Wat is het geheim van echte liefde?

man-vrouw, ouder - kind, baas - hond?

Laat sexualiteit hierbij buiten beschouwing.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

tjonge, moeilijke vraag. echte liefde is er wel, maar wel schaars. Een hoop voorbeelden zijn hier al genoemd bijvoorbeeld een dier naar de mens toe. Die toont de mens onvoorwaardelijke liefde. Het geheim ? er is geen geheim. Het dier kan simpelweg niet anders. Ik mag slechts hopen dat ieder mens het ooit mag ervaren bij een ander mens. echte liefde is volgens mij van die ander houden en daar geen verwachtingen bij terug hebben. Alles wat je dan terugkrijgt is een kadootje. en waardeer het ook als zodanig. De vorm van je relatie met die ander kan veranderen maar de liefde niet. Dat is denk ik echte liefde. Liefde zonder condities.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Echte liefde is niet gericht op een bepaald belang, laat staan eigen belang.
Belang is simpelweg van een andere orde, het doet er niet toe. Dat betekent ook dat men zich kan losmaken van externe factoren of mensen. Echte liefde is zuivere, ongemengde betrokkenheid op de ander. Ze verdraagt geen kritisch commentaar langs de zijlijn, laat staan consciëntieuze rekenmeesters die precies bijhouden hoeveel winst en verlies de relatie oplevert.

Totaal
Echte liefde wordt gevoeld voor de ander als totale persoon, dus niet voor specifieke eigenschappen. Liefde is (veel) meer dan de optelsom van een aantrekkelijk uiterlijk, een riant inkomen, een boeiende uitstraling en een charmante babbel. Wie blind is van liefde zal weliswaar tal van goede eigenschappen in de ander zien, maar steeds het gevoel hebben dat het hem dáár niet in zit. Liefde gaat immers uit naar een ondefinieerbare grootheid, de ander als persoon.

Gericht op de ander
Bij echte liefde is men - in principe - met heel zijn hart gericht op de ander. Men wil er voor de ander zijn, men wil helpen, beschermen, verzorgen. Dat betekent ook dat men de partner tijd en ruimte geeft om zijn eigen weg in te slaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Echte, onvoorwaardelijke liefde is het vermogen de fouten van je partner in te zien maar deze te accepteren en te vergeven. De liefde tussen ouder en kind is pure, onvoorwaardelijke liefde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
misschien cliché maar dat het onvoorwaardelijk is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Echte liefde is altijd van elkaar blijven houden, wat er ook gebeurd. Je incompleet voelen als hij/zij niet in de buurt is.
En iedereen heeft dit nodig naar mijn idee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naast die "klik" die er eerst moet zijn: de ander accepteren zoals hij is en in zijn waarde laten, elkaar aanvullen en veel samen lachen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
alleen liefde voor dieren in onvoorwaardelijk, liefde tussen mensen niet...ik geloof daar niet in..dat loopt altijd stuk al is het na een paar jaar. liefde tussen mens en dier is puur, echt....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
respect - bewondering - affectie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Simpel: Jezelf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onvoorwaardelijkheid
en overgave en opoffering
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Echte liefde is mogelijk bij wederzijdse liefde.
De liefde wordt zo in stand gehouden en maakt
groei mee, de liefde voor elkaar wordt steeds sterker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Elkaar niet willen veranderen is het belangrijkste in een relatie......
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
echte liefde bestaat niet