kan een baby die eerst wel de fles wilde later flesweigeraar worden?

ons kleine meisje is bijna 4 maanden oud en krijgt borstvoeding. al heel vroeg in het begin gaven we ook flesjes gekolfde melk om zo een pijnlijke tepel bij te laten komen.

toen de tepel beter ging hebben we een maand (of misschien zelfs 2) geen flesje meer aangeboden en nu lijkt ze niet te willen.

is dit tijdelijk, en zo niet wat zou ik er aan kunnen doen?
over een paar weekjes moet ik weer werken (gelukkig maar 2 dagen in de week,)dus zal ze die 2 dagen n flesje moeten krijgen....

Toegevoegd na 1 dag:
min vriend gaf en geeft de flesjes

Toegevoegd na 3 dagen:
en ik ga 2 hele dagen werken, half 8 tot 5 zeg maar

Toegevoegd na 4 dagen:
het lijkt er op dat met een aantal dagen blijven proberen zede fles nu gewoon weer pakt. even geschrokken maar paniek om niks.
bedankt voor de tips allemaal n wie dit leest omdat ie het nu ook zo meemaakt....blijven proberen, telkens een beteje anders is het zonde van je gekolfde melk, maar het komt goed

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik las je vraag met een grote grijns op mijn gezicht. Mijn zoon (inmiddels 20 jaar) weigerde ook de fles. Ik heb hem in ieder geval een half jaar uitsluitend borstvoeding gegeven. Toen hij een maand of drie was moest ik weer aan het werk (vier dagen van 8.30 tot 13.30 uur) en ik heb me werkelijk elke avond uitgesloofd met kolven. Maar hij dronk niet uit de fles die ik meegaf naar het kinderdagverblijf. Ook niet als ze het met een lepeltje of een beker probeerden.
Zelf maakte ik me er druk om, was bang dat hij te weinig eten binnen zou krijgen. Maar zoonlief zelf maakte zich helemaal niet druk :-) Hij was heel lief en rustig in het kinderdagverblijf. Maar als ik aankwam om 14.00 uur -met lekkende borsten- gaf hij toe aan de honger. Ik voedde hem dan ter plaatse. Geen probleem!
Stiekem vond en vind ik het eigenlijk ook wel vleiend dat hij alleen maar bij mij wilde drinken....
Je schrijft dat je twee dagen per week moet werken. Elke werkgever moet gelegenheid geven om te kolven, maar misschien kan je zelfs even heen en weer naar huis?
Zorg in ieder geval voor een flesje gekolfde melk, zodat de oppas het kan proberen met flesje/beker/lepel.
Realiseer je ook dat babies 's nachts best lang zonder voeding kunnen. Misschien ontstaat er vanzelf een ander ritme op de dagen dat je werkt: overdag veel slapen en dan 's nachts een extra voeding.
En vergeet niet te genieten van de borstvoeding. Dat doet je kindje overduidelijk ook!

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik bedenk net dat je dochtertje al ongeveer vijf maanden is als je weer aan het werk gaat. Misschien is het een idee om dan te beginnen met een vast hapje (groente of fruit; ik ben niet meer zo thuis in die potjes) halverwege je werkdag? Voor je na je werk gaat en zodra je thuiskomt geef je weer borstvoeding.
Overleg even met het consultatiebureau of je huisarts. Zes maanden uitsluitend borstvoeding wordt vooral aangeraden als er kans op allergieën is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn bij ons allergieën in de fam dus wil zo lang mogelijk doorgaan (maar niet tot ze 18 is hoor;)
het gaat nu gelukkig al weer goed dus met veel geduld zijn we er nu(al)
bedankt voor je tips

Andere antwoorden (2)

het is heel goed mogelijk dat ze nu niet meer goed weet/ wil hoe ze uit een flesje moet drinken.
er zijn wel wat tips:
1) iemand anders het flesje laten geven
2) evt. uit een bekertje laten drinken (zelf op laten "likken")
3) evt. de voeding wat dikker maken met johannesbroodpitmeel. je kindje moet dan wat harder zuigen
4) heeeel veeeel geduld!!

mocht het zo zijn dat het over een paar weekjes nog niet lukt, is het hopelijk een optie om op en neer te rijden om je kindje te gaan voeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou me daar nu nog geen zorgen over maken.
Bekijk dat op het moment zelf en ook al zou de baby aanvankelijk niet happig zijn op het flesje, van grote honger of dorst zal het toch weer flesjes voor eigen goedwil aanvaarden.
Hoe minder drukte jij hierover maakt, hoe minder drukte de baby hier over maakt.
Let maar eens op hoe flexibel zo'n kleine schatjes zijn, ze voelen jouw spanningen perfect aan. Vergeet niet dat ze zo'n 9-tal maanden IN je hebben gewoond en dat ze jouw trillingspatronen en aanverwante reacties perfect herkennen. Die onuitgesproken communicatie-band verbreekt nooit helemaal als ze er uit zijn hoor ;-)

Geef Liefdevol doch duidelijk en kordaat aan wat je van de baby verwacht en blijf consequent bij hetgeen JIJ wil en de baby zal zich schikken naar Jouw wil. Als jij twijfelt zal de baby de regie van jou overnemen en naar de eigen wil herschikken. Het principe berust oa op een aloude wet van actie en reactie... je krijgt terug wat je bewust of onbewust uitstuurt en de baby herkent vooral die onbewuste of onzichtbare signalen sneller dan de volwassene.

Succes ermee!