaaldelijk gedreun te horen is, aanbellen en deze ouders aanhouden op verdenking van kindermishandeling. Dat is een recht dat je hebt en mag gebruiken als je iemand op heterdaad betrapt van een strafbaar feit. En daar is hier sprake van. Als de politie niks doet lijkt dit een goede oplossing, neem voor de zekerheid een paar mensen mee om te helpen, maar je mag ze aanhouden als je op heterdaad betrapt terwijl ze hun kinderen slaan. Je moet ze dan zsm overleveren aan de politie, als je ze belt en zegt: ik heb deze mensen aangehouden, dan komen ze echt wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je overdrijft totaal niet en als je het idee hebt dat er iets ernstigs aan de hand is moet je zeker aktie ondernemen. Je hoort vaker gruwelijke verhalen waarbij omwonende achteraf zeggen: we hadden al zoiets door.
Je moet er zeker melding van maken en indien daar niks mee gedaan wordt verdere stappen ondernemen. Beter teveel doen dan erachteraf achter komen dat het kind vverwaarloost/mishandeld wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed dat je reageert. Deze mensen hebben waarschijnlijk hulp nodig. Ben voorzichtig met je verdenking van kindermishandeling, maar handel wel. En knoop ook gerust een praatje aan, als er echt iets aan de hand is, weten ze dat er sociale controle is, als er niks aan de hand is, voelen ze zich waarschijnlijk gesteund als je het op een vriendelijke manier doet.

Toch even een ervaringsverhaal: Ik ken verschillende gezinnen waarbij de buren allerlei ideeën in hun hoofd hadden over mishandeling van de kinderen, terwijl er eigenlijk iets heel anders aan de hand was. Inclusief mijn eigen gezin. Mijn autistische zoon heeft als 3-jarig kind echt werkelijk een jaar lang elke ochtend tijdens het ontbijt de hele buurt bij elkaar gekrijst omdat hij niet kon kiezen tussen pindakaas en chocopasta. Tot onze grote wanhoop. Je kunt je dan als ouder enorm verlaten voelen en niemand kan tegen een kind dat 30 x per dag hysterisch wordt. Dan pak je hem wel eens wat te stevig bij zijn arm, dan gaat hij wel eens met kleren aan onder de douche. Dit was voordat we wisten dat hij een autistische stoornis had (Mijn kind heeft niks, ik doe niet mee aan de stoornissen-mode, allemaal aanstelleritis van hoogopgeleide ouders...).

Het heeft heel lang geduurd voordat wij in de gaten hadden dat we hem niet moesten laten kiezen maar z'n brood voor hem moesten smeren. Het zou helemaal niet verkeerd zijn geweest als onze buren toen het AMK hadden gebeld en als er iemand langs was gekomen om te kijken wat er eigenlijk bij ons aan de hand was, dan hadden we 4 jaar eerder geweten hoe we met hem om moesten gaan (en ons achteraf niet zo schuldig hoeven voelen dat we hem niet eerder begrepen).

Dus spreek ze aan. Vraag hoe het met ze gaat, hoe het met de kinderen is. Dat kan echt geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken dat zelf ook, mijn dochter bleek ook niet gezond te zijn en schreeuwde en huilde zo hard dat mensen op straat stil bleven staan en zorgelijk naar ons huis keken. Ik denk dat wij wel eens van mishandeling verdacht zijn, terwijl we juist bezorgd en wellicht te zachtaardig waren.
Maar dit is wel raar: altijd dezelfde tijd, altijd ongeveer even lang. Nooit geluiden dat er ruzie zijn of ouders die troosten of geruststellen en vooral: "AU je doet me zeer.."...
Maar ja, ik blijf opletten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van buitenaf lijkt het soms zó anders dan de werkelijkheid in het gezin... + voor je uitleg daarover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou ook kunnen dat het kind niet naar school wil. of niet wil eten, of zijn jas niet aan wil.
en dan doet het zeer als de ouder dan probeert toch die arm in die jas te wurmen
mijn buurvrouw heeft ook wel eens een gillend kind op de fiets gehad, midden winter zonder jas aan. Die voelde zich ook erg opgelaten dat de hele buurt het zag.
nee je overdrijft niet.
geen 1 kind roept voor niets 'auw' 'je doet me pijn' en al helemaal niet dagelijks rond een bepaalde tijd.

als je weet hoe laat je het hoort kan je eens dichterbij gaan staan misschien (prutsen aan je fietsband of wat anders onbenulligs)

als je meer informatie hebt kan je weer bij het AMK melding maken. persoonlijk zou ik zeer regelmatig bellen tot ik weet, merk, zie, hoor dat er actie ondernomen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga daar is op bezoek meteen neefje of nichtje of je kind als je die hebt en laat ze met elkaar spelen met toezicht erbij als je ze niet vertrouwt misschien willen de kinderen alleen maar gezelschap en aan dacht en vraag aan de ouders of ze het huis een beetje opfleuren dat is leuker voor de kinderen endebuurt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie dat ik een beetje laat ben. Het is een vreselijke verhaal om te lezen. Zeker als je er qua geluiden getuige van bent. Het klinkt alsof een kind tegen de verwarming aan wordt gegooid inderdaad. Ik zou in veel gevallen aanraden te wachten met bellen naar een alarmnummer maar dat zijn vaak in gevallen van vermoedens. In dit geval klinkt het niet als een vermoeden maar bijna zekerheden. Ik kan dus wel zeggen...bel bij die mensen zelf aan en ga informeren maar je moet ook om je eigen gezondheid denken en geen risico's nemen en bovendien is het niet makkelijk om dit op een juiste manier te brengen. In dit geval adviseer ik toch anoniem de alarmlijn te bellen en voordat je aangifte doet eerst informeren met dit verhaal wat je in dit geval het beste kan doen omdat je niet voor 100% kan aantonen dat het daadwerkelijk mishandeling is maar dat de geluiden die uit dat huis vandaan komen dit wel sterk doen vermoeden.