Hoeveel dagen krijg ik verlof volgens ARAR bij het overlijden van een oom?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K
ronron1212
10 jaar geleden
zeker geen dagen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar haal je die info vandaan, kijk naar de bon genoemd in mijn antwoord.
ronron1212
10 jaar geleden
Voor derde graad heb je echt geen dagen vrij ook niet in de ARAR.

Het beste antwoord

Uit mijn jarenlange ervaring als personeelsmedewerker bij de Overheid weet ik nog dit.
Geen recht op verlof bij het overlijden van een oom:

Artikel 33d van het ARAR zegt:

c. bij overlijden van:
1e. in artikel 33i, tweede lid, genoemde personen: vier dagen;
2e. bloed- of aanverwanten in de tweede graad: twee dagen, of, indien de ambtenaar
is belast met de regeling van de lijkbezorging of van de nalatenschap dan wel van
beide, ten hoogste vier dagen;

Aangezien een oom een derdegraads familie is,
heb je volgens het ARAR geen recht op verlof.

Maar gelukkig is daar ook nog altijd:
Artikel 33e
En dat werd bij ons vrij regelmatig toegepast:

1. Buitengewoon verlof van korte duur, al dan niet met behoud van volle bezoldiging, kan bovendien worden verleend in de gevallen, waarin hij, die tot verlenen van dat verlof bevoegd is verklaard, oordeelt, dat daartoe aanleiding bestaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoi,

Gecondoleerd met het verlies van je oom.

Conform de ARAR (Zie bron) kun je lezen op pag. 24 het volgende:
Artikel 33d
1. Tenzij de belangen van de dienst zich daartegen verzetten, wordt aan de ambtenaar
buitengewoon verlof met behoud van volle bezoldiging verleend:
a. bij zijn huwelijk: twee dagen;
b. tot het bijwonen van een huwelijk van bloed- of aanverwanten in de eerste en tweede graad: één dag;
c. bij overlijden van:
1e. in artikel 33i, tweede lid, genoemde personen: vier dagen;
2e. bloed- of aanverwanten in de tweede graad: twee dagen, of, indien de ambtenaar
is belast met de regeling van de lijkbezorging of van de nalatenschap dan wel van
beide, ten hoogste vier dagen;
d. bij bevalling van zijn echtgenote: ten hoogste twee dagen.

Dit zou betekenen dat je recht heb op 2 dagen, echter als jij de begrafenis e.d. moet regelen 4 dagen.
Je oom is een 2e graad bloedverwant (vader, moeder, broers, zussen en kinderen zijn de 1e graad)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Het gaat om derde graad dus Bij overlijden van bloed- of aanverwanten in de derde en vierde graad is het verlof beperkt tot de tijd die nodig is om de begrafenis of crematie bij te wonen, maar in ieder geval gemaximeerd tot één kalenderdag. overgrootouder personeelslid
- achterkleinkind personeelslid
- neef en nicht personeelslid
(kind van broer of zus)
- oom en tante personeelslid
(broer of zus van ouders)

- overgrootouder partner
- achterkleinkind partner
- neef en nicht partner
(kind van broer of zus)
- oom en tante partner
(broer of zus van ouders).

3e graad
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad zijn ooms en tantes derde graad, dus 1 dag verlof.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar volgens het ARAR is er dus geen recht op verlof.