Hoe help ik een aromantische vriendin?

Oke, ze is niet mijn vriendin, maar gewoon een vriendin. Ik heb al veel onderzoek gedaan naar wat het inhoud. Ze geeft aan wel een relatie te willen ooit eens, maar ook hier steeds minder behoefte aan krijgt... Ze heeft geen romantische gevoelens. Nu wil ik haar dus helpen omdat ik het ook voor haar heel belangrijk vind dat ze niet altijd eenzaam zal blijven. Ik heb ook op een forum iets gezien over iemand die aromantisch is, maar wel een vriend heeft! Hoe kan ik haar laten zien dat ze wel een relatie aan kan gaan, maar dat dat niet per se om liefde hoeft te gaan. Maar dat het ook kan met iemand die veel betekend voor haar en wel een fijn/veilig gevoel geeft? Ik wil haar niks opdringen, maar ze heeft zelf ook al aangegeven een relatie te willen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
Summo
7 jaar geleden
Romantische gevoelens komen vanzelf er als er iemand verschijnt die de moeite waard is.
Zwijmelen in het algemeen is meer is voor tieners.
Ivana
7 jaar geleden
Ik hou ook niet van "romantiek", maar ik heb wel lief. Romantiek kan je los zien van liefde hoor!
Ritsuka
7 jaar geleden
Je vind het voor haar heel belangrijk zeg je, maar wat vind ze zelf?
Erna55
7 jaar geleden
Je wilt een briendin iets opdringen.
Ik ken mensen die geen behoefte hebben aan een relatie.
Geen relatie hebben betekent niet dat iemand dan "dus" eenzaam is.
En romantiek is ook niet nodig in een relatie.
Je wilt haar laten zien dat je een relatie aan kunt gaan zonder liefde. Bemoei je er niet mee. Laat haar haar eigen pad volgen. Misschien ontmoet ze iemand, misschien niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
100% eens met @Erna55. Maar, vraagje: zou het kunnen dat je gek bent op haar bent? Dus dat je eigenlijk wilt weten of je haar kunt overhalen om toch een relatie te beginnen, met jou dus?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt iemand niet dwingen romantisch te zijn. Dat ben je of dat ben je niet. Is zo ongelukkig nu? Eenzaam? Zo klinkt het niet. Iemand die alleen is hieft helemaal niet eenzaam te zijn. Dat zijn twee verschillende dingen. Laat het op zijn beloop.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor iedereen die hier reageert, lees eerst voor je reageert. Ze heeft WEL behoefte aan een relatie, maar kan de romantische gevoelens niet voelen en daardoor vind ze het lastig. Ik wil haar dus helpen door te laten zien dat her ook zonder de romantische gevoelens kan!

Antwoorden (2)

Er zijn veel relaties die alleen gebaseerd zijn op wederzijds respect en een diepe liefde....vele van hen zijn zonder romantische gevoelens van één of beide partners!
Er zijn zelfs mensen die hier helemaal niet gevoelig voor zijn.

Ben je helemaal niet romantisch, dan is het niet zo gemakkelijk om je te laten beïnvloeden door iemand. Het moet dan alleen 'klikken' met iemand om hem/haar toe te laten en er een relatie mee op te willen bouwen. Verliefd kan je namelijk ook worden zonder romantisch te zijn...het is een gevoel of emotie en die ontstaat gewoon met behulp van hormonen. Het is iets wat van nature aanwezig is en alleen 'getriggerd' moet worden. Het kan ineens spontaan ontstaan en dan doe je er niets tegen.
Zij zal dus diegene nog niet zijn tegengekomen bij wie ze dit voelde.
Je kan er ook niet naar op zoek....je moet hem/haar net toevallig tegenkomen.

Je kunt als buitenstaander iemand dan ook geen romantiek bijbrengen. Wat je ook vertelt, ze zal het onzin vinden. Zij vóelt het niet zoals jij het voelt.
Alleen als ze een partner treft waar ze liefde voor voelt zou deze het haar evtl. bij kunnen brengen. Uiteraard alleen als hij toevallig wél romantisch is.
Indien hij haar toont dat ze belangrijk is voor hem, dat hij haar respecteert ondanks al haar fouten of onhebbelijkheden, haar regelmatig verrast met een bloemetje of leuk uitje e.d. attent is en voor een romantische sfeer zorgt, dan kan het zijn dat ze dit wel leuk vindt en ook romantische dingetjes oppikt om hem mee te verrassen.
amc
7 jaar geleden
De officiele manier om mensen zoals je vriendin aan te duiden is aseksueel. Ik denk dat het beste voor haar is om in contact te komen met mensen die net zijn zoals zij, ze kan in die wereld dan vriendschappen opbouwen en wie weet ook een maatje vinden die wel een leven met haar wil delen, maar zonder te knuffelen/ sex te hebben etc.

De organisatie heet Aven, op de pagina is ook een Forum en daar worden bijvoorbeeld ook ontmoetingen georganiseerd. http://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Hoofdpagina