Moet je actie ondernemen als je kind wekelijks nachtmerries heeft?

Mijn dochter van acht is altijd al een onrustige slaper en veelvuldig droomster geweest. Alleen heeft ze nu al een maand lang zeker één keer per week een echte nachtmerrie. Ze wordt dan helemaal bang en overstuur wakker. Komt dit vaker voor bij kindjes van haar leeftijd? Of is dit juist een teken dat er meer aan de hand is en dat ik actie moet ondernemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik zou er wel iets mee doen als ik jou was. Het kan inderdaad gebeuren dat kinderen vaker nachtmerries hebben. Dit kan heel heftig en angstig zijn zoals je zelf al aangeeft. Een kind kan nog niet goed relativeren, ziet soms ook dingen in het donker die er niet zijn. Ik ben het dus ook geheel eens met de tips over het praten over of de geesten of monsters er nog zijn of niet. Maar wat ik ook heel belangrijk vind, is stil staan bij haar gevoelens.
Ga er niet aan voorbij door het af te doen als een nachtmerrie en nu is het over, hierdoor is geen ruimte voor de angst die zij wellicht moet/wil uiten op dat moment.
praat over de inhoud van de nachtmerries, laat haar haar verhaal doen, zodat zij even kan spuijen. Is zij ook bang in het donker? Praat dan ook daarover, neem maatregelen, zoals een nachtlichtje waardoor de zaken er minder eng uit zien.
Meestal komen nachtmerries met perioden, het kan zijn dat zij stress heeft in haar dagelijks leven. Je kan denken aan drukte op school, pesterijen van klasgenoten, prestatiedrang door de omgeving. Er zijn nog veel meer mogelijkheden, maar probeer uit te zoeken of een van deze zaken speelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

hmm het zou kunnen dat je dochter geesten kan zien...kinderen van die leeftijd zijn daar vatbaar voor. Als je dochter wakker schrikt van een enge droom kan je haar mss eens vragen wat ze precies droomt,ziet,of voelt..
Het kan ook zijn dat je dochter mss psychische spanning heeft van één of ander onderliggend emotioneel probleem...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker moet je actie ondernemen. Ga eens naar de huisarts..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebeuren er overdag vervelende dingen, zoals gepest worden op school, die ze 's nachts verwerkt? De actie die je dus zou kunnen ondernemen is te vragen of er dat aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeker eens een gesprekje met de dokter hebben. Misschien kan een psycholoog wat helpen. Komt daar niks uit en blijft ze dromen zoek dan iemand die je vertrouwd in het paranormale sirquit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker doen... Wees samen met het kind, en bespreek de nachtmerrie... Laat haar praten en ga erop in... En maak een oplossing voor haar...

Zeg iets in de trend van: Het is nu voorbij, zie jij de spoken nog, of zie je de draak nog? Nee dus als je wakker wordt is de droom voorbij en hoef je niet meer te denken dat de droom nog doorgaat...

Het is een onbalans in het kind, het komt zaken tegen in de dag die opspelen in de nacht, zij moet die zaken verwerken, een plek geven en het gaat via de droom bij haar... Dat is op zich heel goed, maar al te angstig is niet goed...

Stem je af op het kind en leef je als ouder in de droom van het kind... Maak het bespreekbaar en leer wat de dagelijkse aanleiding is van de nachtmerrie, en voorkom die situaties door de link te maken naar de nacht en zie dat het voorbij is na de droom...

Bespreek het met haar... Ze zal je dankbaar zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nachtmerries en overstuur zijn, zijn enorme angsten die het kind dan kent.
Daar moet over gepraat worden. Je zult erachter moeten komen welke angsten het zijn en waar de dromen over gaat.

Dus ja, die acties moeten ondernomen worden. Professioneel of zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf altijd heel levendige nachtmerries gehad en kan me goed herinneren dat ik als kind heel vaak eng droomde. Ik zal toen rond tussen de 7 en 10 zijn geweest.
Ik zou willen dat mijn ouders er wat meer aandacht aan hadden besteed, want dan had ik vast beter leren omgaan met bang zijn en angstig zijn. Bij ons thuis was het geen issue.

Mijn ervaring is dat kinderen die veel dromen en ook veel eng dromen hebben een heel rijk gevoelsleven hebben. Ze moeten die gevoeligheid en alle emoties die dat oproept kwijt kunnen. Begeleidt jouw kind door het te leren zich te uiten. Misschien door muziek of kunst, praat over dingen die je kind bezig houden.

Probeer in de nacht je kind te leren hoe om te gaan met de droom. Mijn dochter durft niet over de droom te praten, ik probeer dan haar uit te leggen hoe dat functioneert met dromen en hoe ze minder macht over je krijgen. Vraag hier anders hulp bij.