Welke cursus om zelfvertrouwen te vergroten?

Ik ben geen verlegen type, ik kan prima overweg gaan met de mensen die ik goed ken. Maar op feestjes waar ik bijna niemand ken zit ik eigenlijk alleen te zitten. Of het meisje waar ik al een lange tijd verliefd op ben durf ik niet te vragen om wat mee te gaan drinken, nu weet ik dat dit niet het makkelijkste is om te vragen, maar ik zou toch heel graag een cursus volgen waarbij ik zelfverzekerder word en gewoon iedereens oren van hun kop aflul zonder dat ik er baat bij heb.

Nu zei mijn moeder dat een assertiviteitscursus zou helpen, maar voor zover ik zie is dit vooral voor mensen die problemen hebben op hun werk.

Welke cursus zou je me aanraden? een vriend van me had een of andere faalangstcursus gedaan vertelde hij me en die lult nu ook de oren van je kop af. Dat zou ik ook graag willen!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij hebt geen assertiviteitscursus nodig want dat is om te leren om verbaal van je af te bijten. Wat jij moeilijk vindt vindt 90% van de mensen lastig. Denk daar ook eens aan. Verder: wat kan er gebeuren als het meisje nee zegt? Ga je dood dan? Nee toch, dan kijk je verder naar een ander meisje. Veel handiger dan om maandenlang niets te durven vragen. Er is echt geen cursus waar mensen zoals jij opeens 'iedereen de oren van zijn hoofd gaat lullen'. Dat zit niet in jou dus dat gaat een cursus jou niet leren.
Antoni
10 jaar geleden
captainpatje, goede vraag! + 1 voor je vraag! Ik ben benieuwd naar de antwoorden!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed dat je zoiets wilt gaan doen! Ik twijfel of een assertivieitscursus helemaal is wat jij zoekt.
Hierin leer je vooral dingen als opkomen voor je mening, "nee" zeggen, omgaan met kritiek.
Voor jezelf opkomen dus.
Overigens worden die cursussen niet alleen gegeven voor op het werk hoor. Een ander soort cursus die bestaat, is een cursus sociale vaardigheden. (ook wel SOVA-training).
Hier leer je technieken om makkelijker met mensen te praten en om over "drempels" heen te stappen.
Misschien past dat beter bij wat je wilt. Verder is er nog de RET-cursus. Hierbij leer je op een andere manier denken.
Een omschrijving daarvan die ik zelf wel duidelijk vind, staat hier: http://www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/ret/abc.html En er zijn ook cursussen die een combinatie zijn van deze 3 dingen. Je zegt trouwens dat je niet verlegen bent.
Maar mensen kunnen ook verlegen zijn op bepaalde vlakken en op andere juist niet. Veel mensen hebben dat.
Op een feestje onbekende mensen niet gpoed durven aanspreken, of een meisje niet mee uit durven vragen, zijn daar ook vormen van.
Dat vertel ik je, omdat je dan misschien aan de hand daarvan ook nog informatie kunt zoeken. Je kunt ook het boek: "Verlegen, nou en!", van Bernardo Carducci eens lezen. Daar staan ook nuttige tips in en het is goed leesbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ voor de vraag

Antwoorden (3)

Je moeder heeft gelijk, assertiviteitstrainingen worden inderdaad veel gevolgd om beter te communiceren op de werkvloer, maar zijn ook zeer nuttig in het dagelijks leven. Je leert communiceren met anderen, je werkt aan je houding.
In de link lees je wat het inhoudt, al is deze ook gericht op werk, je kunt het zelf omzetten naar je priveleven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Het probleem met de term "zelfvertrouwen" is dat het een containerbegrip is. Met andere woorden : heel wat fenomenen worden beschouwd als zijnde een bewijs van "gebrek aan zelfvertrouwen".
Maar wat ik onder je vraag hoor, is dat je je zelf niet goed kan aanvaarden zoals je bent. Waarom wil je eens "iedereen de oren van hun kop aflullen zonder dat ik er baat bij heb"? Je bent goed zoals je bent. En ook in de liefde zijn er verschillende smaken. Niet alle meisjes vallen op lefgozers...
Volgens mij zou je dus veel baat hebben bij het werken aan een grotere zelfaanvaarding. Als je doordrongen bent van het gegeven dat je goed bent zoals je bent, dan zal je verlegenheid tov meisjes smelten als sneeuw voor de zon. Want ook bij een afwijzing zal je niet denken "zie je wel, ik heb niks te bieden" maar het gewoon bij haar laten. Dus denken "okee, ik ben haar type niet". Zoals de ene liever een blauwe auto ziet en de andere een groene. Dat zegt ook niks over de auto zelf.
Natuurlijk is het dan nog even slikken, zeker als je verliefd bent op iemand, maar hoe dan ook heeft afwijzing helemaal niets met jou te maken.
Een tweede punt is dat men vaak banger is voor de negatieve sensatie bij bepaalde situaties dan voor de situaties zelf. En daar is maar één remedie voor : er los doorheen gaan en accepteren wat je voelt. Dus gewoon DOEN (je gaat er echt niet van doodvallen) en zien wat er gebeurt. Meestal valt het allemaal veel beter mee dan je verwacht had en zo niet, dan heb je toch een stap gezet. Bezie het leven als een oefening : je leert elke dag dingen bij. Soms met succes, soms zonder succes, maar het is telkens een leerervaring die je verder brengt. Denk aan Edison die 1000den keren geprobeerd heeft een gloeilamp te maken, telkens mislukte maar niet opgaf.
En tot slot : laat het gebeuren en ontspan. Amuseer je, denk niet krampachtig "ik moet nu aan een meisje iets vragen...". Praat gewoon met meisjes, wees jezelf (hoe je ook bent: verlegen zijn, en zelfs stotteren en onhandigheid... het is echt allemaal zo erg niet!) en er zal wel heus eens een vonk overslaan. En dan gaat alles als vanzelf. Sommige meisjes vinden juist meer kwetsbare jongens leuk. Laat vooral je ongeduld los! Alles komt op zijn tijd.
Een goed boek dat ik je sterk kan aanraden is "Niet Morgen maar nu" van Wayne Dyer. Hierin vind je denk ik antwoord op al je vragen.
liveisgreat
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
Nog even een reactie : zo grappig dat je het aan "mannen" vraagt. Ik lees doorheen je vraag zo sterk het verlangen om een gozer te worden, een soort machokerel bij wie de vrouwen voor zijn voeten vallen. Misschien ben je niet zozeer op zoek naar een vast vriendinnetje, maar wil je gewoon meer bevestiging van je mannelijkheid door vrouwen?
een leuke gratis cursus om te leren versieren is www. versiercursus. Je zal er heel wat tips vinden. Maar ik denk dat dat allemaal is voor een verder stadium, als je aan je zelfaanvaarding gewerkt hebt.
Hiervoor kan je ook werken met affirmaties, dus bv. in elke moeilijke situatie zeggen "en toch ben ik super zoals ik ben. en toch is (je naam) fantastisch". Jezelf goedkeuren, ook je zogeheten fouten en mislukkingen... dat is het fundament van alles.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waaaauww, dit is een soort mini-cursus van zichzelf. Ontzettend bedankt, je hebt volkomen gelijk. Ik heb geen idee waarom ik het eigenlijk aan mannen vraag, ik dacht mannen begrijpen mannen. Je hebt gelijk over dat meisje, zo moet ik ook gewoon denken. Ik moet gewoon accepteren wie ik ben. Nu is het niet zo dat ik echt zo verlegen ben, zoals ik zei, ik kan goed overweg met de mensen die ik goed ken, dat lijkt me logisch. Maar bijvoorbeeld op familiefeestjes praat ik wel, maar ik zou graag met de hele familie praten, maar misschien wil ik wel teveel mijn neef zijn, die kan met iedereen overweg in de familie, misschien omdat hij meer relatie heeft met ze en ik ze maar om de zoveel tijd zie. Zo ook afgelopen vrijdag, ik durfde amper naar mijn baas te gaan om de donderdagavond voortaan vrij te vragen, omdat ik had gehoord dat ze er al chagrijnig over is aangezien er niemand kan. Heb ik toch gedaan en ik ben trots op mezelf, maar had dit met zo'n cursus niet veel makkelijker gegaan. Ik zou niet zeggen dat ik streef naar een macho te zijn, meer gewoon een aardige jongen die zichzelf niet voor schut zet omdat hij amper wat zegt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
liveisgreat
10 jaar geleden
Captainpatje, ik denk eerlijk gezegd niet dat jij een assertiviteitscursus of dergelijke nodig hebt. Je staat stevig op je poten.
Eén ding is zeker : jij bent je neef niet. Ga niet zitten speculeren waarom hij zo vlot is en jij niet. Dat doet er niet toe.
Super wat je gedaan hebt met je baas. In België is er een spreekwoord : "Nee heb je, maar een "ja" kan je krijgen". Dat betekent : je hebt het nù al niet, dus je hebt nu een "nee". Maar als je het vraagt kan die "nee" een "ja" worden.
Ik weet niet hoe het afgelopen is met je baas (dus of je donderdag vrij hebt gekregen) maar je hebt het toch maar GEDAAN!
Dus nu hop, trek je stoute schoenen aan en ga naar "dat meisje". Je hebt echt niks te verliezen! Accepteer gewoon wat je voelt, wees wie je bent, blijf rustig ademen, trek het je niet aan als je bv. rood wordt (dat vinden vele meisjes juist erg leuk en toegankelijker dan een gladde jongen).
Wat me ook opvalt is dat je er van uitgaat dat je jezelf voor schut kan zetten. Dat is niet zo. Je kan je vergissen, je kan iets "stoms" doen, je kan van alles, maar je zet jezelf nooit voor schut. Jij bent de meest waardevolle persoon in je leven dus wees maar heel zacht en geduldig voor jezelf. En geef jezelf niet op de donder als het eens niet loopt zoals je verwacht, of nog beter : verwacht niet, doe en kijk.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt liveisgreat, die uitspraak hebben we in Nederland ook gewoon hoor. Nee hebben ja kan je krijgen.
Ik heb ook wel eens meegemaakt dat jongens naar me toe kwamen op Facebook en dan vroegen hoe ze die en die het beste konden benaderen. Ze hebben dan altijd de drang om "indruk" te maken op een meisje, om stoer te zijn. Daar hebben de meesten van ons echt helemaal niks mee. Leuk dat jij zo stoer doet in het bijzijn van je beste maatjes, maar wat heb jij als persoon te bieden? Wees gezellig in de omgang en blijf niet in je hoofd zitten met "ik moet tegen een meisje praten". Meisjes zijn ook gewoon mensen. Niks bijzonders aan voor de rest. Ik hoop dat je het na bovenstaand antwoord wat neutraler gaat aanpakken. Hou het meer bij jezelf, niet bij je neef of wie dan ook. Het is natuurlijk niet verkeerd om een doel te hebben, iets te willen bereiken. Maar daarbij heb je je neef helemaal niet nodig.
Indien je het spelenderwijs wenst aan te pakken dan kan ik absoluut een deelname aan de Lach Yoga aanbevelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Want lachen activeert het soort hormonen die er toe bijdragen dat we ons zelfzekerder gaan voelen én dus assertiever gaan gedragen.