Wat is 'ware liefde' méér dan vertrouwen, genegenheid en een diep gevoel van verbondenheid? Afgezien van de sexuele aantrekking bedoel ik?

Ik vraag me vaak af wat er nou méér zit in 'ware liefde' dan wat ik hierboven beschrijf. Voor mij is het helemaal prima en genoeg, maar ik denk wel eens dat ik een mystiek deel mis, als ik mensen hoor praten over 'we leven als broer en zus en dus gaan we maar niet met elkaar verder.' Wat is daar dan mis mee? Bedoelen ze dan dat ze niet meer aan sex toekomen of een beetje uitgekeken zijn op elkaar, of mist er nog iets anders, diepers, dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag Stippen maar ook in-gewikkeld.........
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry Stippel!

Het beste antwoord

Ik heb me dit ook vaak afgevraagd en denk zeker dat 'ware liefde' het allerbelangrijkste is!

Wanneer men zegt;
'We leven als broer en zus en dus gaan we maar niet met elkaar verder.'

Dan is er vaak bij één van de partij een intimiteitsprobleem, de éne mens kan heel gelukkig zijn met deze 'ware liefde'. De ander kan erg veel behoefte hebben aan intimiteit/seksualiteit.
Wanneer de ander niet in deze behoefte kan voorzien, gebeurt het inderdaad vaak dat zo'n relatie stopt.

Ik denk niet dat jij wat mist, maar de mens is vaak op zoek naar het gehele 'plaatje'. De mens wil nog méér dan alleen die 'ware liefde'.
Zij willen die samensmelting voelen, het helemaal één zijn, samen.

Ik denk dat sommige mensen die 'als broer en zus' leven, een platonische relatie hebben, toch meer willen delen vanuit hun allerdiepste zijn.

Toegevoegd na 6 dagen:
Wanneer zij dus uit elkaar gaan vanwege 'het broer, zus relatie' wordt er mee bedoeld dat zij meer willen dan alleen een platonische relatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

ware liefde is volgens mijn onbaatzuchtige liefde , de verbondenheid die je kan voelen met mensen om je heen. zonder dat er een agenda op nagehouden hoeft te worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gevoel van eenheid is LIEFDE... Klopt... Seksuele aantrekking is iets heel anders...

Ware liefde is aantrekking tot eenheid... Ware liefde is onvoorwaardelijk... Ware liefde vraagt niets, geeft alleen maar... Ware liefde heeft in ieder geval NIETS met seks te maken... Ware Liefde is zwaartekracht (Even nadenken aub, XiniX zegt dit niet voor niets)...

"Broer en zus" is een niet duidelijke situatie... Het is een situatie die kan wel iets worden of kan niet iets worden en de onduidelijkheid heerst nog... En zolang die onduidelijkheid heerst noemen wij het een broer-zus-relatie...

Het allerhoogste vorm in Liefde is ware vriendschap... Daar laten de partners elkaar vrij, zo ver komen allen in een relatie nooit... En ware vriendschap komt pas ná een reguliere relatie, NOOIT ERVOOR...

En er is nog veel meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie de brief van Paulus aan de Corinthiers, hoofstuk 13.

Mooie omschrijving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ware liefde is niet te beschrijven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ware liefde hoort idd vertrouwen, genegenheid. verbonden zijn en seksuele aantrekkingskracht. Maar datgene wat ware liefde net iets bijzonderder maakt dan gewone liefde, is de algehele aantrekkingskracht.
Het feit dat je ondanks alles naar elkaar toe blijft trekken, maar toch gewoon jezelf vrij kan voelen.

Maar in ware liefde moet je ook investeren. Als je je ware liefde negeert door haar niet te geven wat ze verdient dan kan die liefde ook geblust worden.

Een broer/zus relatie word eigenlijk precies met bedoeld wat het woord al zegt. Samen alsof je broer en zus van elkaar bent ipv. geliefden. Oftewel je kan goed met elkaar omgaan, je kent elkaar door en door, je hebt af en toe wat strubbelingen. Maar de diepe genegenheid voor de ander is zoek. Je houd wel van elkaar, maar oppervlakkiger.

Seks is niet alles in een relatie. het zeker geen factor waarmee je kan meten of je relatie nog gezond is.
Een chineze wijze heeft hierover eens gezegt:
Als je in het eerste jaar van je relatie voor elke keer seks een boon in een pot doet en er de jaren daarna elke keer als je vrijt een boon uitpakt, raakt die pot nooit leeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ware liefde hem zit in het diepe gevoel van verbondenheid, wat jij zelf ook beschrijft, nouja naast die andere dingen dan, die zijn ook belangrijk. Maar ik denk dat er achter dat gevoel van verbondenheid meer zit dan je op het eerste gezicht misschien denkt. Ik denk dat het een gevoel is van bij elkaar horen en ook alleen maar bij elkaar horen. Het gevoel dat je bijna niet zonder elkaar kan. Het gevoel dat je één bent. Het gevoel dat je alles kunt delen en ook alles deelt. Het gevoel dat je geen geheimen voor elkaar hoeft te hebben, dat je elkaar aanvult en boven alles dat je elkaar onvoorwaardelijk lief hebt.

Ik heb nu sinds twee jaar de mazzel dat ik een jongen heb gevonden die mij onvoorwaardelijk liefheeft en mede daarom ik hou ook zoveel van hem. Vanuit het binnenste van zijn wezen houdt hij van me. No matter what, hij zal altijd bij me blijven. Wij zijn voor elkaar de ware en de enige, ondanks alles en dat is volgens mij liefde. Soul mates, zo kan je het ook zien.

Of anders gezegd: Het is pas echt liefde als je alles van de ander weet en kent en elkaar dan nog steeds (onvoorwaardelijk) liefhebt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefde kun je niet kopen, ze wordt je uit het hart gegeven.
Liefde kun je niet ontlopen, het is de basis van ons leve