Ik heb een vriend waarvan ik denk dat het niet helemaal goed gaat thuis. Zijn ouders zijn ook vaak dronken. Wat moet ik doen?

-

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (12)

Mee naar de film nemen en daarna terloops bij het afdrinken erover beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niets!! als je vriend er zelf ongelukkig door is zou HIJ zelf stappen moeten ondernemen..
je kan alleen met je vriend praten en hem helpen, alleen als hij dat wilt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het este kan je met je vriend praten want daar zijn vrienden toch voor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je het alleen maar denkt, kun je niet meer doen dan vragen of je idee klopt. En dat zal niet meevallen, hij kan heel beledigd reageren.
Je kunt alleen vragen hoe het met hem gaat en dat je hem wilt helpen als het nodig is
12 jaar geleden
Je kan hem alleen maar helpen door er voor hem te wezen wanneer hij er zelf over spreekt. Je kan misschien een keer het gesprek opwekken, dan weet hij dat hij op jou kan bouwen.

Maar voor de rest, zorg dat ie afleiding krijgt. Laat hem een leuke tijd hebben!

Sterkte meid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt eens (anoniem) bellen/mailen met het centrum voor jeugd en gezin in jouw gemeente.
zij kunnen je tips geven en evt. ook hulp regelen voor je vriend, als hij dat natuurlijk wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit jouw vraag lees ik dat er totaal andere normen worden gehanteerd bij jouw vriend thuis dan je zelf gewend bent.
Jouw invulling is dat je "denkt" dat het niet goed gaat.
In hoeverre is het beeld gevormd door eigen gedachten of is dat beeld gevormd door signalen van jouw vriend ?
Heeft hij zelf aangegeven dat het niet goed gaat, merk je zelf iets aan zijn gedrag dat er problemen thuis zijn?
Ga daar eerst eens achter aan,probeer er achter te komen of jouw beeld klopt, ga daar met hem over in gesprek en deel je zorgen met hem.
Is er inderdaad sprake van een verstoorde of problematische verstandhouding, dan is het aan jouw vriend om daar iets mee te doen. Jij mag hem adviseren, hij maakt zelf een keuze. Ga niets forceren of dwingen.
Een mogelijkheid is om een afspraak te maken met maatschappelijk werk voor een intakegesprek.
Daar kan hij zijn verhaal voorleggen aan personen die vaker met dergelijke situaties te maken gehad hebben.
Is er noodzaak voor verdere stappen dan gebeurd dat in overleg en met de juiste middelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeilijke situatie.

Zeker omdat we niet weten wat de leeftijd van jou vriend is.

Is je vriend nog onder de 18 zou een melding bij het AMK niet verkeerd zijn, zij kunnen de zaak dan onderzoeken en zonodig hulp inschakelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat is het AMK?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel ! belangrijk.
Ik heb zelf ook zo'n vriend ouders hangen steeds aan de fles zelfs zo erg dat ze zichzelf beschadigen.

Het enige wat ik hier over kan zeggen is dat zijn eigenwaarden vreselijk hierdoor kan zijn aangetast, dit omdat het kind een makkelijk doelwit vaak is als het iets misgaat vooral als ze dronken zijn. Dus praat er met hem over. Hij kan misschien beledigd zijn maar maak hem vooral duidelijk dat je niet zal oordelen hoe dan ook, en dat je gewoon zal luisteren. Soms is dat op zo'n moment alles wat ze kunnen accepteren...

ik ben met een vriend van mij al ruim 2-3 jaar zo nu bezig, en hem nu rustig in proberen laten zien dat het geen gunstige omgeving voor hem is en dat hij gelukkiger is als hij uit huis woont dat hij hier zijn eigen ik kan vinden.....

dus vooral geduld luisterend oor, en vooral begripzaam zijn als die boos reageert dat je er om vraagt rust in deze situaties is alles en denk er om het gaat niet om jou maar om hem... dus als die echt zo belangrijk is kan je er over beginnen dan zal je het hem niet kwalijk nemen als die een beetje woede over jou uitstort (dit gebeurt echt in de meeste gevallen) kan je hier niet tegen begin er dan niet over want dan raakt die ook nog is een vriend kwijt en dat is nog erger .... dus beslis goed wat je doet!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behalve vraen of jouw vermoedens kloppen kan jij verder weinig anders doen dan hem vertellen dat hij altijd bij jou kn aankloppen als hij zich niet lekker in zijn vel voelt. Je kan hem eventueel vertellen met dit verhaal naar de huisarts te gaan (als jouw vermoedens kloppen) en daar vragen wat hij aan die alcoholverslaving van zijn ouders kan doen. Wel lief van je dat je je zo bezorgd maakt om je vrienden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je hier weining aan kan doen. Het zou wel helpen als die vriend vaak bij jou kan logeren en het zou misschien ook helpen als je op een goed moment (dat moet je even aanvoelen) begint over hoe het gaat thuis etc.

Veel succes ermee!

Ik hoop ook dat dit je helpt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe oud is hij? Als hij jonger dan 18 is kan je kindertelefoon bellen. Want je kan ook naar hun bellen als het om een ander gaat.