Mag mijn werkgever bepalen dat ik in een bepaalde periode (maart t/m half juli) niet met vakantie mag, hierna pas, terwijl ik 23-08 ben uitgerekend?

Op dit moment zijn wij bezig met een groot ICT-project, waarvan het huidige primaire systeem wordt vervangen voor een nieuw systeem. Ik ben op dit moment zwanger en ben zeer vermoeid, het project kost mij ook zoveel moeite dat ik echt vakantie nodig heb, anders red ik het niet, maar ik mag eigenlijk pas na half juli met vakantie. Dan ben ik ook met zwangerschapsverlof en kan ik niet meer met vakantie. Mag een werkgever dit van mij eisen of moeten ze mij dan toch de kans geven om tot rust te komen en dagen op te nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij wil dat je je vakantie opneemt tijdens je verlof, dan heeft hij sowieso pech. Je recht op vakantiedagen blijft gewoon staan en dan neem je die op na je verlof.
Je hebt ook recht op extra rust/pauzes tijdens je werkdag. Misschien kun je daarmee toch volhouden.

Antwoorden (3)

Ja, dat zou die kunnen doen als hij daar zwaar wegende redenen voor heeft . Ivm met een project , zieke collega's enz . Maar het zou heel onhandig van hem zijn , indien jij aangeeft dat het jou te zwaar wordt (is) dan is hij geen goed werkgever . Jij moet naar je lichaam luisteren indien je echt te vermoeiend , ga je als nog minder werken in of zelfs de ziekte wet in . In overleg arts of verloskundige . Ja hij is dan dan ook nog slecht zaken man :) want dan ben je toch thuis op zijn kosten :) en een ontevreden en teleurgestelde werknemer . Laat hem andere oplossingen bedenken . Praat er eens rustig over misschien heeft er niet eens over nagedacht , is hij / zij onhandig , slecht manager , zakenman en ook nog dom :) Je moet hem /haar even helpen denken , je zit tenslotte in de hoofdrol van je eigen leven , dus neem de regie . Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
De baas wordt wel heel dom afgeschilderd,misschien kan hij ze niet missen,zou ook kunnen,en als je als bedrijf in deze tijd een project hebt,moet je alle zeilen bij zetten.
Ook zwangere ,Ha Ha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep en de baas is een pot met geld waar je vrijblijvend uit kunt blijven graaien.....dus niet he, het houd een keer op. Ziek is ziek, daar is de ziektewet voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste , Jet en burgos , ja ik vind ook dat dat rechte en plichten onevenredig zwaar Vd werkgever zijn . Maar het is realiteit waar je als werkgever mee om moet gaan . Een klein bedrijf komt heel snel in grote problemen indien medewerkers in de ziekte wet komen . Het is het gevolg van makkelijke politieke keuzes alleverantwoordelijlheden bij de werkgever op de schouder leggen . Dus , helaas het is net als het weer ! Je kunt het niet veranderen , maar je kan vaak wel leren er mee om te gaan . Dus indien medewerkers aangeven dat het hun te zwaar wordt moet je daar wat mee doen , ook al heb je de neiging te zeggen kom op meid niet zeuren , en je eigen doelen te stellen . Maar het kan vaak averechts werken . En dan kost het je veel meer . Je eigen humeur (gezondheid) de arbeids relatie enz . Je moet als werkgever het hele spectrum overzien , hoe is de Arbeids overeen komst , enz . En niet alleen denken nu , en straks zien we wel .
Je hebt recht op tenminste 16 weken zwangerschapsverlof. Kijk even op deze site, dan weet je duidelijk waar je aan toe bent en waar je recht op hebt.
Overigens ben ik het met de voorgaande reactie eens. Je baan is belangrijk maar jij en je baby vele malen belangrijker, dus als het te veel is; direct stoppen. Je lichaam geeft precies door wat het wel en niet aan kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je werkgever mag inderdaad aangeven dat een vakantie in een bepaalde periode niet wenselijk is. Hij moet dit formeel aangeven en jij moet hierop kunnen reageren. Alleen als er zwaarwegende redenen zijn voor een bedrijf dan staat hij in zijn recht. Hij moet jou dan wel de mogelijkheid geven om daarna op vakantie op te nemen.

Maar ik denk niet dat dit hier de issue is. Jij geeft aan dat werken en zwanger zijn je nu even niet zo goed meer afgaat. Ga naar de verloskundige en de bedrijfsarts. Jouw gezondheid en kind zijn 100x meer waard. Als je gezondheid er aan onder door gaat dan neem je geen verlof maar dan zoek je samen met je werkgever naar een oplossing.

Wellicht dat je nog een paar uur per dag thuis kan werken? Probeer afstemming te vinden met je bedrijfsarts dan moet het wel goed komen! Succes!