Ik heb een relatie met een man die PPD NOS heeft en daardoor vaak moeilijk in omgang; weet iemand een forum voor de partners van deze patienten?

Hij heeft GEEN autisme, wel aanverwante stoornissen en ik wil hem echt niet kwijt..alleen af en toe eens met iemand praten die in het zelfde schuitje zit...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

http://forumoverautisme.yourbb.nl/

http://partnersvanpddnos.hyves.nl/

http://www.lotgenotenforum.nl/forum/relaties/2144-vriend-met-pddnos.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Onderstaande website geeft veel mogelijkheden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Andersom: nu ben ik in de war. PDDnos is een autisme-spectrum stoornis en wordt daarom in het algemeen autisme genoemd. Op de genoemde site vind je ook mensen met de diagnose PDDnos. Dat de eigenschappen van je vriend niet lijken op klassiek autisme lijkt me logisch, want anders had hij die diagnose gehad. Ik heb twee kinderen met PDDnos, die echt totaal verschillend zijn, met een totaal andere manier van aanpak die ze nodig hebben. PDDnos is de verzamelbak voor alle autisme-spectrum stoornissen die niet in een ander vakje passen. Maar het is wel degelijk een vorm van autisme. Ik zou het echt op die site zoeken als ik jou was. Er zijn zoveel vormen als er mensen zijn (bijna...).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens met Dounja. De NVA (Nederlandse Vereniging voor Autisme) waar deze link naar verwijst, is er voor mensen met alle mogelijke vormen van autisme, en dus ook PDD-Nos. En ze hebben ook een contactgroep voor 'partners van'.
Dit lijkt me ook een goeie site hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PDD NOS is per definitie geen autisme. De personen dat je hierbij kunnen helpen zijn psychologen. Deze mensen kunnen je een aantal technieken aanleren hoe je met de moeilijke karakteristieken kan omgaan.

In geval van verhitte emoties is het altijd wijs om eerst de emoties te laten zakken. Laat hem kalmeren en ga dan vanuit zijn perspectief kijken naar de situatie.

Indien hij jou onheus behandeld heeft. Vraag hem dan naar hoe hij wil behandeld worden in de zelfde situatie (zonder op de situatie terug te komen omdat dit weer de verhitting kan opstarten). Leg pas wanneer hij duidelijk heeft geantwoord de link met de vorige situatie.

Als het op gevoelsmatige aspecten aankomt kan een goede techniek de punten vraag zijn. Vraag hem hoe hij zich voelt. Vanaf dit getal ga je dan vragen waarom hij geen lager getal (neem concreet voorbeeld) heeft gegeven. De belangrijkste is echter de vraag wat er zou moeten gebeuren om een hoger getal te bereiken. Dit zet hem aan tot oplossend denken. Je gaat hem zelf de oplossing laten aanreiken. Dit alles zonder op de probleemstelling te komen omdat dit weer een episode kan uitlokken. Hou het op het onderbewuste.

Voor jezelf: Wees altijd bewust van de aandoening. Dit wil zeggen ga niet mee in de episodes laat hem afkoelen. Geduld is ook iets wat noodzakelijk is om effectief stappen te bereiken. Het is moeilijker en dus ook trager.

Kortom geduld is een mooie deugd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat de vraagsteller er niet om wat PDD-NOS is of hoe hier mee om te gaan. Ze wil gewoon een adres waar ze kan praten met lotgenoten die hetzelfde ervaren als zij. Waar ze even haar ei kwijt kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Akkoord maar die vraag stel je niet als je het er niet moeilijk mee hebt. Verder zien dan de neus lang is kan helpen. Ik benoem ook dat psychologen haar het best kunnen helpen. In mijn beleving op een forum of iets dergerlijks ga je enkel geconfronteerd worden met vaak foute methodes van anderen om te handelen. Dit doet meer slecht dan goed in ene situatie als dit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PDD-Nos is een autisme spectrumstoornis en dus wel autisme. Je kunt het beestje zo veel mooie namen geven als je wil, het is toch echt een autistische aandoening. Kijk maar in de DSM-IV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat begrijp ik en dat is ook prima. Om te leven met iemand met PDD-NOS is ook niet makkelijk. Om op een forum bij lotgenoten je ei kwijt te willen, wil nog niet zeggen dat je het te moeilijk hebt om met iemand met PDD-NOS samen te leven. Ze kan hier met haar man over praten, maar deze zal de dingen anders zien dan zij het ziet, omdat zij en haar man de PDD-NOS allebei ervaren vanuit een ander perspectief. Dan kan het soms erg fijn zijn om met iemand te kunnen praten die het vanuit hetzelfde perspectief ervaart. Ik zelf heb ADD en ik kan hier met mijn vriend over praten en ook met een arts. Door hier over te praten kan mijn vriend zich in mij verplaatsen en mij zo begrijpen, maar uiteindelijk ervaart hij niet wat ik ervaar. Een lotgenoot ervaart dit toch weer op een andere manier en bekijkt dit ook vanuit een ander perspectief. Door met een lotgenoot te praten hoeft dit niet in te houden dat ik geholpen moet worden of andere methodes wil aanleren. Alleen het feit om te kunnen praten met een lotgenoot, ongeacht het onderwerp waarover je praat, kan fijn zijn. Voor anderen is alleen het feit dat zij weten dat zij niet de enige in die situatie zijn een onmisbaar feit. Zodra de draaglast van het leven met iemand met PDD-NOS zwaarder wordt dan de draagkracht die ze heeft en daar hulp bij nodig heeft, dan wordt het een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stippel: PDD-NOS heeft gelijkaardige symptomen eerder gaat het over de restgroep aan symptomen. Je hebt gelijk dat het kan zijn dat het autisme is maar dit moet zeker niet in alle gevallen zo zijn. De dsm IV criteria stellen trouwens ook dat je niet aan allen moet voldoen om deze diagnose te krijgen. Maar ik was inderdaad iets te voorbarig om de woorden 'per definitie' te gebruiken :-) Duchantain: steun zoeken is een vorm van vlucht (coping style). Vroeg of laat ga je iets moeten doen aan de problematiek. Dit is mogelijk enkel is de bron van de aangereikte methodes heel belangrijk. Ik kies daarom veruit voor psychologen. Ik geef je wel gelijk. Het kan inderdaad enorm heilzaam zijn om met gelijkgestemden te praten. Zolang het besef er maar is dat dit tijdelijk is. Ik begrijp ook je bescherming naar ADHD en ADD toe. Ik ben er al heel mijn leven mee geconfronteerd geweest. Ik weet wat de symptomen zijn. Ik kan er ook heel goed mee om. Jaren maar ooit komt de tijd dat het uitstelgedrag bijvoorbeeld tot problemen lijdt. Mogelijk financiële problemen. Op die moment is het geen kwestie meer van het aan te kunnen. Je ervaart namelijk effectieve gevolgen. Deurwaarders, .... noem maar op.
kortom ik wil zeggen dat de mogelijkheid ermee om te kunnen ok is tot er persoonlijke verstrekkende gevolgen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@stippel
PDD-NOS is inderdaad een autisme spectrum stoornis. Dat wil nog niet zeggen dat PDD-NOS hetzelfde is als autisme. PDD-NOS is geen autisme en autisme is geen PDD-NOS. Wel zijn beide een stoornis in het autisme spectrum en zijn beide dus autisme spectrum stoornissen. De DSM is een classificatiesysteem. Beide stoornissen worden in de DSM terminologie afzonderlijk geclassificeerd, maar vallen wel onder dezelfde klasse. De DSM-IV wordt verder opgedeeld in de DSM-IV-TR, waarin beide stoornissen worden geclassificeerd onder dezelfde klasse, wel te verstaan de pervasieve ontwikkelingsstoornissen. Binnen deze categorie worden verschillende stoornissen onderscheiden, waaronder autistische stoornis/autisme en Pervasieve Ontwikkelingsstoornis Niet Anderszins Omschreven/ PDD-NOS (In het Nederlands POS-NAO. Beide stoornissen hebben een wezenlijk onderscheid en zijn daardoor afzonderlijke stoornissen, welke afzonderlijk worden gediagnosticeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Ultimus
Wie heeft het over steun zoeken? Praten met lotgenoten kan iets anders voor je betekenen dan steun zoeken. Je hebt bijv. ook nog erkenning en herkenning. Uiteraard moet je iets doen aan de problematiek. Maar er zijn ook mensen die het prima voor elkaar hebben wat betreft de aanpak van de problematiek, maar die het GEWOON FIJN vinden om met een lotgenoot in gesprek te zijn. Net zoals mensen met kinderen het soms fijn vinden om met andere mensen met kinderen te praten. Zoals mensen die gitaar spelen het soms gewoon fijn vinden om met iemand anders te praten die ook gitaar speelt. Je deelt een gezamelijke 'interesse', zonder dat daar bij voorbaat iets uit voort moet komen. Ik heb helemaal geen bescherming naar ADD toe. Ik kan heel goed met mijn ADD omgaan, zelfs zo goed dat medicatie en behandeling voor mij niet noodzakelijk is. En niet elke ADD'er vertoont uitstelgedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@duchantain: heb ook helemaal niet gezegd dat het altijd zo moet zijn. Je hebt een punt praten met gelijkgestemden kan inderdaad gewoon leuk zijn. Het is enkel de samenhang tussen 'moeilijke in de omgang' en de vraag om erover te kunnen praten dat sterk indiceert dat het toch dieper zit dan even over wat gitaren leuteren. Vandaar ook de mijn antwoord om dieper in te gaan en wat technieken aan te bieden. Als de vragensteller er niets aan heeft is het ook zo. Deze twist is een straatje zonder eind dat gebaseerd is op een subjectieve opvatting van een vraag en een antwoord. Jij voelt je toch persoonlijk aangevallen merk ik. Mijn excuses helemaal niet de bedoeling :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha. Helemaal niet, joh. Ik voel me niet zo snel persoonlijk aangevallen. Ik wou alleen maar aangeven dat ik geen reden heb om beschermend te moeten zijn t.a.v. ADD. Wat mensen over ADD denken zal me worst zijn. Ik heb alleen de neiging een reactie te geven als mensen feitelijk iets over me neer zetten wat niet klopt. Ik wil ze graag dan even laten weten dat de vork zo niet in de steel zit. Als ze daarna er nog zo over denken, dan moeten ze dat vooral doen. Ik voelde me dus niet persoonlijk aangevallen en je excuses zijn ook nergens voor nodig :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk :-) dan zitten we op dezelfde lijn :-)