hoe zorg je er voor dat een kleuter stopt met poepen in haar broek?

mijn zusje, 4 jaar (bijna 5) poept vaak in haar broek en het is heel vies. we weten niet hoe we dit af moeten leren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Kimath
12 jaar geleden
Hebben je ouders haar niet zindelijk gemaakt of geleerd op tijd naar de wc te gaan?

Het beste antwoord

Is ze wel ooit volledig zindelijk geweest?

de vraag is waarom poept ze in haar broek.
is het gemakzucht? Laat haar dan zelf de boel opruimen
Is het een fysiek probleem ( bijv. ze kán het niet ophouden ondanks dat ze het wil ) ? Laat de huisarts het bekijken, er zijn situatie's dat bijv. de kringspier de boel niet goed afsluit.( niet vaak voorkomend )
Is het een emotioneel/psychisch probleem? Bij kinderen worden problemen als angsten of anderzijds vaak geuit in poepproblemen: angst voor naar school gaan( omdat het nieuw en spannend is ) , veel ruzie thuis, of een heleboel andere dingen...zijn er zaken die spelen? Soms hebben kleuters ook een leeftijd dat er veel veranderingen zijn die even moeilijk te verwerken zijn, dan kunnen ze tijdelijk broekpoepen, daarom de vraag of ze ooit zindelijk geweest is en dat dit ineens gestart is?

Probeer sowieso het belongings/sticker systeem uit, maar werkt dat niet kijk dan verder.
Tot en met 5 jaar komt broekpoepen overigens nog regelmatig voor bij kinderen, als het daarna nog is zoek dan gerust hulp via de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lang antwoord met veel informatie ;)! ze doet er soms heel vrolijk over van ik heb in mijn broek gepoept en mijn ouders ruimen het steeds maar weer op. laatst hebben we haar geliefde prinsessenonderbroek weggegooid omdat die vol zat en toen was het toch wel even slikken voor haar maar we zijn van de week op vakantie geweest voor 1 week en toen heeft ze het maar 2 x gedaan en toen was ze ook wel trots op zichzelf en ik hoop dat dat helpt!

Andere antwoorden (3)

Beloon haar als ze op de wc poept, en bijv 1 week niet meer in haar broek poept, maar let erop geen onhaalbare doelen, succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ouders en jij denken dat er echt iets aan de hand is, laat je ouders dan de huisarts een verwijzing naar een poeppoli in de buurt vragen. Daar kunnen ze uitzoeken hoe het komt, en wat er aan te doen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laat ze regelmatig naar het toilet gaan en vooral voor ze naar buiten gaat moet ze naar het toiletgaan.
als ze naar het toilet gaat moet ze 10 minuten op het toilet blijven zitten tot ze iets doet (10min).
en vraag ook nog raad aan een dokter die kan je nog meer uitleg geven.
en gebruik misschien ook een pamper.