Hoe gaat het vragen van de pil bij de dokter in zijn werk?

Ik heb morgen een afspraak bij de dokter voor de pil omdat ik altijd erge buikpijn heb tijdens mijn periode. Maar ik hoor van mensen dat ze in hun ondergoed op de weegschaal moesten en inwendige onderzoeken kregen. Ik wil dit ECHT niet. Bloeddruk meten prima, maar ik ga niet in mijn ondergoed staan. Kan iemand mij vertellen of dit waar is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
18.4K

Antwoorden (4)

Dit is per dokter verschillend, een inwendig onderzoek wordt soms gedaan, gewicht wordt ook vaak gemeten. Een huisarts is wel wat gewend, dit hoort bij zijn werk. Mocht hij het voorstellen kun je altijd aangeven hoe je erover denkt. Misschien kun je ook bij vrouwelijke huisarts terecht wanneer je dit prettiger vind.
Een arts doet eventuele onderzoeken ook voor jou, dus niet zomaar een pil voorschrijven is eigenlijk alleen maar goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is niet meer.
Misschien de oudere huisartsen die het nog doen.
Maar volgens de nhg standaarden is dit niet van toepassing.

Lichamelijk onderzoekNaar de tekst van de NHG-Standaard

Bij aanwezigheid van risicofactoren voor hart- en vaatziekten: bloeddruk en bij obesitas gewicht.
Voorafgaand aan spiraalplaatsing: gynaecologisch onderzoek (ligging, grootte en consistentie uterus) en soa-onderzoek bij afwijkende fluor en op indicatie .
Dus alleen als je een spiraaltje wilt plaatsen.

Algemeen

Reden voor anticonceptie.
Ervaringen met eerdere anticonceptie.
Hulpvraag, verwachtingen van de gewenste methode, ideeën over eventuele bijwerkingen.
Begindatum laatste menstruatie, regelmaat, duur en pijnlijkheid van menstruatie, hoeveelheid bloedverlies, tussentijds bloedverlies, wens behoud menstruatie.
Indien van toepassing: datum voorafgaande bevalling, borstvoeding.
Bij voorkeur voor hormonale anticonceptie

Voorgeschiedenis: myocardinfarct, ischemisch cerebrovasculair accident, veneuze trombo-embolie, trombofilie, borst- of baarmoeder(hals)kanker, ernstige leverfunctiestoornissen.
Risicofactoren voor hart- en vaatziekten: roken, hypertensie, hypercholesterolemie, diabetes mellitus, hart- en vaatziekten bij ouders, broers of zussen jonger dan 60 jaar, obesitas.
Migraine met aura.
Veneuze trombo-embolie bij familieleden.
Geneesmiddelengebruik (anti-epileptica, rifampicine, Sint-Janskruid).
Bij voorkeur voor spiraal

Kans op aanwezige zwangerschap.
Klachten die wijzen op PID (afwijkende fluor, buikpijn).
Risico op soa (onbeschermd seksueel contact met wisselende partners, partner met wisselende contacten, urethritisklachten).
Bij voorkeur voor definitieve methode

Huidige gezinssamenstelling, mogelijkheid van onvoorziene wijzigingen in de toekomst.

Richtlijnen beleidNaar de tekst van de NHG-Standaard

Betrouwbare methoden zonder relevante ziekten en risico’s (zie anamnese):

hormonale anticonceptie: combinatiepreparaat (pil, vaginale ring, pleister), methoden met alleen progestageen (pil, prikpil, implantatiestaafje, hormoonspiraal);
spiraal (koper of hormoon);
sterilisatie (man of vrouw).
Combinatiepreparaten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik betwijfel ten zeerste of dit nog van toepassing is. Als hij dit toch zou willen uitvoeren dan zou ik hem zeggen hoe je hier tegenover staat. ik begrijp ook dat je hier wat onwennig tegenover staat maar als de arts dit wil laten uitvoeren dan heeft hij wel zijn redenen en houd altijd in je achterhoofd dat die arts dat professioneel gaat aanpakken en dat je je dus nergens zorgen over hoeft te maken. En als ik je een tip mag geven: ga bij een dokter die je vertrouwt en al langer kent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
inwendig onderzoek is niet perse nodig. mocht dat wel het geval zijn - geef dan aan dat je een vrouwelijke arts wilt laten kijken.
je wilt tenslotte van je klachten af - de pil lost de klacht(en) niet vanzelfsprekend op. er kan iets anders aan de hand zijn.

veel succes!