Het heeft allebei voor- en nadelen. Het voordeel als je allebei hsp bent, is vooral, dat je begrip hebt voor elkaars 'speciale eigenschappen'. Dat je die eigenschappen bij elkaar kunt versterken is soms een nadeel (is in eerdere antwoorden al genoemd), maar niet altijd.
Een voordeel als de ene hsp is en de ander niet, is dat de 'niet-hsp' de zaken 'in balans' kan houden. Dan moet hij/zij echter wel begrip hebben voor de hsp. Het kan ook gebeuren dat de 'niet-hsp' door de invloed van de hsp-partner zelf ook 'sensitiever' gaat worden.

Als je zelf hsp bent, dan neem ik aan dat je wel in staat bent om een partner uit te kiezen die begrip voor je heeft. Wederzijds begrip is sowieso het belangrijkst in een relatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik dat je zeker niet moet gaan zoeken tot je partner vind die ook hsp is.
Als je toch een leuke partner tegen komt die niet hsp is zeg je toch niet nee want je bent niet hsp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha, interessante vraag.

Ik heb ervaring met het tegenovergestelde en ik kan je zeggen, dat heeft soms wel nadelen

MAAR elke relatie ken zo zijn voors en tegens

Ik denk dat 2 HSP's samen wel het risico lopen dat ze steeds minder gaan doen en nergens komen omdat ze niemand hebben die ze soms over een streep trekt waardoor ze iets meemaken dat welliswaar belastend was maar toch heel leuk

Bovendien wordt je meestal verliefd voordat je een partner kiest en blijkbaar (want alle HSP's die ik ken hebben een niet-HSP partner) is dit niet het belangrijkste bij verliefd worden
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkenbaar. Wij gaan er inderdaad weinig uit, of het is met z'n tweeën. De andere-mensen-drempel is erg hoog. Maar inderdaad, je wordt verliefd en dat is geen rationele beslissing.
amigo
12 jaar geleden
ja, daar zeg je wel weer een goeie. Als je samen iets doet is het wel zeer OK waarschijnlijk.
Naar mijn mening maakt het niet zoveel uit.

Wel zijn mijn vriend en ik allebei gevoeliger 'dan anderen' en tussen ons gaat het buitengewoon goed! Je voelt elkaar wat beter aan.

Maar dat houdt niet in dat een niet-hsp'er en een hsp'er geen goede relatie hebben :)

Als je je maar op je gemak voelt bij je partner, daar gaat het uiteindelijk om :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Beter' is niet zo relevant. Je houdt van iemand of niet. Een bepaald persoonlijk kenmerk maakt dan niet zoveel uit. Aan een relatie moet je toch altijd heel hard werken, en je moet de ander altijd leren kennen en hij/zij jou. Hoe je met elkaar omgaat hangt af van het respect dat je voor elkaar toont, en niet van of je bij voorbaat al als twee puzzelstukjes in elkaar past!