Iemand met de borderline-persoonlijkheidsstoornis heeft vaak een laag gevoel van eigenwaarde en een sterke neiging tot extreme (voor)oordelen. In relaties met vrienden en/of partner is het vaak alles of niets, vaak eerst alles en daarna plotseling niets.

Het lage gevoel van eigenwaarde leidt soms tot zelfbeschadigend gedrag (automutilatie, bijv. zichzelf bewust snijden of branden), ook in combinatie met manipulatie, maar sommige Borderline-patiënten proberen hun onzekerheid te overschreeuwen door provocerend gedrag, waarbij je juist geen onzekerheid zou verwachten.

Soms treedt er dissociatie op: mensen met borderline kunnen af en toe even heen zijn, voor een bepaalde tijd niet meer in de realiteit. Het lijkt dan alsof zij zichzelf in een film zien acteren. Dissociatie is een vluchtmechanisme om de emoties onder controle te houden. Het treedt meestal op als de stress teveel wordt.

Veel borderliners leven met de angst om verlaten te worden (ook als hiervan reëel geen sprake is). Zelfs in een groep mensen kunnen ze zich eenzaam voelen.

Borderline-persoonlijkheidsstoornissen kunnen ook samen gaan met kortdurende psychoses (enige uren).

Belangrijk is dat geen twee Borderline-patiënten hetzelfde zijn. Er zijn verschillende gradaties in, van zeer leefbaar tot zeer heftig. En net zoals bij mensen zonder persoonlijkheidsstoornis, vindt men ook hier extraverte en introverte mensen.

Hoe kom je ervan af?
Met medicijnen kun je de stoornis 'in de hand houden'. Ook therapie helpt om er mee om te leren gaan.
Helaas kom je er nooit helemaal van af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

hier zijn al vragen over geweest.
Er helemaal vanaf komen, kan nooit, het zit in je hersencellen. Maar je kunt het zelf leren begrijpen en daardoor hanteren. Therapie is noodzakelijk.

Via huisarts naar GGZ
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Borderline persoonlijkheidsstoornis (kortweg: borderline) kenmerkt zich door sterke wisselingen in stemmingen, gedachten en gedrag.
Mensen met borderline zijn enorm impulsief, denken vaak zwart-wit, reageren extreem. Relaties zijn moeilijk te onderhouden, en wisselen ook sterk.

Er worden geen verschillende typen borderline persoonlijkheidsstoornissen onderscheiden. Mensen met borderline kunnen echter wel verschillen in de mate waarin ze bepaalde gedragingen hebben (zoals extraversie, neuroticisme).

Er zijn verschillende behandelingen mogelijk bij borderline:

Dialectische gedragstherapie (DGT)

Schematherapie

Psychodynamisch en psychoanalytisch georiënteerde psychotherapie

Relationship management

Cognitief analytische therapie (CAT)

Medicatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na ongeveer je vijftigste jaar gaat het ook zonder behandeling toch beter, zoals met veel stoornissen het geval is.