Welke cursus om zelfvertrouwen te vergroten?

Ik ben geen verlegen type, ik kan prima overweg gaan met de mensen die ik goed ken. Maar op feestjes waar ik bijna niemand ken zit ik eigenlijk alleen te zitten. Of het meisje waar ik al een lange tijd verliefd op ben durf ik niet te vragen om wat mee te gaan drinken, nu weet ik dat dit niet het makkelijkste is om te vragen, maar ik zou toch heel graag een cursus volgen waarbij ik zelfverzekerder word en gewoon iedereens oren van hun kop aflul zonder dat ik er baat bij heb.

Nu zei mijn moeder dat een assertiviteitscursus zou helpen, maar voor zover ik zie is dit vooral voor mensen die problemen hebben op hun werk.

Welke cursus zou je me aanraden? een vriend van me had een of andere faalangstcursus gedaan vertelde hij me en die lult nu ook de oren van je kop af. Dat zou ik ook graag willen!

Weet jij het antwoord?

/2500

Je moeder heeft gelijk, assertiviteitstrainingen worden inderdaad veel gevolgd om beter te communiceren op de werkvloer, maar zijn ook zeer nuttig in het dagelijks leven. Je leert communiceren met anderen, je werkt aan je houding. In de link lees je wat het inhoudt, al is deze ook gericht op werk, je kunt het zelf omzetten naar je priveleven.

Bronnen:
http://www.carrieretijger.nl/functioneren/...
http://www.learnit.nl/cursus/assertiviteit...

Het probleem met de term "zelfvertrouwen" is dat het een containerbegrip is. Met andere woorden : heel wat fenomenen worden beschouwd als zijnde een bewijs van "gebrek aan zelfvertrouwen". Maar wat ik onder je vraag hoor, is dat je je zelf niet goed kan aanvaarden zoals je bent. Waarom wil je eens "iedereen de oren van hun kop aflullen zonder dat ik er baat bij heb"? Je bent goed zoals je bent. En ook in de liefde zijn er verschillende smaken. Niet alle meisjes vallen op lefgozers... Volgens mij zou je dus veel baat hebben bij het werken aan een grotere zelfaanvaarding. Als je doordrongen bent van het gegeven dat je goed bent zoals je bent, dan zal je verlegenheid tov meisjes smelten als sneeuw voor de zon. Want ook bij een afwijzing zal je niet denken "zie je wel, ik heb niks te bieden" maar het gewoon bij haar laten. Dus denken "okee, ik ben haar type niet". Zoals de ene liever een blauwe auto ziet en de andere een groene. Dat zegt ook niks over de auto zelf. Natuurlijk is het dan nog even slikken, zeker als je verliefd bent op iemand, maar hoe dan ook heeft afwijzing helemaal niets met jou te maken. Een tweede punt is dat men vaak banger is voor de negatieve sensatie bij bepaalde situaties dan voor de situaties zelf. En daar is maar één remedie voor : er los doorheen gaan en accepteren wat je voelt. Dus gewoon DOEN (je gaat er echt niet van doodvallen) en zien wat er gebeurt. Meestal valt het allemaal veel beter mee dan je verwacht had en zo niet, dan heb je toch een stap gezet. Bezie het leven als een oefening : je leert elke dag dingen bij. Soms met succes, soms zonder succes, maar het is telkens een leerervaring die je verder brengt. Denk aan Edison die 1000den keren geprobeerd heeft een gloeilamp te maken, telkens mislukte maar niet opgaf. En tot slot : laat het gebeuren en ontspan. Amuseer je, denk niet krampachtig "ik moet nu aan een meisje iets vragen...". Praat gewoon met meisjes, wees jezelf (hoe je ook bent: verlegen zijn, en zelfs stotteren en onhandigheid... het is echt allemaal zo erg niet!) en er zal wel heus eens een vonk overslaan. En dan gaat alles als vanzelf. Sommige meisjes vinden juist meer kwetsbare jongens leuk. Laat vooral je ongeduld los! Alles komt op zijn tijd. Een goed boek dat ik je sterk kan aanraden is "Niet Morgen maar nu" van Wayne Dyer. Hierin vind je denk ik antwoord op al je vragen.

Bronnen:
Niet morgen maar nu (louise hay). Gratis...

Indien je het spelenderwijs wenst aan te pakken dan kan ik absoluut een deelname aan de Lach Yoga aanbevelen. Toegevoegd na 1 minuut: Want lachen activeert het soort hormonen die er toe bijdragen dat we ons zelfzekerder gaan voelen én dus assertiever gaan gedragen.

Bronnen:
http://www.lachyoga.nl/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100