Hoe kan ik het beste weer contact zoeken met mijn stiefzusje?

Ik heb de afgelopen week de relatie tussen mij en mijn stierzus ongelooflijk verpest. Ik ben midden in de nacht terwijl ik naar de badkamer wou op haar kamer terecht gekomen. Ik had mezelf op de automatische piloot gezet en s'nachts ben ik niet altijd even helder. Nou kan dit misschien 1 keer gebeuren maar het gebeurde twee keer achter elkaar! En ze is ontzettend geschrokken natuurlijk.
Nu heeft dit conflict zo'n dieptepunt bereikt dat ze weigert thuis te komen (ze is bij haar zus) als ik er ook ben.

Deze hele situatie is ontzettend ongezond, want ik woon samen met haar vader (stiefvader) en broer (stiefbroer). In al die jaren heb ik haar geen strobreed in de weg gelegen en langzamerhand wordt ik afgeschilderd als een crimineel.
Nu rest mijn vraag: Hoe kan ik dit nu gecontroleerd uitwerken en uitpraten? Geneest tijd alle wonden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Amadea
11 jaar geleden
Ben je alleen maar per ongeluk haar kamer binnengelopen, of bedoel je dat er ook bepaalde daden uitgevoerd zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben misschien wat langzaam van begrip, maar van welke kunne ben je?
Amadea
11 jaar geleden
Het lijkt mij dat spammer een jongeman is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij/zij schrijft: Ik woon samen met haar stiefvader en bij samenwonen denk ik toch aan een (seksuele) relatie.
Het kan natuurlijk ook een homofiele relatie zijn, maar dan wordt de vraag er niet duidelijker op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oja ik ben een jongeman! En ik heb niks uitgehaald of met de gedachten wat uit te halen. Toen zij wakker schrok besefte ik waar ik was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, hij schrijft volgens mij dat hij samen met haar, én vader en broer woont...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@moolkeesje
Ik woon samen met haar, vader en broer gewoon als gezin. In geen zin was de relatie meer dan twee bevriende mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, ik had het verkeerd geïnterpreteerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Spammer Ik vind het best moedig dat jij dit naar buiten brengt, ook als is het onder pseudoniem. Dat maakt het volgens mij niet noodzakelijk makkelijker. Daarom een + voor jouw vraag. Ga je vooral niet schuldig voelen en wees blij met het moment waarop je letterlijk en figuurlijk wakker werd geschud. Het had veel erger gekund en dat besef je zelf ook wel. Dit is één van de vele shock-momenten in en mensenleven die een belangrijk keerpunt inluiden. Nu is het aan jou om te bepalen welke richting jij uit wil. Hopelijk ben je erg genoeg geschrokken om voortaan klaar wakker te zijn van zodra je je hoofd opheft, of wat dan ook ondernemen wil ;-) Liefs, Succes en Mega Big Smile van me

Antwoorden (4)

je excuus maken, en haar een slot geven wat ze op de deur kan zetten( of dat doe jij even voor haar) en geen smoesjes verzinnen van niet helder zijn's nachts. Het is het huis waar jij woont, dus je weet echt wel waar je kamer is, of loop je die kamer ook binnen als zij niet thuis is?
Als dat niet zo is, dan klopt die smoes automatische piloot helemaal niet, want je zou automatisch naar je eigen kamer moeten gaan.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op zijn tijd kwam ik gewoon haar kamer binnen ja, denk aan bijvoorbeeld post, dat eten klaar is, pakketjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@anneliez: +1 @Spammer:
Het verhaal over automatische piloot is misschien geen smoes, maar het klinkt wel zo. Dus dat zal de zaak niet echt helpen. Excuus maken én haar een slot geven voor op haar deur (en liefst nog zelf erop zetten) vind ik een heel goed idee. Daarmee laat je zien dat je er alles aan doet om te voorkomen dat het nogmaals gebeurt, en laat je dus zien dat je geen slechte bedoelingen hebt.
Vooraleer je jouw stiefzusje contacteert met beloftes die je misschien niet kan nakomen is het volgens mij absoluut nodig dat jij eens tijd vrij maakt voor een héél grondig zelfonderzoek.

Vraag jezelf eerst eens af wat jouw ware gevoelens voor jouw stiefzusje zijn.
Het zou mij niet verbazen dat jij onverwacht verliefd bent geworden op haar of op zijn minst sterkere gevoelens koestert dan louter vriendschappelijke gevoelens. Ht zou ook pure lust kunnen zijn.

Wat het ook is maakt niet uit maar het is wél belangrijk dat jij het voor jezelf ontdekt én benoemt. Pas dan kan je er ook daadwerkelijk iets aan veranderen als... je het nut daarvan inziet tenminste.

Doe je dit niet dan kan jij jezelf nog duizend maal voornemen om uit haar buurt te blijven, toch zal jij als een magneet naar haar getrokken worden omdat jij die ene sensor tussen haar en jou (passie, lust of wat dan ook) niet hebt geneutraliseerd.

Je moet dus duidelijke taal spreken met jezelf en dat lukt enkel als je ook de lange termijn gevolgen van dit alles inziet. Neutraliseer jij deze drang niet dan zal je er nog mee te maken krijgen naar anderen toe en geloof me... deze drang wordt op termijn enkel sterker als je jezelf niet confronteert met de onaangename gevolgen voor jezelf.

Pas als je aan jezelf écht durft toe te geven wat jou gedreven heeft dan kan je een voornemen maken en dat voornemen kan je dan per brief aan jouw stiefzusje en aan haar ouders bezorgen. Iedereen zal jouw oprechtheid waarderen en dus zal je ok van hen steun kunnen verwachten.

Tracht ook te begrijpen dat het voor meisjes/vrouwen misschien nog belangrijker is dan voor mannen om in huis minstens één ruimte ter beschikking te hebben waar ze zich ongedwongen én veilig kunnen voelen. Dit heb jij onverwacht onmogelijk gemaakt en ik ben er zeker van dat jij dit niet met opzet hebt gedaan doch het resultaat komt voor jouw stiefzusje op hetzelfde neer.

Vraag in die brief aan jouw stiefzusje wat haar wensen/eisen zijn voor een terugkeer en doe pas beloftes als je er héél goed hebt over nagedacht of je ze werkelijk én van harte wenst na te komen.

IK wens je alle geluk van de wereld toe want je zit niet in een benijdenswaardige positie. Gelukkig zijn er oplossingen bij de vleet, hopelijk maak je er gretig gebruik van.

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan de ene kant vraag ik me af hoe het komt dat je je tweemaal vergiste. Moesten jullie pas een "nieuw gezin" vormen en net wonen in een huis waar de kamer van de stiefzus toevallig ongeveer op de plaats ligt waar in het vorige huis de badkamer was (zodat je idd als een automatische piloot haar deur open trok) dan zou ik het nog begrijpen. Maar je spreekt over "jaren" dus blijkbaar is er hier een toestand die al lang bestaat.
Aan de andere kant frappeert me de zeer sterke reactie van je stiefzus omdat jij in haar kamer binnen komt (en wellicht onmiddellijk terug buiten gaat).
Ik bedoel : dat dit leidt tot een conflict en zelfs tot een breuk in de familie...Natuurlijk kan ze geschrokken zijn als jij plots haar kamer binnenkomt, maar om dan meteen de relatie te verpesten lijkt me toch kras.
Daarom heb ik een donkergrijs gevoel dat er hier veel meer aan de hand is.
Het kan zijn dat je (onbewust) dingen uitstraalt naar je stiefzusje waardoor ze zich minder veilig voelt. Misschien verliefdheid, of verlangen of nog iets anders.
Het kan ook zijn dat je stiefzusje door andere ervaringen erg bang geworden is. Bang dat bepaalde dingen uit het verleden opnieuw zullen gebeuren. Als jij zegt dat je al die jaren geen strobreed in haar weg gelegd hebt, geloof ik je graag. Maar die angst van je stiefzusje is groot naar verhouding van wat er gebeurde dus dit moet aan iets liggen...
Wat mij ook frappeert is dat jij afgeschilderd wordt als een crimineel....Allemaal erg overtrokken reacties op een in wezen onschuldige gebeurtenis. Tenzij je de hele waarheid niet vertelt natuurlijk, wat jammer zou zijn vermits je hier anoniem je verhaal kan doen.
Als je spreekt dat je samen woont met haar vader en broer, waar is dan de moeder (wellicht jouw moeder)? Is zij ook nog bij jullie?
Wat ik zou aanraden is :
- analyseer de situatie eens open en eerlijk. Wat kan maken dat je stiefzusje zo reageerde? Heeft het met jou te maken en zo ja, met wat? Of zijn er andere dingen gebeurt met haar die buiten jou staan?
- tijd geneest vele wonden, maar hier zou ik niet op speculeren. vermits zo wat de hele familie hierop betrokken is, zou ik met iemand van de familie praten en jouw visie proberen duidelijk te maken. het ideale lijkt me een ouder of eventueel de zus waar ze bij woont.
- zoek desnoods deskundige hulp die gesprekken kan begeleiden tussen jou en je stiefzusje en zo het vertrouwen kan herstellen.
liveisgreat
11 jaar geleden
Ik zou zeggen, schrijf dat meisje een brief, géén mail, waarin je eerlijk aangeeft wat jou ertoe gebracht heeft deze grove inbreuk te maken in haar privé leven.

Koppel ook je excuses aan de belofte dat haar dit nooit meer zal overkomen.

Als je verliefd op haar mocht zijn, ZEG dat dan gewoon eerlijk tegen haar.

Kortom: Wees dus zowel oprecht als eerlijk en vraag haar jou deze inbreuk in haar privé leven te vergeven.

Groet,

Ton