Hoeveel dagen krijg ik verlof volgens ARAR bij het overlijden van een oom?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Uit mijn jarenlange ervaring als personeelsmedewerker bij de Overheid weet ik nog dit. Geen recht op verlof bij het overlijden van een oom: Artikel 33d van het ARAR zegt: c. bij overlijden van: 1e. in artikel 33i, tweede lid, genoemde personen: vier dagen; 2e. bloed- of aanverwanten in de tweede graad: twee dagen, of, indien de ambtenaar is belast met de regeling van de lijkbezorging of van de nalatenschap dan wel van beide, ten hoogste vier dagen; Aangezien een oom een derdegraads familie is, heb je volgens het ARAR geen recht op verlof. Maar gelukkig is daar ook nog altijd: Artikel 33e En dat werd bij ons vrij regelmatig toegepast: 1. Buitengewoon verlof van korte duur, al dan niet met behoud van volle bezoldiging, kan bovendien worden verleend in de gevallen, waarin hij, die tot verlenen van dat verlof bevoegd is verklaard, oordeelt, dat daartoe aanleiding bestaat.

Hoi, Gecondoleerd met het verlies van je oom. Conform de ARAR (Zie bron) kun je lezen op pag. 24 het volgende: Artikel 33d 1. Tenzij de belangen van de dienst zich daartegen verzetten, wordt aan de ambtenaar buitengewoon verlof met behoud van volle bezoldiging verleend: a. bij zijn huwelijk: twee dagen; b. tot het bijwonen van een huwelijk van bloed- of aanverwanten in de eerste en tweede graad: één dag; c. bij overlijden van: 1e. in artikel 33i, tweede lid, genoemde personen: vier dagen; 2e. bloed- of aanverwanten in de tweede graad: twee dagen, of, indien de ambtenaar is belast met de regeling van de lijkbezorging of van de nalatenschap dan wel van beide, ten hoogste vier dagen; d. bij bevalling van zijn echtgenote: ten hoogste twee dagen. Dit zou betekenen dat je recht heb op 2 dagen, echter als jij de begrafenis e.d. moet regelen 4 dagen. Je oom is een 2e graad bloedverwant (vader, moeder, broers, zussen en kinderen zijn de 1e graad)

Bronnen:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100